Har de nye Naturnationalparker i Natura 2000-områder ingen væsentlig påvirkning af miljøet – og er det et projekt eller en plan? Med kommentarer til ny klagenævnspraksis om de nye regler om naturnationalparker.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Har de nye Naturnationalparker i Natura 2000-områder ingen væsentlig påvirkning af miljøet – og er det et projekt eller en plan? Med kommentarer til ny klagenævnspraksis om de nye regler om naturnationalparker. / Pagh-Rasmussen, Peter.

I: Tidsskrift for Miljø, Bind 2023, Nr. 9, 2023, s. 357-369.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Pagh-Rasmussen, P 2023, 'Har de nye Naturnationalparker i Natura 2000-områder ingen væsentlig påvirkning af miljøet – og er det et projekt eller en plan? Med kommentarer til ny klagenævnspraksis om de nye regler om naturnationalparker.', Tidsskrift for Miljø, bind 2023, nr. 9, s. 357-369.

APA

Pagh-Rasmussen, P. (2023). Har de nye Naturnationalparker i Natura 2000-områder ingen væsentlig påvirkning af miljøet – og er det et projekt eller en plan? Med kommentarer til ny klagenævnspraksis om de nye regler om naturnationalparker. Tidsskrift for Miljø, 2023(9), 357-369.

Vancouver

Pagh-Rasmussen P. Har de nye Naturnationalparker i Natura 2000-områder ingen væsentlig påvirkning af miljøet – og er det et projekt eller en plan? Med kommentarer til ny klagenævnspraksis om de nye regler om naturnationalparker. Tidsskrift for Miljø. 2023;2023(9):357-369.

Author

Pagh-Rasmussen, Peter. / Har de nye Naturnationalparker i Natura 2000-områder ingen væsentlig påvirkning af miljøet – og er det et projekt eller en plan? Med kommentarer til ny klagenævnspraksis om de nye regler om naturnationalparker. I: Tidsskrift for Miljø. 2023 ; Bind 2023, Nr. 9. s. 357-369.

