Gymnasieskolen som innovativt sundhedslaboratorium: et processtudie om idræt og demokrati i en ungdomskultur
Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Ph.d.-afhandling › Forskning
Standard
Gymnasieskolen som innovativt sundhedslaboratorium : et processtudie om idræt og demokrati i en ungdomskultur. / Nielsen, Stine Frydendal.
København : Department of Nutrition, Exercise and Sports, Faculty of Science, University of Copenhagen, 2015. 372 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Ph.d.-afhandling › Forskning
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - BOOK
T1 - Gymnasieskolen som innovativt sundhedslaboratorium
T2 - et processtudie om idræt og demokrati i en ungdomskultur
AU - Nielsen, Stine Frydendal
PY - 2015
Y1 - 2015
N2 - Denne afhandling belyser en udviklingsproces omhandlende en demokratisk tilgang til sundhedsfremme på en dansk gymnasieskole – Rysensteen Gymnasium i København.Formålet er at forstå ungdomskulturens perspektiver på idrætsdeltagelse og sundhed. Det fysiske aktivitetsniveau falder i teenageårene, og gymnasielivet er en periode, hvor tiden bliver mere knap, da livet kommer til at rumme flere dimensioner. Det er en periode hvor unge skal træffe mange nye og livsbetingende valg.Afhandlingen bygger på et studie, hvis hensigt er at initiere til udvikling af en idrætspolitik i gymnasieskolen ved at få eleverne delagtiggjort i kampen om dagsordenen for idræt og sundhed. Ved at inddrage elevernes holdninger og ideer kan der måske skabes et demokratisk grundlag for sundhedsfremme og en større sandsynlighed for, at en kulturforandring i forhold til idræt i skolen finder sted.
AB - Denne afhandling belyser en udviklingsproces omhandlende en demokratisk tilgang til sundhedsfremme på en dansk gymnasieskole – Rysensteen Gymnasium i København.Formålet er at forstå ungdomskulturens perspektiver på idrætsdeltagelse og sundhed. Det fysiske aktivitetsniveau falder i teenageårene, og gymnasielivet er en periode, hvor tiden bliver mere knap, da livet kommer til at rumme flere dimensioner. Det er en periode hvor unge skal træffe mange nye og livsbetingende valg.Afhandlingen bygger på et studie, hvis hensigt er at initiere til udvikling af en idrætspolitik i gymnasieskolen ved at få eleverne delagtiggjort i kampen om dagsordenen for idræt og sundhed. Ved at inddrage elevernes holdninger og ideer kan der måske skabes et demokratisk grundlag for sundhedsfremme og en større sandsynlighed for, at en kulturforandring i forhold til idræt i skolen finder sted.
UR - https://soeg.kb.dk/permalink/45KBDK_KGL/fbp0ps/alma99122493683405763
M3 - Ph.d.-afhandling
SN - 978 87 7611 831 0
BT - Gymnasieskolen som innovativt sundhedslaboratorium
PB - Department of Nutrition, Exercise and Sports, Faculty of Science, University of Copenhagen
CY - København
ER -
ID: 131061767