Effekt af standardiserede studenterevalueringer på udvikling af undervisning: Effect of standardized student evaluation questionnaires on development of teaching

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Dokumenter

Undervisningen evalueres i stigende grad gennem studenterbaserede, standardi-serede spørgeskemaer. Evalueringerne tjener flere formål, herunder kvalitetssik-ring og kvalitetsudvikling. Fokus i denne kvantitative undersøgelse er at finde ud af, om de standardiserede evalueringer forbedrer undervisningens kvalitet. Den grundlæggende hypotese er, at forbedringer burde føre til bedre resultater i eva-lueringerne over tid. Undersøgelsen er baseret på data fra bacheloruddannelsen i medicin ved Københavns Universitet. Vi beskriver udviklingen i de enkelte kurser i seks på hinanden følgende semestre fra 2011 til 2013 og analyserer udviklingen i enkeltspørgsmålene i spørgeskemaerne. Trods store udsving på tværs af seme-strene finder vi ikke evidens for, at de standardiserede spørgeskemaer generelt forbedrer undervisningens kvalitet.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk universitetspædagogisk tidsskrift [online]
Vol/bind12
Udgave nummer23
Sider (fra-til)20-36
Antal sider17
ISSN2245-1374
StatusUdgivet - 2017

Antal downloads er baseret på statistik fra Google Scholar og www.ku.dk


Ingen data tilgængelig

ID: 184286936