Gymnasieskolen som innovativt sundhedslaboratorium: et processtudie om idræt og demokrati i en ungdomskultur

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Standard

Gymnasieskolen som innovativt sundhedslaboratorium : et processtudie om idræt og demokrati i en ungdomskultur. / Nielsen, Stine Frydendal.

København : Department of Nutrition, Exercise and Sports, Faculty of Science, University of Copenhagen, 2015. 372 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Harvard

Nielsen, SF 2015, Gymnasieskolen som innovativt sundhedslaboratorium: et processtudie om idræt og demokrati i en ungdomskultur. Department of Nutrition, Exercise and Sports, Faculty of Science, University of Copenhagen, København. <https://soeg.kb.dk/permalink/45KBDK_KGL/fbp0ps/alma99122493683405763>

APA

Nielsen, S. F. (2015). Gymnasieskolen som innovativt sundhedslaboratorium: et processtudie om idræt og demokrati i en ungdomskultur. Department of Nutrition, Exercise and Sports, Faculty of Science, University of Copenhagen. https://soeg.kb.dk/permalink/45KBDK_KGL/fbp0ps/alma99122493683405763

Vancouver

Nielsen SF. Gymnasieskolen som innovativt sundhedslaboratorium: et processtudie om idræt og demokrati i en ungdomskultur. København: Department of Nutrition, Exercise and Sports, Faculty of Science, University of Copenhagen, 2015. 372 s.

Author

Nielsen, Stine Frydendal. / Gymnasieskolen som innovativt sundhedslaboratorium : et processtudie om idræt og demokrati i en ungdomskultur. København : Department of Nutrition, Exercise and Sports, Faculty of Science, University of Copenhagen, 2015. 372 s.

Bibtex

@phdthesis{322e38e11b964e279f34456d0cb9c99b,
title = "Gymnasieskolen som innovativt sundhedslaboratorium: et processtudie om idr{\ae}t og demokrati i en ungdomskultur",
abstract = "Denne afhandling belyser en udviklingsproces omhandlende en demokratisk tilgang til sundhedsfremme p{\aa} en dansk gymnasieskole – Rysensteen Gymnasium i K{\o}benhavn.Form{\aa}let er at forst{\aa} ungdomskulturens perspektiver p{\aa} idr{\ae}tsdeltagelse og sundhed. Det fysiske aktivitetsniveau falder i teenage{\aa}rene, og gymnasielivet er en periode, hvor tiden bliver mere knap, da livet kommer til at rumme flere dimensioner. Det er en periode hvor unge skal tr{\ae}ffe mange nye og livsbetingende valg.Afhandlingen bygger p{\aa} et studie, hvis hensigt er at initiere til udvikling af en idr{\ae}tspolitik i gymnasieskolen ved at f{\aa} eleverne delagtiggjort i kampen om dagsordenen for idr{\ae}t og sundhed. Ved at inddrage elevernes holdninger og ideer kan der m{\aa}ske skabes et demokratisk grundlag for sundhedsfremme og en st{\o}rre sandsynlighed for, at en kulturforandring i forhold til idr{\ae}t i skolen finder sted.",
author = "Nielsen, {Stine Frydendal}",
year = "2015",
language = "Dansk",
isbn = "978 87 7611 831 0",
publisher = "Department of Nutrition, Exercise and Sports, Faculty of Science, University of Copenhagen",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Gymnasieskolen som innovativt sundhedslaboratorium

T2 - et processtudie om idræt og demokrati i en ungdomskultur

AU - Nielsen, Stine Frydendal

PY - 2015

Y1 - 2015

N2 - Denne afhandling belyser en udviklingsproces omhandlende en demokratisk tilgang til sundhedsfremme på en dansk gymnasieskole – Rysensteen Gymnasium i København.Formålet er at forstå ungdomskulturens perspektiver på idrætsdeltagelse og sundhed. Det fysiske aktivitetsniveau falder i teenageårene, og gymnasielivet er en periode, hvor tiden bliver mere knap, da livet kommer til at rumme flere dimensioner. Det er en periode hvor unge skal træffe mange nye og livsbetingende valg.Afhandlingen bygger på et studie, hvis hensigt er at initiere til udvikling af en idrætspolitik i gymnasieskolen ved at få eleverne delagtiggjort i kampen om dagsordenen for idræt og sundhed. Ved at inddrage elevernes holdninger og ideer kan der måske skabes et demokratisk grundlag for sundhedsfremme og en større sandsynlighed for, at en kulturforandring i forhold til idræt i skolen finder sted.

AB - Denne afhandling belyser en udviklingsproces omhandlende en demokratisk tilgang til sundhedsfremme på en dansk gymnasieskole – Rysensteen Gymnasium i København.Formålet er at forstå ungdomskulturens perspektiver på idrætsdeltagelse og sundhed. Det fysiske aktivitetsniveau falder i teenageårene, og gymnasielivet er en periode, hvor tiden bliver mere knap, da livet kommer til at rumme flere dimensioner. Det er en periode hvor unge skal træffe mange nye og livsbetingende valg.Afhandlingen bygger på et studie, hvis hensigt er at initiere til udvikling af en idrætspolitik i gymnasieskolen ved at få eleverne delagtiggjort i kampen om dagsordenen for idræt og sundhed. Ved at inddrage elevernes holdninger og ideer kan der måske skabes et demokratisk grundlag for sundhedsfremme og en større sandsynlighed for, at en kulturforandring i forhold til idræt i skolen finder sted.

UR - https://soeg.kb.dk/permalink/45KBDK_KGL/fbp0ps/alma99122493683405763

M3 - Ph.d.-afhandling

SN - 978 87 7611 831 0

BT - Gymnasieskolen som innovativt sundhedslaboratorium

PB - Department of Nutrition, Exercise and Sports, Faculty of Science, University of Copenhagen

CY - København

ER -

ID: 131061767