Læsning og fordybelse: En teoretisk og empirisk undersøgelse af fordybet skønlitterær læsning med særligt fokus på unge læseres romanlæsning i faget dansk

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Standard

Læsning og fordybelse : En teoretisk og empirisk undersøgelse af fordybet skønlitterær læsning med særligt fokus på unge læseres romanlæsning i faget dansk. / Hauer, Kristiane.

Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2020. 333 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Harvard

Hauer, K 2020, Læsning og fordybelse: En teoretisk og empirisk undersøgelse af fordybet skønlitterær læsning med særligt fokus på unge læseres romanlæsning i faget dansk. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet.

APA

Hauer, K. (2020). Læsning og fordybelse: En teoretisk og empirisk undersøgelse af fordybet skønlitterær læsning med særligt fokus på unge læseres romanlæsning i faget dansk. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet.

Vancouver

Hauer K. Læsning og fordybelse: En teoretisk og empirisk undersøgelse af fordybet skønlitterær læsning med særligt fokus på unge læseres romanlæsning i faget dansk. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2020. 333 s.

Author

Hauer, Kristiane. / Læsning og fordybelse : En teoretisk og empirisk undersøgelse af fordybet skønlitterær læsning med særligt fokus på unge læseres romanlæsning i faget dansk. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2020. 333 s.

Bibtex

@phdthesis{0cf04c21c7a94f6097ccb6be6214e7dc,
title = "L{\ae}sning og fordybelse: En teoretisk og empirisk unders{\o}gelse af fordybet sk{\o}nlitter{\ae}r l{\ae}sning med s{\ae}rligt fokus p{\aa} unge l{\ae}seres romanl{\ae}sning i faget dansk",
abstract = "Ph.d.-afhandlingen L{\ae}sning og fordybelse unders{\o}ger, hvad det vil sige at fordybe sig i l{\ae}sning og i s{\ae}rdeleshed l{\ae}sning af l{\ae}ngere, sammenh{\ae}ngende sk{\o}nlitter{\ae}re tekster s{\aa}som romaner. Begrundelsen for en s{\aa}dan unders{\o}gelse er et behov for mere viden om, hvad det vil sige at fordybe sig i at l{\ae}se sk{\o}nlitteratur, samt i hvilken udstr{\ae}kning fordybet l{\ae}sning bliver b{\aa}de praktiseret og udfordret i dag. Afhandlingens unders{\o}gelse former sig i to dele, en teoretisk og en empirisk. I den teoretiske del udvikles et begrebsapparat for, hvad det vil sige at fordybe sig i l{\ae}sning af sk{\o}nlitteratur – prim{\ae}rt ud fra et f{\ae}nomenologisk, kognitivt og receptions{\ae}stetisk perspektiv. Den empiriske del best{\aa}r af et etnografisk studie af 70 unge danske 8.-klasseselevers l{\ae}sning i og uden for skolen, med s{\ae}rligt fokus p{\aa} to romanl{\ae}sningsforl{\o}b i dansk.",
author = "Kristiane Hauer",
year = "2020",
month = oct,
language = "Dansk",
publisher = "Det Humanistiske Fakultet, K{\o}benhavns Universitet",
address = "Danmark",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Læsning og fordybelse

T2 - En teoretisk og empirisk undersøgelse af fordybet skønlitterær læsning med særligt fokus på unge læseres romanlæsning i faget dansk

AU - Hauer, Kristiane

PY - 2020/10

Y1 - 2020/10

N2 - Ph.d.-afhandlingen Læsning og fordybelse undersøger, hvad det vil sige at fordybe sig i læsning og i særdeleshed læsning af længere, sammenhængende skønlitterære tekster såsom romaner. Begrundelsen for en sådan undersøgelse er et behov for mere viden om, hvad det vil sige at fordybe sig i at læse skønlitteratur, samt i hvilken udstrækning fordybet læsning bliver både praktiseret og udfordret i dag. Afhandlingens undersøgelse former sig i to dele, en teoretisk og en empirisk. I den teoretiske del udvikles et begrebsapparat for, hvad det vil sige at fordybe sig i læsning af skønlitteratur – primært ud fra et fænomenologisk, kognitivt og receptionsæstetisk perspektiv. Den empiriske del består af et etnografisk studie af 70 unge danske 8.-klasseselevers læsning i og uden for skolen, med særligt fokus på to romanlæsningsforløb i dansk.

AB - Ph.d.-afhandlingen Læsning og fordybelse undersøger, hvad det vil sige at fordybe sig i læsning og i særdeleshed læsning af længere, sammenhængende skønlitterære tekster såsom romaner. Begrundelsen for en sådan undersøgelse er et behov for mere viden om, hvad det vil sige at fordybe sig i at læse skønlitteratur, samt i hvilken udstrækning fordybet læsning bliver både praktiseret og udfordret i dag. Afhandlingens undersøgelse former sig i to dele, en teoretisk og en empirisk. I den teoretiske del udvikles et begrebsapparat for, hvad det vil sige at fordybe sig i læsning af skønlitteratur – primært ud fra et fænomenologisk, kognitivt og receptionsæstetisk perspektiv. Den empiriske del består af et etnografisk studie af 70 unge danske 8.-klasseselevers læsning i og uden for skolen, med særligt fokus på to romanlæsningsforløb i dansk.

M3 - Ph.d.-afhandling

BT - Læsning og fordybelse

PB - Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet

ER -

ID: 249905170