Fremtiden kommer af sig selv, det gør fremskridtet ikke

Publikation: Bidrag til tidsskriftBidrag til avis - AvisartikelFormidling

Standard

Fremtiden kommer af sig selv, det gør fremskridtet ikke. / Engholm, Ida; Michelsen, Anders Ib.

I: Politiken, 17.09.2017, s. Sektion 3 (Design) s. 14-15.

Publikation: Bidrag til tidsskriftBidrag til avis - AvisartikelFormidling

Harvard

Engholm, I & Michelsen, AI 2017, 'Fremtiden kommer af sig selv, det gør fremskridtet ikke', Politiken, s. Sektion 3 (Design) s. 14-15.

APA

Engholm, I., & Michelsen, A. I. (2017). Fremtiden kommer af sig selv, det gør fremskridtet ikke. Politiken, Sektion 3 (Design) s. 14-15.

Vancouver

Engholm I, Michelsen AI. Fremtiden kommer af sig selv, det gør fremskridtet ikke. Politiken. 2017 sep. 17;Sektion 3 (Design) s. 14-15.

Author

Engholm, Ida ; Michelsen, Anders Ib. / Fremtiden kommer af sig selv, det gør fremskridtet ikke. I: Politiken. 2017 ; s. Sektion 3 (Design) s. 14-15.

Bibtex

@article{87890c8f562148f19ca3a4aca631e2b4,
title = "Fremtiden kommer af sig selv, det g{\o}r fremskridtet ikke",
abstract = "{"}Hellere et mindre vellykket eksperiment end en smuk trivialitet,” sagdeVerner Panton, en af Danmarks st{\o}rste og mest s{\ae}regne designpersonligheder.1 Og han havde grund til at sige s{\aa}dan. Panton blevf{\o}dt og uddannet ind i en dansk og international verden efter 2. Verdenskrig,som syntes skabt for moderne design. Han blev i sin samtidset som en enfant terrible, men han var reelt en trailblazer – en, derbaner vejen – som kombinerede designpraktiske tilgangsvinkler, hvilketses i hans skitser p{\aa} gult kvadreret papir, med en direkte tilgang tilde muligheder, som nye teknologier, materialer og produktionssystemerstillede til r{\aa}dighed i efterkrigstiden. Hans design er ber{\o}mt forfors{\o}get p{\aa} at skabe nye designoplevelser, blandt andet gennembrug af farver, men er samtidig pr{\ae}get af en n{\ae}sten videnskabeligtilgang til udforskningen af systemer som grundlag for udvikling afstole, lamper, tekstiler og de ber{\o}mte interi{\o}rdesign, som vi i dennebog kalder for milj{\o}er. Pantons produkter blev fremstillet i Danmark,men ogs{\aa} af samtidens f{\o}rende internationale producenter, der varmed p{\aa} eksperimenterne, og som sammen med Panton satte nyedagsordener for design.",
author = "Ida Engholm and Michelsen, {Anders Ib}",
year = "2017",
month = sep,
day = "17",
language = "Dansk",
pages = "Sektion 3 (Design) s. 14--15",
journal = "Politiken",
issn = "0907-1814",
publisher = "JP/Politikens Hus A/S",

}

RIS

TY - INPR

T1 - Fremtiden kommer af sig selv, det gør fremskridtet ikke

AU - Engholm, Ida

AU - Michelsen, Anders Ib

PY - 2017/9/17

Y1 - 2017/9/17

N2 - "Hellere et mindre vellykket eksperiment end en smuk trivialitet,” sagdeVerner Panton, en af Danmarks største og mest særegne designpersonligheder.1 Og han havde grund til at sige sådan. Panton blevfødt og uddannet ind i en dansk og international verden efter 2. Verdenskrig,som syntes skabt for moderne design. Han blev i sin samtidset som en enfant terrible, men han var reelt en trailblazer – en, derbaner vejen – som kombinerede designpraktiske tilgangsvinkler, hvilketses i hans skitser på gult kvadreret papir, med en direkte tilgang tilde muligheder, som nye teknologier, materialer og produktionssystemerstillede til rådighed i efterkrigstiden. Hans design er berømt forforsøget på at skabe nye designoplevelser, blandt andet gennembrug af farver, men er samtidig præget af en næsten videnskabeligtilgang til udforskningen af systemer som grundlag for udvikling afstole, lamper, tekstiler og de berømte interiørdesign, som vi i dennebog kalder for miljøer. Pantons produkter blev fremstillet i Danmark,men også af samtidens førende internationale producenter, der varmed på eksperimenterne, og som sammen med Panton satte nyedagsordener for design.

AB - "Hellere et mindre vellykket eksperiment end en smuk trivialitet,” sagdeVerner Panton, en af Danmarks største og mest særegne designpersonligheder.1 Og han havde grund til at sige sådan. Panton blevfødt og uddannet ind i en dansk og international verden efter 2. Verdenskrig,som syntes skabt for moderne design. Han blev i sin samtidset som en enfant terrible, men han var reelt en trailblazer – en, derbaner vejen – som kombinerede designpraktiske tilgangsvinkler, hvilketses i hans skitser på gult kvadreret papir, med en direkte tilgang tilde muligheder, som nye teknologier, materialer og produktionssystemerstillede til rådighed i efterkrigstiden. Hans design er berømt forforsøget på at skabe nye designoplevelser, blandt andet gennembrug af farver, men er samtidig præget af en næsten videnskabeligtilgang til udforskningen af systemer som grundlag for udvikling afstole, lamper, tekstiler og de berømte interiørdesign, som vi i dennebog kalder for miljøer. Pantons produkter blev fremstillet i Danmark,men også af samtidens førende internationale producenter, der varmed på eksperimenterne, og som sammen med Panton satte nyedagsordener for design.

M3 - Bidrag til avis - Avisartikel

SP - Sektion 3 (Design) s. 14-15

JO - Politiken

JF - Politiken

SN - 0907-1814

ER -

ID: 187415621