Anders Ib Michelsen

Anders Ib Michelsen

Lektor

Jeg har arbejdet med visuel kultur studier og kunsthistorie i Danmark og internationalt siden begyndelsen af ​​1990'erne, i starten med fokus på appropriation, installation, koncept kunst, og postkolonial kunst, som kunstkritiker og uafhængig kurator, herunder som medkurator af en af de første postkoloniale kunstudstillinger i Danmark, Interzones, København og Uppsala 1996. Jeg har arbejdet med kunst, design og kultur ud fra en interdisciplinær tilgang, i forskningsaktiviteter i Europa, Brasilien, Somalia og Australien; projekter, konferencer, keynotes, seminarer, netværk, publikationer. Temaer som forholdet mellem kunst og design, visuel kultur og kreative industrier, og kunstneriske og kreative ressourcer i det globale syd. Mit arbejde som kunsthistoriker fokuserer på en styrkelse af feltet ved at teste det i forskellige kontekster. Visuel kultur har i denne forståelse åbnet en enorm berøringsflade mellem kunsthistorien og den mangfoldige betydning af det visuelle i nutiden. Potentialet i kunsthistorie har udviklet sig væsentligt inden for og uden for de institutioner, der traditionelt er relateret til området, og dette er en vigtig ressource for fremtiden.

Fokusområder: det visuelle, kunst, kultur, design, innovation, urbanisering, med særlig interesse i;

  • Grundlæggende teoretiske spørgsmål: ontologier, teorier, epistemologier og metode, med fokus på kreativitet.
  • Praksisformer, der bringer forskning i participatorisk og innovativt samarbejde med private, offentlige og almennyttige partnere uden for universitetet; projekt-fokus - design management, udvikling af kreativitet i det globale syd, arkitektur og urbanisering, innovation og kreative industrier.

I mine forskningsaktiviteter trækker jeg på en bred erfaring som projektleder, kurator, kritiker, journalist, manager, innovator, konsulent og kulturaktivitist og har ofte organiseret min undervisning med eksterne partnere, fra civile aktivister som Trampolinhuset over det kommercielle tv-selskab TV3 og uddannelser på KADK, til onlineundervisning på James Cook University, Australien.

Projekter

Building, Urbanization, Climate: PI, 2018 –; forskning, undervisning, udvikling og videntransfer; fokus på kunstneriske og kreative ressourcer i det globale syd indenfor arkitektur og urbanisering i Afrikas Horn i partnerskab med Abaarso Tech University, Hargeisa og samarbejde med Dreyers Fond, København; C. L. Davids Fond og Samling, København; Det Danske Institut i Damaskus; Dahabshiil, Hargeisa; Shuraako Foundation, Hargeisa og Municipality of Hargeisa; støttet af  KADK, DANIDA og SCI-Arc, Los Angeles (https://www.instagram.com/p/BpOoDXjAKd0/) . Seneste aktivitet, workshop, januar 2020: https://www.facebook.com/abaarsotechuniversity/videos/213212409837900/ samt https://dreyersfond.dk/okay-portfolio/somalias-arkitektur/ og https://www.instagram.com/p/B9ROAO-BoTt/ Se også forskningsmonografi in progress, Tracing Somali Architecture, https://issuu.com/fseehusen/docs/som-bog-high-res 

Visual Practice: 2018 – Udenlandsk koordinator, forskningsprojekt i kunst og visuel praksis i samarbejde med CAPES/Print, Contemporary Scenarios of the Image and the Visual Culture, Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro, Brazil. Youtube-channel, Trans Visual CAPES-PRINT PUC-Rio: https://www.youtube.com/watch?v=UM1qFuJqb94

Bogprojekter, in progress

Trans Visual: an aesthetic economy. Leiden and Boston: Brill 2021.

Tracing Somali Architecture (https://issuu.com/fseehusen/docs/som-bog-high-res) (2022).

