Hvorfor bliver de ikke? Hvad fortæller forskningen om frafald på videregående STEM-uddannelser?
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Documents
- MONA-2011-4-HvorforBliverDeIkke
Submitted manuscript, 416 KB, PDF document
Artikelen præsenterer et overblik over den internationale forskningslitteratur om frafald på de videregående uddannelser : Udgangspunktet er litteratur om frafald generelt, herunder Tintos model for forståelse af frafald, men særligt fokus rettes mod de naturvidenskabelige, tekniske og matematiske fag (STEM-uddannelserne). Vi tager afsæt i Seymour & Hewitts (1997) etnografiske undersøgelse hvorefter hovedlinjerne i forskningen siden år 2000 præsenteres. Vi giver sammenhængen mellem frafald og unges identitetsarbejde et særskilt blik, og diskuterer, hvorvidt dette er en af de nye veje til at forstå frafald. Afslutningsvis opstiller vi fokuspunkter for videre forskning og udviklingsarbejde for at mindske frafaldet på de videregående uddannelser.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik |
Volume | 2011 |
Issue number | 4 |
Pages (from-to) | 35-55 |
Number of pages | 21 |
ISSN | 1604-8628 |
Publication status | Published - 5 Dec 2011 |
Number of downloads are based on statistics from Google Scholar and www.ku.dk
No data available
ID: 35948261