Projekt Optur – Fremme af psykisk trivsel blandt skoleelever

Research output: Contribution to conferenceConference abstract for conferenceResearch

Formål: Formålet med Projekt Optur er at udvikle, implementere og evaluere en skolebaseret intervention, der skal fremme psykisk trivsel og reducere social ulighed i psykisk trivsel blandt børn og unge.

Metode: Projekt Optur bygger på internationale erfaringer med at fremme psykisk trivsel gennem interventioner i skolen og anlægger et såkaldt ”whole school approach”, hvor både elever, lærere, forældre, skoleledelse og skolesundhedspersonale inddrages og aktiveres. Projektet har fire indsatsområder; 1) Undervisning og aktiviteter for elever med det formål at styrke elevernes viden og handlekompetence i forhold til psykisk trivsel, 2) Kursus og vejledning for lærere for at opkvalificere lærerne til at gennemføre Projekt Optur, 3) Involvering af forældre i arbejdet med at fremme den psykiske trivsel blandt eleverne og 4) Strukturelle tiltag (skolesundhedspolitik, trivselscafe osv.) for at skabe et trivselsfremmende skolemiljø.

Design: Projekt Optur er i 2009 afprøvet som pilotprojekt på én skole. I skoleåret 2010/2011 gennemføres projektet i to udgaver; en udgave hvor skolen får hjælp til at gennemføre interventionen og en anden udgave, hvor skolen selv står for implementeringen. Formålet er at undersøge, i hvor høj grad skoler selv kan gennemføre Projekt Optur uden proceshjælp.

Resultater: Erfaringer fra pilotprojektet viser, at det er muligt at igangsætte og implementere en skolebaseret intervention, der har til formål at fremme psykisk trivsel blandt børn og unge. Skolen tog godt imod Projekt Optur, og lærere og ledelse vurderede, at projektet kan være med til at opfylde kravet til folkeskolen om at arbejde med elevernes alsidige udvikling og trivsel. De første analyser af evalueringen tyder endvidere på positive effekter i forhold til elevernes udbytte af projektet og fremme af elevernes psykiske trivsel.

Konklusion: Det er lykkedes at udvikle en intervention, der ser ud til at kunne fremme psykisk trivsel og som er anvendelig i danske skoler.
Original languageDanish
Publication dateSep 2010
Publication statusPublished - Sep 2010
Externally publishedYes
EventNUNAMED 2010 - Nuuk, Greenland
Duration: 4 Sep 20106 Sep 2010

Conference

ConferenceNUNAMED 2010
CountryGreenland
CityNuuk
Period04/09/201006/09/2010

ID: 260543903