Er syntaks en flaskehals i forståelsen? En undersøgelse af syntaksens betydning for børns sætningsforståelse

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Er syntaks en flaskehals i forståelsen? En undersøgelse af syntaksens betydning for børns sætningsforståelse. / Grandjean, Ditte; Poulsen, Mads.

I: NyS, Bind 52-53, 2017, s. 207-230.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Grandjean, D & Poulsen, M 2017, 'Er syntaks en flaskehals i forståelsen? En undersøgelse af syntaksens betydning for børns sætningsforståelse', NyS, bind 52-53, s. 207-230. https://doi.org/10.7146/nys.v1i52-53.26264

APA

Grandjean, D., & Poulsen, M. (2017). Er syntaks en flaskehals i forståelsen? En undersøgelse af syntaksens betydning for børns sætningsforståelse. NyS, 52-53, 207-230. https://doi.org/10.7146/nys.v1i52-53.26264

Vancouver

Grandjean D, Poulsen M. Er syntaks en flaskehals i forståelsen? En undersøgelse af syntaksens betydning for børns sætningsforståelse. NyS. 2017;52-53:207-230. https://doi.org/10.7146/nys.v1i52-53.26264

Author

Grandjean, Ditte ; Poulsen, Mads. / Er syntaks en flaskehals i forståelsen? En undersøgelse af syntaksens betydning for børns sætningsforståelse. I: NyS. 2017 ; Bind 52-53. s. 207-230.

Bibtex

@article{096bd2ac32334d6eafb9377b6b1ef9dc,
title = "Er syntaks en flaskehals i forst{\aa}elsen? En unders{\o}gelse af syntaksens betydning for b{\o}rns s{\ae}tningsforst{\aa}else",
abstract = "Denne artikel beskriver to sammenh{\ae}ngende unders{\o}gelser af s{\ae}tningsforst{\aa}else hos 56 b{\o}rn i femte klasse. I den f{\o}rste testede vi, om visse s{\ae}tningskonstruktioner var s{\ae}rligt sv{\ae}re for b{\o}rnene at forst{\aa}, n{\aa}r s{\ae}tningerne blev pr{\ae}senteret mundtligt og isoleret fra en st{\o}ttende kontekst. Vi benyttede aktiv- over for passivs{\ae}tninger (diatese), subjekt- over for objektrelativs{\ae}tninger og s{\ae}tninger med pr{\ae}modificeret nominalled over for s{\ae}tninger med indskudte relativs{\ae}tninger. Resultaterne viste, at b{\o}rnene ved alle tre konstruktionspar havde signifikant sv{\ae}rere ved at besvare sp{\o}rgsm{\aa}l, som spurgte til indholdet i de sv{\ae}re s{\ae}tningskonstruktioner. B{\o}rnene var ligeledes gennemsnitligt l{\ae}ngere tid om at svare korrekt ved samtlige af de sv{\ae}re konstruktionstyper sammenlignet med ved de lette, dog var denne forskel kun signifikant ved diatese og indskud. I en opf{\o}lgende unders{\o}gelse fandt vi, at variationen i b{\o}rnenes mundtlige s{\ae}tningsforst{\aa}else kunne forklare dele af variationen i deres l{\ae}seforst{\aa}else. Denne samvariation kunne ikke forklares af ordforr{\aa}d eller hukommelse. Tilsammen peger de to unders{\o}gelser p{\aa}, at syntaktisk sv{\ae}re s{\ae}tninger kan udg{\o}re et problem for b{\o}rn i situationer, hvor de ikke har en kontekst at st{\o}tte sig til, samt at disse vanskeligheder h{\ae}nger sammen med niveauet for deres l{\ae}seforst{\aa}else.",
author = "Ditte Grandjean and Mads Poulsen",
year = "2017",
doi = "10.7146/nys.v1i52-53.26264",
language = "Dansk",
volume = "52-53",
pages = "207--230",
journal = "NyS",
issn = "0106-8040",
publisher = "Dansk Sprogn{\ae}vn",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Er syntaks en flaskehals i forståelsen? En undersøgelse af syntaksens betydning for børns sætningsforståelse

AU - Grandjean, Ditte

AU - Poulsen, Mads

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Denne artikel beskriver to sammenhængende undersøgelser af sætningsforståelse hos 56 børn i femte klasse. I den første testede vi, om visse sætningskonstruktioner var særligt svære for børnene at forstå, når sætningerne blev præsenteret mundtligt og isoleret fra en støttende kontekst. Vi benyttede aktiv- over for passivsætninger (diatese), subjekt- over for objektrelativsætninger og sætninger med præmodificeret nominalled over for sætninger med indskudte relativsætninger. Resultaterne viste, at børnene ved alle tre konstruktionspar havde signifikant sværere ved at besvare spørgsmål, som spurgte til indholdet i de svære sætningskonstruktioner. Børnene var ligeledes gennemsnitligt længere tid om at svare korrekt ved samtlige af de svære konstruktionstyper sammenlignet med ved de lette, dog var denne forskel kun signifikant ved diatese og indskud. I en opfølgende undersøgelse fandt vi, at variationen i børnenes mundtlige sætningsforståelse kunne forklare dele af variationen i deres læseforståelse. Denne samvariation kunne ikke forklares af ordforråd eller hukommelse. Tilsammen peger de to undersøgelser på, at syntaktisk svære sætninger kan udgøre et problem for børn i situationer, hvor de ikke har en kontekst at støtte sig til, samt at disse vanskeligheder hænger sammen med niveauet for deres læseforståelse.

AB - Denne artikel beskriver to sammenhængende undersøgelser af sætningsforståelse hos 56 børn i femte klasse. I den første testede vi, om visse sætningskonstruktioner var særligt svære for børnene at forstå, når sætningerne blev præsenteret mundtligt og isoleret fra en støttende kontekst. Vi benyttede aktiv- over for passivsætninger (diatese), subjekt- over for objektrelativsætninger og sætninger med præmodificeret nominalled over for sætninger med indskudte relativsætninger. Resultaterne viste, at børnene ved alle tre konstruktionspar havde signifikant sværere ved at besvare spørgsmål, som spurgte til indholdet i de svære sætningskonstruktioner. Børnene var ligeledes gennemsnitligt længere tid om at svare korrekt ved samtlige af de svære konstruktionstyper sammenlignet med ved de lette, dog var denne forskel kun signifikant ved diatese og indskud. I en opfølgende undersøgelse fandt vi, at variationen i børnenes mundtlige sætningsforståelse kunne forklare dele af variationen i deres læseforståelse. Denne samvariation kunne ikke forklares af ordforråd eller hukommelse. Tilsammen peger de to undersøgelser på, at syntaktisk svære sætninger kan udgøre et problem for børn i situationer, hvor de ikke har en kontekst at støtte sig til, samt at disse vanskeligheder hænger sammen med niveauet for deres læseforståelse.

U2 - 10.7146/nys.v1i52-53.26264

DO - 10.7146/nys.v1i52-53.26264

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 52-53

SP - 207

EP - 230

JO - NyS

JF - NyS

SN - 0106-8040

ER -

ID: 187552360