Erik Skyum-Nielsen
Lektor emeritus
Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Emil Holms Kanal 2
2300 København S
Primære forskningsområder
- Moderne dansk og nordisk litteratur
- Genreteori, herunder især novelle- og lyrikteori
- Oversættelsesstudier og oversættelsesteori
- Klassikere og kanonproblemer
Aktuel forskning
Dansk litteraturkritik i det 20. århundrede
Dansk litterær oversættelseshistorie
Flerstemmig og flerfokal fortælling i nyere dansk prosa
Island i dansk litteratur
Kollegiet Regensen i litteraturen
Olav H. Hauges forfatterskab
Interesseområder
UNDERVISNINGSOMRÅDER:
- Litteraturanalyse (BA-niveau)
- Moderne litteratur og litteraturteori (BA-niveau)
- Novelleanalyse og -teori (BA- og KA-niveau)
- Moderne dansk lyrik og prosa (KA-niveau)
- Islandsk litteratur, ældre såvel som moderne (KA-niveau)
- Verdenslitterære klassikere og deres nedslag i dansk litteratur (BA- og KA-niveau)
- Litteraturkritik og kritikhistorie (KA-niveau)
VEJLEDNING
Under min nuværende ansættelse, dvs. siden 2003, har jeg fungeret som vejleder på en lang række bachelorprojekter og (til og med december 2021) på henved 100 hovedfagsspecialer, næsten alle i Dansk, og langt de fleste litterære.
VEJLEDNINGSOMRÅDER:
1) Det 20. og 21. århundredes litteratur, prosa såvel som lyrik, og ikke bare dansk, men også færøsk, islandsk, norsk og svensk
2) Klassiker- og kanonproblemer
3) Genreteori, især novelleteori
4) Oversættelsens teori og praksis
5) Litteraturkritik i praksis
6) Didaktik og litteraturpædagogik
VEJLEDNINGSPROCESSEN:
Vejledningsforløbet indledes gerne med en sonderende samtale. Hvis den studerende allerede da er nogenlunde sikker på, hvor han eller hun vil hen med projektet, kan der ved næste møde forelægges a) problemformulering, b) udkast til indledning og c) foreløbig litteraturliste. Ved den lejlighed underskrives ved specialer ofte specialekontrakten.
Under den studerendes videre skriveproces holder vi som regel tre vejledningsmøder, hvortil opgave- eller specialeskriveren mindst to dage i forvejen har sendt (pr. e-mail) eller i dueslag afleveret et delmanuskript. Jeg foretrækker at kunne gå ud fra hele kapitler, som opgave- eller specialeskriveren selv anser for færdige, frem for at blive inddraget for nært i skriveprocessen. Men til gengæld plejer jeg at give udførlige kommentarer, både indholdsmæssigt og sprogligt-formelt.
ID: 5717