Bibtex

@article{c4039c9e4aad4c14bc718127feb77938,
title = "Har de nye Naturnationalparker i Natura 2000-omr{\aa}der ingen v{\ae}sentlig p{\aa}virkning af milj{\o}et – og er det et projekt eller en plan?: Med kommentarer til ny klagen{\ae}vnspraksis om de nye regler om naturnationalparker.",
abstract = "Denne artikel handler om de over ti afg{\o}relser, som Milj{\o}- of F{\o}devareklagen{\ae}vnet og Planklagen{\ae}vnet har afsagt om Naturnationalpark Gribskov og Naturnationalpark Fussing{\o} uden for Randers, der begge er beliggende p{\aa} statslige skovarealer i Natura 2000-omr{\aa}der. Naturnationalparkerne foruds{\ae}ttes afgr{\ae}nset af et h{\o}jt dyrehegn, der i Gribskov er 22 km og i Fussing{\o} er 14,5 km. Milj{\o}styrelsen meddelte den 20. maj 2022 tilladelse efter naturbeskyttelseslovens § 61 a til Naturnationalpark Gribskov og den 1. august 2022 tilladelse til Naturnationalpark Fussing{\o}. Samtidigt med afg{\o}relse om tilladelse traf Milj{\o}styrelsen afg{\o}relse efter milj{\o}vurderingslovens § 21 om, at tilladelserne ikke kr{\ae}vede milj{\o}konsekvensrapport. Dette var bl.a. baseret p{\aa} Naturstyrelsens flere hundrede siders v{\ae}sentlighedsvurdering efter habitatbekendtg{\o}relsens § 6, stk. 1 af hver af projekterne, hvor konklusionen var, at der ikke var en v{\ae}sentlig skadelig virkning. Milj{\o}styrelsens tilladelser efter naturbeskyttelseslovens § 61a og afg{\o}relser milj{\o}vurderingsloven blev p{\aa}klaget af bl.a. Foreningen Fri Natur, der bl.a. gjorde g{\ae}ldende, at Milj{\o}styrelsens tilladelser til naturnationalparkerne skulle v{\ae}re bed{\o}mt efter milj{\o}vurderingslovens regler om planer, og at der skulle have v{\ae}ret gennemf{\o}rt en konsekvensvurdering efter habitatbekendtg{\o}relsens § 6, stk. 2 samt en milj{\o}konsekvensrapport efter milj{\o}vurderingsloven. Milj{\o}- og F{\o}devareklagen{\ae}vnet afviste i fire afg{\o}relser den 6. juni 2023 klagernes indsigelser og gav Milj{\o}styrelsen medhold, hvilket synes noget vanskelig at forene med n{\ae}vnets henholdsvis EU-Domstolens fortolkning af habitatdirektivets regler om konsekvensvurdering. Forholdene mudres yderligere, fordi Planklagen{\ae}vnet i maj 2023 fastslog, at det 14, 5 km lange og 2 meter h{\o}je dyrehegn langs Fussing{\o} kr{\ae}ver landzonetilladelse, som det belyses i artiklen, der indledes med en kort indf{\o}ring i indholdet i de nye regler i naturbeskyttelseslovens kapitel 8a om naturnationalparker, forl{\o}bet i de to sager og indholdet i Milj{\o}styrelsens tilladelser fra august 2022. Herefter f{\o}lger gennemgang af de to klagen{\ae}vns hidtidige afg{\o}relser i klagesager vedr{\o}rende de to naturnationalparker, hvilket efterf{\o}lges af nogle f{\aa} sammenfattende principielle juridiske vurderinger.",
author = "Peter Pagh-Rasmussen",
year = "2023",
language = "Dansk",
volume = "2023",
pages = "357--369",
journal = "Tidsskrift for Milj{\o}",
issn = "1603-8398",
publisher = "Dj{\o}f Forlag",
number = "9",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Har de nye Naturnationalparker i Natura 2000-områder ingen væsentlig påvirkning af miljøet – og er det et projekt eller en plan?

T2 - Med kommentarer til ny klagenævnspraksis om de nye regler om naturnationalparker.

AU - Pagh-Rasmussen, Peter

PY - 2023

Y1 - 2023

N2 - Denne artikel handler om de over ti afgørelser, som Miljø- of Fødevareklagenævnet og Planklagenævnet har afsagt om Naturnationalpark Gribskov og Naturnationalpark Fussingø uden for Randers, der begge er beliggende på statslige skovarealer i Natura 2000-områder. Naturnationalparkerne forudsættes afgrænset af et højt dyrehegn, der i Gribskov er 22 km og i Fussingø er 14,5 km. Miljøstyrelsen meddelte den 20. maj 2022 tilladelse efter naturbeskyttelseslovens § 61 a til Naturnationalpark Gribskov og den 1. august 2022 tilladelse til Naturnationalpark Fussingø. Samtidigt med afgørelse om tilladelse traf Miljøstyrelsen afgørelse efter miljøvurderingslovens § 21 om, at tilladelserne ikke krævede miljøkonsekvensrapport. Dette var bl.a. baseret på Naturstyrelsens flere hundrede siders væsentlighedsvurdering efter habitatbekendtgørelsens § 6, stk. 1 af hver af projekterne, hvor konklusionen var, at der ikke var en væsentlig skadelig virkning. Miljøstyrelsens tilladelser efter naturbeskyttelseslovens § 61a og afgørelser miljøvurderingsloven blev påklaget af bl.a. Foreningen Fri Natur, der bl.a. gjorde gældende, at Miljøstyrelsens tilladelser til naturnationalparkerne skulle være bedømt efter miljøvurderingslovens regler om planer, og at der skulle have været gennemført en konsekvensvurdering efter habitatbekendtgørelsens § 6, stk. 2 samt en miljøkonsekvensrapport efter miljøvurderingsloven. Miljø- og Fødevareklagenævnet afviste i fire afgørelser den 6. juni 2023 klagernes indsigelser og gav Miljøstyrelsen medhold, hvilket synes noget vanskelig at forene med nævnets henholdsvis EU-Domstolens fortolkning af habitatdirektivets regler om konsekvensvurdering. Forholdene mudres yderligere, fordi Planklagenævnet i maj 2023 fastslog, at det 14, 5 km lange og 2 meter høje dyrehegn langs Fussingø kræver landzonetilladelse, som det belyses i artiklen, der indledes med en kort indføring i indholdet i de nye regler i naturbeskyttelseslovens kapitel 8a om naturnationalparker, forløbet i de to sager og indholdet i Miljøstyrelsens tilladelser fra august 2022. Herefter følger gennemgang af de to klagenævns hidtidige afgørelser i klagesager vedrørende de to naturnationalparker, hvilket efterfølges af nogle få sammenfattende principielle juridiske vurderinger.

