Når medarbejdere håndterer hinandens følelser: Om betydningen af kollegers ‘other emotion management' for deres identitetsarbejde

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Når medarbejdere håndterer hinandens følelser : Om betydningen af kollegers ‘other emotion management' for deres identitetsarbejde. / Poder, Poul.

I: Tidsskrift for Arbejdsliv, Bind 12, Nr. 3, 2010, s. 72-86.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Poder, P 2010, 'Når medarbejdere håndterer hinandens følelser: Om betydningen af kollegers ‘other emotion management' for deres identitetsarbejde', Tidsskrift for Arbejdsliv, bind 12, nr. 3, s. 72-86. <http://www.nyt-om-arbejdsliv.dk/images/pdf/2010/nr3/tfa3_2010_072-086.pdf>

APA

Poder, P. (2010). Når medarbejdere håndterer hinandens følelser: Om betydningen af kollegers ‘other emotion management' for deres identitetsarbejde. Tidsskrift for Arbejdsliv, 12(3), 72-86. http://www.nyt-om-arbejdsliv.dk/images/pdf/2010/nr3/tfa3_2010_072-086.pdf

Vancouver

Poder P. Når medarbejdere håndterer hinandens følelser: Om betydningen af kollegers ‘other emotion management' for deres identitetsarbejde. Tidsskrift for Arbejdsliv. 2010;12(3):72-86.

Author

Poder, Poul. / Når medarbejdere håndterer hinandens følelser : Om betydningen af kollegers ‘other emotion management' for deres identitetsarbejde. I: Tidsskrift for Arbejdsliv. 2010 ; Bind 12, Nr. 3. s. 72-86.

Bibtex

@article{da189c20844511df928f000ea68e967b,
title = "N{\aa}r medarbejdere h{\aa}ndterer hinandens f{\o}lelser: Om betydningen af kollegers {\textquoteleft}other emotion management' for deres identitetsarbejde",
abstract = " N{\aa}r medarbejdere s{\o}ger at skabe eksempelvis en l{\ae}rende eller udviklingsorienteret arbejdspladskultur, foruds{\ae}tter s{\aa}danne m{\aa}l, at den enkelte t{\o}r lade sig udfordre, og derved bliver identitetsarbejdet et emotionelt involverende anliggende mellem kolleger. Ved at tematisere foruds{\ae}tninger for og m{\aa}der hvorp{\aa} individer aktivt h{\aa}ndterer andres f{\o}lelser og koble det perspektiv med positive f{\o}lelsers generative rolle fremh{\ae}ver artiklen hidtil underbelyste dimensioner af medarbejderes identitetsarbejde. Ud fra en fremstilling af et {\textquoteright}other emotion management{\textquoteright} perspektiv analyserer artiklen, hvordan kollegers bearbejdning af hinandens f{\o}lelser og skabelse af selvtillid indg{\aa}r som en essentiel del i medarbejderes identitetsarbejde. Artiklen specificerer, hvordan man er afh{\ae}ngig af andre i en emotionsbearbejdende forstand, for medarbejdere er afh{\ae}ngige ikke blot af anerkendelse fra ledelsen men ogs{\aa} af kollegers bearbejdning af deres f{\o}lelsesliv for at kunne udvikle sig i deres karriereforl{\o}b. En central pointe er her, at fremadrettet og skabende identitetsarbejde foruds{\ae}tter tilstedev{\ae}relse af positive f{\o}lelser, som hovedsageligt skabes i interaktion med andre. ",
author = "Poul Poder",
year = "2010",
language = "Dansk",
volume = "12",
pages = "72--86",
journal = "Tidsskrift for Arbejdsliv",
issn = "1399-1442",
publisher = "Werks Grafiske Hus",
number = "3",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Når medarbejdere håndterer hinandens følelser

T2 - Om betydningen af kollegers ‘other emotion management' for deres identitetsarbejde

AU - Poder, Poul

PY - 2010

Y1 - 2010

N2 -  Når medarbejdere søger at skabe eksempelvis en lærende eller udviklingsorienteret arbejdspladskultur, forudsætter sådanne mål, at den enkelte tør lade sig udfordre, og derved bliver identitetsarbejdet et emotionelt involverende anliggende mellem kolleger. Ved at tematisere forudsætninger for og måder hvorpå individer aktivt håndterer andres følelser og koble det perspektiv med positive følelsers generative rolle fremhæver artiklen hidtil underbelyste dimensioner af medarbejderes identitetsarbejde. Ud fra en fremstilling af et ’other emotion management’ perspektiv analyserer artiklen, hvordan kollegers bearbejdning af hinandens følelser og skabelse af selvtillid indgår som en essentiel del i medarbejderes identitetsarbejde. Artiklen specificerer, hvordan man er afhængig af andre i en emotionsbearbejdende forstand, for medarbejdere er afhængige ikke blot af anerkendelse fra ledelsen men også af kollegers bearbejdning af deres følelsesliv for at kunne udvikle sig i deres karriereforløb. En central pointe er her, at fremadrettet og skabende identitetsarbejde forudsætter tilstedeværelse af positive følelser, som hovedsageligt skabes i interaktion med andre.

AB -  Når medarbejdere søger at skabe eksempelvis en lærende eller udviklingsorienteret arbejdspladskultur, forudsætter sådanne mål, at den enkelte tør lade sig udfordre, og derved bliver identitetsarbejdet et emotionelt involverende anliggende mellem kolleger. Ved at tematisere forudsætninger for og måder hvorpå individer aktivt håndterer andres følelser og koble det perspektiv med positive følelsers generative rolle fremhæver artiklen hidtil underbelyste dimensioner af medarbejderes identitetsarbejde. Ud fra en fremstilling af et ’other emotion management’ perspektiv analyserer artiklen, hvordan kollegers bearbejdning af hinandens følelser og skabelse af selvtillid indgår som en essentiel del i medarbejderes identitetsarbejde. Artiklen specificerer, hvordan man er afhængig af andre i en emotionsbearbejdende forstand, for medarbejdere er afhængige ikke blot af anerkendelse fra ledelsen men også af kollegers bearbejdning af deres følelsesliv for at kunne udvikle sig i deres karriereforløb. En central pointe er her, at fremadrettet og skabende identitetsarbejde forudsætter tilstedeværelse af positive følelser, som hovedsageligt skabes i interaktion med andre.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 12

SP - 72

EP - 86

JO - Tidsskrift for Arbejdsliv

JF - Tidsskrift for Arbejdsliv

SN - 1399-1442

IS - 3

ER -

ID: 20598743