Merete Fredholm

Professor

Jeg har været professor i Husdyrgenetik siden 1997. Min forskning er rettet mod genomanalyse hos husdyr med henblik på at klarlægge det molekylære grundlag for sygdomme og produktionsegenskaber. Forskningen er baseret på anvendelse og videreudvikling af molekylærbiologiske laboratoriemetoder, og det er en målsætning, i størst muligt omfang, at integrere bioinformatik som et forskningsredskab til at under- og udbygge den laboratoriemæssige forskning.

Jeg har gennem en lang årrække deltaget i internationalt samarbejde med henblik på at etablere redskaber til genomanalyse hos grise. Som en udløber af disse aktiviteter, har jeg bidraget til den forskning, der er resulteret i, at man kan genotype grise med henblik på at finde ud af, om de er modtagelige eller resistente over for E.coli F4.

Mine nuværende forskningsprojekter drejer sig dels om vært-patogen interaktion dels om at etablere dyre-modeller for humane sygdomme.

An F2 pig resource population as a model for genetic studies of obesity and obesity-related diseases in humans: design and genetic parameters

Kogelman, L., Kadarmideen, H., Mark, T., Karlskov-Mortensen, Peter, Bruun, Camilla Vibeke Sichlau, Cirera, Susanna, Jacobsen, M. J., Jørgensen, Claus Bøttcher & Fredholm, Merete, 2013, I: Frontiers in Genetics. 4, 14 s., 29.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

Strong signatures of selection in the domestic pig genome

Rubin, C., Megens, H., Barrio, A. M., Maqbool, K., Sayyab, S., Schwochow, D., Wang, C., Carlborg, Ö., Jern, P., Jørgensen, Claus Bøttcher, Archibald, A. L., Fredholm, Merete, Groenen, M. A. M. & Andersson, L., 2012, I: Proceedings of the National Academy of Sciences USA (PNAS). 109, 48, s. 19529-36 8 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

Validation of genome-wide intervertebral disk calcification associations in Dachshund and further investigation of the chromosome 12 susceptibility locus

Ryt-Hansen, M. E., Scheibye-Alsing, K., Karlskov-Mortensen, Peter, Proschowsky, Helle Friis, Jensen, V. F., Bak, M., Tommerup, Niels, Kadarmideen, H. & Fredholm, Merete, 2012, I: Frontiers in Genetics. 3, 225, 16 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

Rethinking dog domestication by integrating genetics, archeology, and biogeography

Larson, G., Karlsson, E. K., Perri, A., Webster, M. T., Ho, S. Y. W., Peters, J., Stahl, P. W., Piper, P. J., Lingaas, F., Fredholm, Merete, Comstock, K. E., Modiano, J. F., Schelling, C., Agoulnik, A. I., Leegwater, P. A., Dobney, K., Vigne, J., Vilà, C., Andersson, L. & Lindblad-Toh, K., 2012, I: Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America. 109, 23, s. 8878-8883 6 s.

Detecting the brachyspina mutation

Georges, M., Coppieters, W., Charlier, C., Agerholm, Jørgen Steen, Fredholm, Merete & Karlskov-Mortensen, Peter, 2012, IPC nr. C12Q 1/68 (2006.01), Patentnr. WO 2012/155995 A1, 22 nov. 2012

Publikation: Patent

Porcine lung surfactant protein B gene (SFTPB): cDNA sequencing, chromosomal location, and expression studies

Cirera, Susanna & Fredholm, Merete, 2008, I: Animal Biotechnology (Print Edition). 19, 3, s. 127-137 11 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

A deletion in the bovine FANCI gene compromises fertility by causing fetal death and brachyspina

Charlier, C., Agerholm, Jørgen Steen, Coppieters, W., Karlskov-Mortensen, Peter, Li, W., Jong, G. D., Fasquelle, C., Karim, L., Cirera, Susanna, Gambisano, N., Ahariz, N., Mullaart, E., Georges, M. & Fredholm, Merete, 2012, I: PLoS ONE. 7, 8, 7 s., e43085.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt