Anne Holmen
Centerleder, professor, Professor, centerleder
Center for Internationalisering og Parallelsproglighed
Bygning 23, 4. sal, Emil Holms Kanal 4, 2300 København S, Bygning 23, Bygning: 023-4-25
Institut for Engelsk, Germansk og Romansk
Emil Holms Kanal 4, Bygning: 23.4.25
2300 København S
Formand for ekspertgruppe vedrørende sprogundervisning og sprogtilegnelse, Grønlands Selvstyre
Primære forskningsområder
- Sprogundervisning og -læring
- Sprog i uddannelsesøjemed
- Sociolingvistik, især flersprogethed og de mange slags dansk
- Sprog- og uddannelsespolitik
- Interkulturel pædagogik
Aktuel forskning
- Flersprogethed i universitetspædagogikken
- Sproglig diversitet blandt universitetsstuderende
- Dansk som andetsprog i akademiske miljøer.
Impact
Det Humanistiske Fakultet bruger Anne Holmens forskning som eksempel på den impact, humanistiske forskere har i samfundet.
Læs casen: Flersprogethed som udfordring og ressource.
Undervisnings- og vejledningsområder
- Andetsprogstilegnelse og -undervisning
- Flersprogethed i skole og uddannelse
- Sprog, identitet og kultur
- Sprogpolitik, -pædagogik og -didaktik
- Sociolingvistik og interaktionsanalyse
Udvalgte publikationer
- Udgivet
Shaping a Danish Multilingual University´s Language Policy: Gatekeepers and Drivers of Change
Holmen, Anne, 2018, Language Policy and Language Acquisition Planning. Siiner, M., Hult, F. & Kupisch, T. (red.). Springer, s. 137-153 16 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Det flersprogede danske universitet
Holmen, Anne & Risager, K., 2018, Dansk til det 21. århundrede - sprog og samfund. Tanya, C. & E. A. (red.). Danmark: U Press, s. 153-170 28 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
- Udgivet
Additive Language Pedagogy: Aligning a Learner-Centered Approach with Student Diversity
Holmen, Anne, 2018, I : International Journal of Bias, Identity and Diversities in Education. 3, s. 1-9 9 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
More parallel please
Gregersen, Frans, Josephson, O., Kristoffersen, G., Östman, J., Holmen, Anne, Londen, M. & al, E., 5 maj 2018, Copenhagen: Nordic Council of Ministers. 66 s. ( Tema Nord; Nr. 523, Bind 2018).Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog
- Udgivet
More Parallel Please
Gregersen, Frans, Josephson, O., Kristoffersen, G., Östman, J., Londen, M., Holmen, Anne & al., E., 4 maj 2018, København: Nordic Council of Ministers. 69 s. ( Tema Nord; Nr. 523, Bind 2018 ).Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog
- Udgivet
Minoritetssprogene i den nationale sprogstrategi
Holmen, Anne, maj 2017, I : Sprogforum. 64, s. 8-12 5 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Det brogede gymnasium
Holmen, Anne & Ulriksen, Lars, 2017, Gymnasiepædagogik: En grundbog. Dolin, J., Holten Ingerslev, G. & Sparholt Jørgensen, H. (red.). 3. udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 102-119 18 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Formidling
- Udgivet
Fra privatpraktiserende til professionel
Holmen, Anne & Lund, K., 25 aug. 2017, Københavns Sprogcenter 25 år: Billeder fra en verden i forandring. Henriques, J., Jersild Moreira, N., Neergaard, P. & Frydenlund, R. (red.). Kbh.: Københavns Sprogcenter, s. 32-37 6 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Formidling
- Udgivet
Forord
Holmen, Anne, 2017, Flygtningebørn i skolen: Læring og trivsel i nye omgivelser. Frederikshavn: Dafolo Forlag A/S, s. 5-9 5 s. (Inluderende fællesskaber).Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Formidling
- Udgivet
Towards more languages for more students at University of Copenhagen: The interplay between local and global drivers of change
Larsen, Sanne & Holmen, Anne, 2017, I : CASALC Review. 2016-2017, 2, s. 132-144 13 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Kulturlæring
Kirilova, Marta (red.) & Holmen, Anne (red.), 2016, København: Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet. 277 s. (Københavnerstudier i tosprogethed. Serien Studier i parallelsproglighed, Bind C9).Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Antologi
- Udgivet
Kulturlæring (Indledning)
Kirilova, Marta & Holmen, Anne, nov. 2016, Kulturlæring (Indledning) . Kirilova, M. & Holmen, A. (red.). København: Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, s. 5-15 (Københavnerstudier i tosprogethed, Studier i Parallelsproglighed, Bind C9).Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Parallel Language Strategy
Holmen, Anne, 2016, Encyclopedia of Language and Education: Second and Foreign Language Education. May, S. & van Deusen-Scholl, N. (red.). Springer, s. 1-11Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Encyclopædiartikel › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Dansk som akademisk sprog for nordiske studerende
Holmen, Anne, 2016Publikation: Andet › Udgivelser på nettet - Net-publikation › Formidling
- Udgivet
Flersproget internationalisering på Københavns Universitet og Roskilde Universitet – andre sprog end engelsk
Larsen, Sanne, Daryai-Hansen, Petra & Holmen, Anne, 2016, I : Sprogforum. 62, s. 51-57Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Linguistic Diversity among Students in Higher Education: A Resource in a Multilingual Language Strategy?
