Stine Lomborg
Lektor
Institut for Kommunikation
15B-2-11, Bygning: 15B-2-11
2300 København S
Primære forskningsområder
Jeg forsker i mediernes rolle i hverdagslivet og deres samfundsmæssige betydning - særligt med fokus på digitale medier, deres udbredelse, kommunikative karakteristika og samspil med andre medier. Min forskning omfatter følgende emner:
-
Self-tracking og sociale medier i hverdagsliv og arbejdsliv
-
Metodeudvikling i digitale medier
-
Dataficering med særlig fokus på automatiseret beslutningstagen og persondatabeskyttelse i et regulatorisk og etisk perspektiv
-
sociologisk medie- og kommunikationsteori
Aktuel forskning
I øjeblikket arbejder jeg på tre projekter:
Automated decision-making - Nordic Perspectives. Et nordisk, tværdisciplinært forskningsnetværk som arbejder med 'everyday AI' og automatiseret beslutningstagen i samfundet. Netværket er finansieret af Danmarks Frie Forskningsfond, 2020-2021.
Infrastructures of tracking undersøger cookie-baseret tracking fra et infrastrukturelt perspektiv og afdækker ejerskabsforhold og dataflows på tværs af websites i bl.a. Danmark og resten af EU.
Personalizing the professional: changing genres at the work/life intersection undersøger hvordan vi håndterer grænsedragningen mellem arbejdsliv og privatliv gennem justering af vores kommunikation, hvor professionelle og personlige kommunikationsformer brydes på nye måder, og igennem forhandling af tilgængelighed. Projektet er finansieret af Danmarks Frie Forskningsfond, 2019-2022.
Jeg er medlem af forskningsgruppen Digital Information and Communication (DICO).
Undervisnings- og vejledningsområder
Jeg underviser og vejleder i Kommunikation og it-relaterede emner på Bachelor-, Kandidat- og PhD-niveau, og indenfor følgende områder:
- Empiriske undersøgelsesmetoder
- Medie- og kommunikationsteori
- Mediebrugsanalyse
- Sociale medier og netværkskommunikation
- Organisationskommunikation
Udvalgte publikationer
- Udgivet
Interpretation as luxury: Heart patients living with data doubt, hope and anxiety
Lomborg, Stine, Langstrup, Henriette & Andersen, Tariq Osman, 2020, I : Big Data & Society. 7, 1, 13 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Methods for datafication, datafication of methods: Special issue of European Journal of Communication
Lomborg, Stine (red.), Dencik, L. (red.) & Moe, H. (red.), 2020, 3 udg. SAGE Publications. (European Journal of Communication).Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Antologi
- E-pub ahead of print
Decoding algorithms
Lomborg, Stine & Kapsch, Patrick, 2019, I : Media, Culture & Society.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
The temporal flows of self-tracking: checking in, moving on, staying hooked
Lomborg, Stine, Thylstrup, N. & Schwartz, J., 2018, I : New Media & Society. 20, 12, s. 4590–4607 18 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
A state of flux: Histories of social media research
Lomborg, Stine, 2017, I : European Journal of Communication. 32, 1, s. 6-15 10 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Users across media: An Introduction
Lomborg, Stine & Mortensen, Mette, 2017, I : Convergence. 23, 4, s. 343-351 9 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Self-tracking as communication
Lomborg, Stine & Frandsen, K., 2016, I : Information, Communication & Society. 19, 7, s. 1015-1027 13 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Social media, social genres: Making sense of the ordinary
Lomborg, Stine, 2014, New York: Routledge. 212 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog
- Udgivet
Mapping Actor Roles in Social Media: Different Perspectives on Value Creation in Theories of User Participation
Lomborg, Stine & Bechmann, A., 2013, I : New Media & Society. 15, 5, s. 765-781 17 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
ID: 33842766
Flest downloads
-
3918
downloads
Using APIs for data collection on social media
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet -
1503
downloads
Self-tracking as communication
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet -
319
downloads
Users across media: An Introduction
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet