Rasmus Helles
Lektor
Institut for Kommunikation
Karen Blixens Plads 8, Bygning: 14.2.10
2300 København S
Danmark
Jeg er lektor i Kommunikation og IT.
Mine primære forskningsområder er:
- Digitale medier og kommunikation
- Mediesociologi, især de digitale medier
- Mediepolitik og -regulering
- Empiriske metoder og videnskabsteori
Aktuel forskning
Min væsentligste forskningsindsats i disse år falder inden for projektet 'The Peoples' Internet'. Projektets mål er at lave en sammenlignende analyse af internettets tilblivelse og udvikling i USA, Europa og Kina, med særligt henblik på dets betydning for almindelige mennskers dagligdag. Projektet er baseret på en Semper Ardens-bevilling fra Carlsbergfondet, og ledes af Klaus Bruhn Jensen. Jeg deltager som co-PI på projektet. Projektets empiriske grundlag er en række etnografiske studier af internet og hverdagsliv i de tre regioner, samt trafikdata om netbrug i de tre regioner og en spørgeskemaundersøgelse, der gennemføres parallelt i Kina, USA, Danmark, Tyskland, Italien, Ungarn og England. Projektet løber frem til 2020. Læs mere her: peoplesinternet.ku.dk.
Jeg er medlem af sektionen for digital information og kommunikation, DICO (Digital Information and COmmunication).
Siden 1. maj 2019 har jeg været forskningsrepræsentant i Medierådet for Børn og Unge, beskikket frem til 30. april 2022.
Jeg er også medlem af Bogpanelet under Kulturministeriet, beskikket for perioden 2019-2022
Afsluttede projekter
Fra 2014-2016 deltog jeg i det tværeuropæiske MeCetes-projekt, der undersøgte hvordan udvekslingen af tv-fiktion og film mellem forskellige europæiske lande påvirker den (i hovedsagen kulturelle) integration i Europa. Min rolle i projektet var dels et delprojekt om streaming af tv (sammen med Henrik Søndergaard), dels rådgivning ift. de forskellige delprojekters empiriske elementer. Sammen med Signe Sophus Lai lavede jeg desuden en række analyser af distributionen af tv-serier mellem 13 udvalgte, Europæiske lande. Projektet støttedes af det europæiske forskningsråd. Man kan se mere her: http://mecetes.co.uk
Frem til 2016 deltog jeg i forskningsprojekt "Kulturens medialisering: udfordringen fra de nye medier', der var finansieret af en bevilling fra Det Frie Forskningsråd | Kultur og Kommunikation (FKK).
Projektet indkredese gennem en række delprojekter, hvordan nye medier og digitalisering bidrager til forandringen af vor eksisterende mediekultur. Mit eget delprojekt handlede om forlagsbranchens omstilling fra bogproduktion til e-bogsproduktion. Se mere her: http://mediatization.ku.dk
Sammen med professor Klaus Bruhn Jensen har jeg i 2014 forestået projektet "Mediebrug i Danmark". Projektet var finansieret af Kulturstyrelsen, og havde til formål at afdække mønstre i befolkningens brug af medier, samt at undersøge, om den øgede differentiering i mediebrugen har ført til en opsplitning af den offentlige debat. Projektets empiriske del afsluttedes i august 2014, og den endelige rapport kan downloades på Kulturstyrels hjemmeside: http://www.kulturstyrelsen.dk/fileadmin/user_upload/dokumenter/medier/Mediernes_udvikling/2015/Specialrapporter/KU_Mediebrug/Danskernes_mediebrug_2014_Rapport.pdf
Mulige interessekonflikter
Jeg udfører konsulentopgaver for offentlige og private ineteressenter, herunder især bistand med planlægning og/eller evaluering af IT-udviklingsprojekter. Desuden yder jeg rådgivning for offentlige myndigheder i forbindelse med infrastruktur- og markedsanalyser inden for IT-området, ligesom jeg bistår virksomheder og organisationer med planlægning af analyseprojekter på big data-området.
Undervisnings- og vejledningsområder
Jeg underviser og vejleder på BA, KA og ph.d.niveau, især inden for følgende områder:
- Analyse og anvendelse af big data i såvel videnskabelig som erhvervsmæssig sammenhæng
- Medie- og kommunikationsteori
- Digitaliseringen af de traditionelle medier, herunder af forlagsbranchen og streaming af tv
- Mediebrugsanalyse
- Mediesociologi
- Medieregulering
Udvalgte publikationer
- Udgivet
Speaking into the system: Social media and many-to-one communication
Jensen, Klaus Bruhn & Helles, Rasmus, 2017, I : European Journal of Communication. 32, 1, s. 16–25 10 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Travelling or not? A content analysis mapping Danish television drama from 2005 to 2014
Helles, Rasmus & Lai, Signe Sophus, 19 dec. 2017, I : Critical Studies in Television. The international journal of television studies. 12, 4, s. 395–410 16 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Transnational European Television Drama: Production, Genres and Audiences
Bondebjerg, Ib, Redvall, Eva Novrup, Helles, Rasmus, Lai, Signe Sophus, Søndergaard, Henrik & Astrupgaard, C., 4 nov. 2017, Cham: Palgrave Macmillan. 318 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
The Media Landscapes of European Audiences
Helles, Rasmus, Ørmen, Jacob, Radil, C. H. & Jensen, Klaus Bruhn, 2015, I : International Journal of Communication. 9, s. 299-320 12 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Media Policy and New Regulatory Systems in Denmark
Søndergaard, Henrik & Helles, Rasmus, 22 jan. 2014, Media Policies Revisited: The Challenge for Media Freedom and Independence. Psychogiopoulou, E. (red.). London: Palgrave Macmillan, s. 41-54 14 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
The big head and the long tail: An illustration of explanatory strategies for big data Internet studies
Helles, Rasmus, 7 okt. 2013, I : First Monday. 18, 10Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Mobile communication and intermediality
Helles, Rasmus, 14 jan. 2013, I : Mobile Media & Communication. 1, 1, s. 14-19 6 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
The internet as a cultural forum: Implications for research
Jensen, Klaus Bruhn & Helles, Rasmus, 1 jun. 2011, I : New Media & Society. 13, 4, s. 517-533 17 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Hverdagslivets nye medier
Helles, Rasmus, 2010, I : Dansk Sociologi. 21, 3, s. 49-63 15 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
ID: 9103
Flest downloads
-
3023
downloads
The internet as a cultural forum: Implications for research
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet -
262
downloads
Books and publishing in a digital age – an introduction
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning
Udgivet -
224
downloads
Going digital: Changing the game of danish publishing
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet