Lars Ulriksen

Lars Ulriksen

Professor

Medlem af:

  • Universitetspædagogik

  • Equity i Naturfaglig Uddannelse

Min forskningsinteresse vedrører mødet mellem på den ene side elevene eller de studerende med deres forudsætninger, erfaringer, interesser, forestillinger og perspektiver, og på den anden side uddannelsen med dens undervisningsformer, indhold, rammer, kulturer, traditioner, undervisere og andre studerende. Hvad sker der i dette møde, hvad har betydning for, hvad der sker, og hvordan det påvirker de studerendes eller elevernes udvikling af identitet og af at høre til på uddannelsen, såvel som deres interesse, motivation og læringsudbytte?

Konkret har jeg arbejdet med universitetsstuderende, især inden for naturvidenskabelige og ingeniøruddannelser, og deres valg af uddannelse og overgang til de første år på universitetet. Vi har undersøgt hvordan de studerende håndterer, den undervisning og det indhold de møder, hvad de studerende oplever som vanskeligt i overgangen til videregående uddannelser og hvilken betydning det har for gennemførelse og frafald på de første år på universitetet.

Jeg har også arbejdet med de gymnasiale uddannelser, med de vanskeligheder gymnasiefremmede elever (dvs. elever hvis forældre ikke selv har en gymnasial uddannelse) har i gymnasiet, og mere bredt på de udfordringer elever oplever i overgangen fra grundskole til gymnasiet.

Primære forskningsområder

  • Universitetspædagogik mshp. naturvidenskabelige uddannelser
  • Universitetsstuderende
  • Overgange mellem uddannelsestrin
  • Frafald og fastholdelse på universitetet og andre videregående uddannelser
  • Gymnasieuddannelser og gymnasiefremmede

Udvalgte publikationer

  1. E-pub ahead of print

    Why science education and for whom? The contributions of science capital and Bildung

    Nicolaisen, Line, Ulriksen, Lars & Holmegaard, Henriette Tolstrup, 2023, (E-pub ahead of print) I: International Journal of Science Education, Part B: Communication and Public Engagement.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  2. Udgivet

    Balancing Time: University Students' Study Practices and Policy Perceptions of Time

    Ulriksen, Lars & Nejrup, C., 2021, I: Sociological Research Online. 26, 1, s. 166-184 19 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  3. E-pub ahead of print

    Following rhythms and changing pace: Students’ strategies in relation to time in higher education

    Nielsen, Katia Bill & Ulriksen, Lars, 2023, (E-pub ahead of print) I: Teaching in Higher Education. s. 1-15 15 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  4. Udgivet

    In and out of the STEM pipeline – a longitudinal study of a misleading metaphor

    Lykkegaard, E. & Ulriksen, Lars, 2019, I: International Journal of Science Education. 41, 12, s. 1600-1625 26 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  5. Udgivet

    Making sense of curriculum - the transition into science and engineering university programmes

    Ulriksen, Lars, Holmegaard, Henriette Tolstrup & Madsen, Lene Møller, 1 mar. 2017, I: Higher Education. 73, 3, s. 423-440 18 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  6. Udgivet

    God undervisning på de videregående uddannelser: En forskningsbaseret brugsbog

    Ulriksen, Lars, okt. 2014, Frederiksberg: Frydenlund. 437 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogFormidling

ID: 914786