Holmen, Anne, 2015, Trancultural Interaction and Linguistic Diversity in Higher Education. Fabricius, A. H. & Preisler, B. (red.). London: Palgrave Macmillan, s. 116-141Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Sproglig diversitet blandt eleverne i grundskolen - fra problem til potentiale
Holmen, Anne, 2015, Sprogfag i forandring. Pædagogik og praksis. Søndergaard Gregersen, A. (red.). 2. udgave udg. Frederiksberg: Samfundslitteratur, s. 23-54Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
"Being Bilingual Means Being a Foreigner": Categorizing Linguistic Diversity among Students in Danish Higher Education
Holmen, Anne, 2014, I : Hermes. 53, s. 11-24Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Polylingual development among Turkish speakers in a Danish primary school -: a critical view on the fourth grade slump
Møller, Janus Spindler, Jørgensen, J. N. & Holmen, Anne, 2014, I : International Journal of Bilingual Education and Bilingualism. 17, 1, s. 32-54 23 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Sprog, kultur og etnicitet som læringsforudsætninger
Holmen, Anne, 2013, Gymnasiepædagogik: En grundbog. Damberg, E., Dolin, J., Holten Ingerslev, G. & Kaspersen, P. (red.). 2. udgave udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 647-655Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Formidling
- Udgivet
Universiteternes blinde plet
Holmen, Anne, jun. 2013, I : Grænsen. 3, s. 40-44Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Formidling
- Udgivet
Nordand - en nordisk andraspråksresa
Holmen, Anne & Iversen Kulbrandstad, L., 2013, Profession, Politik och Passion: Inger Lindberg som andraspråksforskare. En vänbok. Axelsson, M., Carlson, M., Franker, Q. & Sandwall, K. (red.). Göteborg: Institutionen för svenska språket / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap, s. 177-190Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Efterord. Parallelsproglighed og flersprogethed på nordiske universiteter.
Holmen, Anne, 2012, I : Nordand – Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning . 2012, 2, s. 161-169Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Does the Nordic concept of parallel language use apply to minority children in Denmark?
Holmen, Anne, 2012, Four or more languages for all?: Language policy challenges for the future. Knudsen, K. J. L., Petersen, H. P. & a Rógvi, K. (red.). Oslo: Novus forlag, s. 94-108Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Ret til dansk: Uddannelse, sprog og kulturarv
Haas, C. (red.), Holmen, Anne (red.), Horst, C. (red.) & Kristjánsdóttir, B. (red.), 2011, Aarhus Universitetsforlag. 439 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Antologi
- Udgivet
Den gode gartner og ukrudtet: Om minoritetselever i grundskolens danskfag
Holmen, Anne, 2011, Ret til dansk: Uddannelse, sprog og kulturarv. Aarhus Universitetsforlag, s. 31-116Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
At tage udgangspunkt i det kendte: Om brug af modersmålet ved tilegnelsen af et nyt sprog
Holmen, Anne, 2011, I : Sprogforum. 51, s. 47-55Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Second language learning
Söderberg Arnfast, J., Normann Jørgensen, J. & Holmen, Anne, 2010, International encyclopedia of education. Peterson, P., Baker, E. & McGaw, B. (red.). 3 udg. Oxford: Pergamon Press, Bind 5. s. 419-425 7 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Encyclopædiartikel › Forskning
Multilingualism in education: in favour of a dynamic view of languages
Holmen, Anne, 2009, Teacher diversity in diverse schools: challenges and opportunities for teacher education. Kolbjørn Kjørven, O., Ringen, B-K. & Gagné, A. (red.). Vallset: Oplandske Bokforlag, s. 183-199 16 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning
At tage udgangspunkt i alle børns forudsætninger: Om brug af minoritetsbørns modersmål i pædagogik og læring
Holmen, Anne, 2008, Modersmåls- og tosproget undervisning.: Myter, realitet og konsensus?. Timm, L. (red.). Uddannelsesnetværket, s. 25-34Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Konferencebidrag i proceedings › Forskning
Et besøg på Civilisationsmuseet i 2025: 50 år med tosprogede elever i folkeskolen
Holmen, Anne & Kristiansdottir, B., 14 aug. 2008, I : Folkeskolen. 4 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Formidling
At udvikle tale- og lyttefærdighed på andetsproget gennem samtaler
Holmen, Anne & Møller Daugaard, L., 2008, Med språklige minoriteter i klassen: språklige og faglige utfordringer. Selj, E. & Ryen, E. (red.). 2. rev. udg. Oslo: Cappelen Damm Akademisk, s. 47-66Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Formidling
ID: 33666627
Flest downloads
-
111
downloads
Towards more languages for more students at University of Copenhagen: The interplay between local and global drivers of change
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet