Helle Bundgaard

Helle Bundgaard

Lektor

Efter i flere år at have været optaget af uddannelsesspørgsmål relateret til henholdsvis etniske minoritetsbørn og universitetsstuderende har jeg genoptaget mit arbejde med Indiske kunsthåndværkere for i tæt samarbejde med dem at skrive deres historier. For nylig har jeg bevæget mig ind i autoetnografien i forbindelse med, at jeg skriver på fortællinger relateret til kræft.

Primære forskningsområder

Min primære interesse er udforskningen af hvad kreativ skrivning som en vej til analytisk indsigt. Jeg er ved at lægge sidste hånd på bogen Painting stories, der er baseret på mit arbejde blandt Indiske kunsthåndværkere gennem 30 år. jeg er fornylig begyndt at skrive om erfaringer med kræft. I relation til undervisning udvikler jeg en serie skriveworkshops, der skal integreres som del af vores uddannelser. 

Tilknytning til forskningsgrupper: Health and Life Conditions

Undervisnings- og vejledningsområder

Kreativ etnografi; Interdisciplinær feltbaseret forskning; Kvalititiv metode.

 

Priser

The Society for Humanistic Anthropology Ethnographic Fiction and Creative Nonfiction Writing Award

 

Udvalgte publikationer

  1. Udgivet

    From rite of passage to a mentored educational activity: Fieldwork for master’s students of anthropology

    Bundgaard, Helle & Rubow, Cecilie, 2016, I : Learning and Teaching. 9, 3, s. 22-41

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  2. Udgivet

    Producing "Good" Families and Citizens in Danish Child Care Institutions

    Bundgaard, Helle & Olwig, Karen Fog, 2018, Reconnecting State and Kinship. Thelen, T. & Alber, E. (red.). University of Pennsylvania Press, s. 200-219

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

  3. Udgivet

    Diskursiv lukning: Etiske dilemmaer i dansk minoritetsforskning

    Bundgaard, Helle, 2009, Mellem mennesker: En grundbog i antropologisk forskningsetik. Hastrup, K. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 193-206 13 s.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

ID: 8523