The Making of a Popular Hero: Sherlock Holmes in Early, Danish Media Culture

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Med fokus på det oversete, men meget populære teaterstykke 'Sherlock Holmes' (1901) undersøger artiklen, hvordan den fiktive figur Sherlock Holmes og dermed kriminalfortællingen blev udbredt i Danmark. Artiklen er baseret på omfattende arkivstudier og den diskuterer især de genremæssige modulationer, Holmes-fortællingerne undergik i skiftet fra litteraturen til det folkelige teater. Medieskiftet og dermed skiftet i målgruppe havde betydning for Holmes-universets genreplacering, hvilket også var tilfældet, da Nordisk Film i årene 1908-1911 producerede en række stumfilm med Holmes.
Bidragets oversatte titelEn populær helt bliver til: Sherlock Holmes i tidlig dansk mediekultur
OriginalsprogEngelsk
TidsskriftNordic Journal of Media Studies
Vol/bind2011
Udgave nummer9
Sider (fra-til)45-61
Antal sider17
ISSN1601-829X
StatusUdgivet - 1 nov. 2011

ID: 32088940