Britta Eyrich Jessen

Britta Eyrich Jessen

Adjunkt

Medlem af:

  • Matematikkens Didaktik

Projekter jeg er involveret i: 

2020-2023: Projektmedlem i TIME (Erasmus+ finansieret udviklingsprojekt). https://time-project.eu/

2019-2021:  Leder af forskningsprojektet SIGMA (finansieret af Lundbeck Fonden). https://www.ind.ku.dk/projekter/sigma/

2017-2019 : Projektmedlem i MERIA (Erasmus+ finansieret udviklingsprojekt). https://meria-project.eu/ 

2017: Projektkoordinator, ABaCus (Erhvervssamarb. m Tibalo Aps, finansieret af Undervisningsministeriets pulje til udvikling af digitale læremidler, for matematik i udskolingen).

2015-2017: Projektkoordinator i Matematikbroen (Finansieret af A.P Møller fonden, rettet mod udskolingens matematiklærere). http://www.ind.ku.dk/publikationer/inds_skriftserie/nr.-492017-matematikbroen/

2015 Projektkoordinator i Matematikudredningen. Finansieret af Undervisningsministeriet. http://www.ind.ku.dk/publikationer/inds_skriftserie/2015-42/

2014: Assisterende forsker i Overgangsprojektet finansieret af Undervisningsministeriet http://www.ind.ku.dk/publikationer/inds_skriftserie/2014-37/

Primære forskningsområder

Forskningsmæssigt arbejder jeg indenfor:

  • Den Antropologiske Teori for Didaktik
  • Undersøgelsesbaseret matematikundervisning i form af Studie- og Forskningsforløb
  • Betingelser for matematikundervisning (analyse af niveauer af codeterminisme)
  • Teorien om Didaktiske Situationer
  • Matematisk modellering
  • Læreres udvikling af professionsviden og lektionsstudier

Min forskning handler om udviklingen af matematikundervisning primært på gymnasieniveauet. Jeg interesserer mig i særligt for matematikdidaktik som designvidenskab, hvilket betyder udvikling og afprøvning af undervisningsdesign efterfulgt af kvalitative analyser af resultaterne af disse. Den teoretiske ramme for mit arbejde er primært den Antropologiske Teori for Didaktik (ATD). Min forskning handler om udviklingen af designværktøjet "Studie- og Forskningsforløb", og hvordan eleverne herigennem udvikler matematiske færdigheder og komptencer, bl.a. indenfor matematisk modellering. Ydermere giver ATD et institutionelt pespektiv på hvilke muligheder og begrænsninger, der ligger i rammerne for matematikundervisning.

I dele af mit arbejde trækker jeg på elementer af Teorien om Didaktiske Situationer (TDS) samt mere brede perspektiver på matematisk modellering. Jeg har desuden arbejdet med udskolingens matematikundervisning og overgangen fra grundskole til gymnasium samt set på muligheder og behov for efteruddannelse og udvikling af læreres professionsviden gennem lektionsstudier. 

Undervisnings- og vejledningsområder

Universitetsundervisning:

Grundkursus i naturfagenes didaktik (DidG) - Øvelseslærer for matematikere og dataloger, holdt forelæsninger, kursusansvarlig i 2016.

PhD kursus i indholdsanalyser i matematik- og naturfagsdidaktik - kursusansvarlig og forelæser

Videregående matematikdidaktik (DidMatV) - holdt forelæsninger, øvelser og vejledt eksamensprojekter

Specialer (medvejledt), bachelorprojekter (vejledt)

Anden undervisning

Kursusansvarlig for "Matematik i Forandring - kom godt i gang med reformen" (MiF). Efteruddannelseskursus for matematiklærere på gymnasiale uddannelser i samarbejde med matematiklærerforeningen (2017-2019).

Teoretisk Pædagogikum - Medlem af faggruppen for matematik. Underviser i matematikdidaktik og hvordan man kan være undersøgende på egen praksis gennem det fagdidaktiske projekt.

Udvalgte publikationer

  1. Udgivet

    Teachers learning to design and implement mathematical modelling activities through collaboration

    Jessen, Britta Eyrich, 2020, Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education.. Jankvist, U. T., Van den Heuvel-Panhuizen, M. & Veldhuis, M. (red.). Freudenthal Group & Freudenthal Institute, Utrecht University, Netherlands, s. 1182-1189

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportKonferencebidrag i proceedingsForskningfagfællebedømt

  2. Udgivet

    Questioning the world by questioning the exam

    Jessen, Britta Eyrich, 2019, I : Educaçao Matemática Pesquissa . 21, 4, s. 127-141 15 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikel

  3. Udgivet

    The ecology of study and research paths in upper secondary school: The case of Denmark and Japan

    Jessen, Britta Eyrich, Otaki, K., Miyakawa, T., Hamanaka, H., Mizoguchi, T., Shinno, Y. & Winsløw, Carl, 2019, Working with the Anthropological Theory of the Didactic in Mathematics Education: A comprehensive casebook. Bosch, M., Chevallard, Y., Garcia, F. J. & Monaghan, J. (red.). Routledge, s. 118-138 21 s.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

  4. Udgivet

    Undersøgelsesbaseret matematikundervisning: En introduktion til inspiration

    Jessen, Britta Eyrich, Axelsen, J. & Winsløw, Carl, 2019, Matematiklærerforeningen. 118 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogUndervisning

  5. Udgivet

    HOW TO GENERATE AUTONOMOUS QUESTIONING IN SECONDARY MATHEMATICS TEACHING?

    Jessen, Britta Eyrich, 2017, I : Recherches en Didactique des Mathematiques. 37, (2/3), s. 217-245 2.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikel

  6. Udgivet

    Study and Research Paths at Upper Secondary Mathematics Education: a Praxeological and Explorative study

    Jessen, Britta Eyrich, 2017, Department of Science Education, Faculty of Science, University of Copenhagen. 214 s. (IND's Skriftserie).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

ID: 36080400