AB - Denne artikel handler om de over ti afgørelser, som Miljø- of Fødevareklagenævnet og Planklagenævnet har afsagt om Naturnationalpark Gribskov og Naturnationalpark Fussingø uden for Randers, der begge er beliggende på statslige skovarealer i Natura 2000-områder. Naturnationalparkerne forudsættes afgrænset af et højt dyrehegn, der i Gribskov er 22 km og i Fussingø er 14,5 km. Miljøstyrelsen meddelte den 20. maj 2022 tilladelse efter naturbeskyttelseslovens § 61 a til Naturnationalpark Gribskov og den 1. august 2022 tilladelse til Naturnationalpark Fussingø. Samtidigt med afgørelse om tilladelse traf Miljøstyrelsen afgørelse efter miljøvurderingslovens § 21 om, at tilladelserne ikke krævede miljøkonsekvensrapport. Dette var bl.a. baseret på Naturstyrelsens flere hundrede siders væsentlighedsvurdering efter habitatbekendtgørelsens § 6, stk. 1 af hver af projekterne, hvor konklusionen var, at der ikke var en væsentlig skadelig virkning. Miljøstyrelsens tilladelser efter naturbeskyttelseslovens § 61a og afgørelser miljøvurderingsloven blev påklaget af bl.a. Foreningen Fri Natur, der bl.a. gjorde gældende, at Miljøstyrelsens tilladelser til naturnationalparkerne skulle være bedømt efter miljøvurderingslovens regler om planer, og at der skulle have været gennemført en konsekvensvurdering efter habitatbekendtgørelsens § 6, stk. 2 samt en miljøkonsekvensrapport efter miljøvurderingsloven. Miljø- og Fødevareklagenævnet afviste i fire afgørelser den 6. juni 2023 klagernes indsigelser og gav Miljøstyrelsen medhold, hvilket synes noget vanskelig at forene med nævnets henholdsvis EU-Domstolens fortolkning af habitatdirektivets regler om konsekvensvurdering. Forholdene mudres yderligere, fordi Planklagenævnet i maj 2023 fastslog, at det 14, 5 km lange og 2 meter høje dyrehegn langs Fussingø kræver landzonetilladelse, som det belyses i artiklen, der indledes med en kort indføring i indholdet i de nye regler i naturbeskyttelseslovens kapitel 8a om naturnationalparker, forløbet i de to sager og indholdet i Miljøstyrelsens tilladelser fra august 2022. Herefter følger gennemgang af de to klagenævns hidtidige afgørelser i klagesager vedrørende de to naturnationalparker, hvilket efterfølges af nogle få sammenfattende principielle juridiske vurderinger.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2023

SP - 357

EP - 369

JO - Tidsskrift for Miljø

JF - Tidsskrift for Miljø

SN - 1603-8398

IS - 9

ER -

ID: 370156068