Seneste publikationer

Transvisuality: The Cultural Dimension of Visuality (Volume 3): Purposive Action: Design and Branding (published 2019)
https://liverpooluniversitypress.co.uk/products/109479

Verner Panton. Environments, Colors, Systems, Patterns (published 2018) http://uk.phaidon.com/store/design/verner-panton-9780714877167

Architecture, Drawing Topology (Published 2017)
http://www.spurbuch.de/en/product-reader/product/architecture-drawing-topology.html

Seneste keynotes

Colonial and PostColonial World Literature: Postcolonial Perspectives, University of Delhi 2018, 15-18 March 2018, New Delhi, India; inviteret til panel om global crowd sourcing. 

Birth Centenary of legendary architect Padmashree Laurie Baker, Department of Architecture College of Engineering, Trivandrum, India 2018. Inviteret som keynote. 

XVth Edition of the International Seminar on Literary Studies: Literature and Arts in Bodily Presence, Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro, Brazil, 2019. Inviteret som keynote. 

Publikationer og forskning

Forskningsaktiviteter i Europa, Brasilien, Somalia og Australien; konferencer, keynotes, seminarer, netværk. Medorganisator af konferencer, seminarer og møder, fra den international konference om SocioAesthetics: A Symposium On Aestheticsculture and social life, KU 2009, til seminaret The para-visual: the politics of distributed observation. International seminar with Professor Celia Lury Centre for Interdisciplinary Methodologies University of Warwick, PUC 2019. Akkrediteret for 117 publikationer, herunder 21 bøger (monografier og antologier) registreret i CURIS, Københavns Universitet. Blandt dem best selleren Designmaskinen. Design af den moderne verden, most read artikler Sage, Thesis Eleven Critical Theory and Historical Sociology og monografien Verner Panton. Environments, Colors, Systems, Patterns. Phaidon, London 2018. I gang med at afslutte en dr.phil-afhandling, Trans Visual: an aesthetic economy, om forholdet mellem dynamiske topologier i nutidig kultur og kreative former for det visuelle, kontrakt om publikation på Brill, 2021. Monografien udvikler og komplementerer tre binds-antologien Transvisuality. The cultural Dimension of Visuality, initieret og med-redigeret for Liverpool University Press, 2013-2019 og antologien Socioaesthetics. Ambience - Imaginary, med-redigeret for Social and Critical Theory, Brill i 2015.

Ledelse

Som studieleder og formand for studienævnet, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, Københavns Universitet 2007-2011, stod jeg for udvikling af en fælles ramme for alle studier (BA og MA), som fortsatte fra de fire uafhængige institutter, der udgør afdelingerne på Institut for Kunst- og Kulturvidenskab. Formand for studienævnet, initiativtager til strategisk uddannelsesplan, reformeret studieadministration, KA-specialekontraktssystem, akkrediteringsstrategier, kvalitetssikringsformater, alumninitiativer, en pædagogisk udviklingsplan, et system af tilvalg som kunne vælges på BA og KA-niveau for hele IKK med fokus på entreprenørskab, kreativitet og innovation i samarbejde med eksterne partnere (dermed muliggøre specialisering indenfor disse felter med IKKs faglige baggrund), internationaliseringsinitiativer, herunder etablering af “Joint Master - Erasmus Mundus in Performing Arts Studies”, det første Erasmus Mundus KA-uddannelse i dansk humaniora og den internationale, tværfaglige, KA-uddannelse 4Cities (http://www.4cities.eu/), i samarbejde med universiteter i Bruxelles, Wien og Madrid.

Kort CV

Anders Michelsen; Lektor i kunsthistorie med fokus på visuel kultur, ph.d., Institut for Kunst og Kulturstudier, Københavns Universitet, 2007 -; Koordinator af det første masterprogram i Visual Culture Studies i Skandinavien 2002-2009; Konsulent, Arkitektskolen, KADK 2002- ; Studieleder, formand for studienævn, Institut for kunst- og kulturstudier 2007-2011; Formand for PeaceWare Somaliland, 2009 - 2012; tilknyttet Copenhagen School of Global Health 2010-2012; mobilitetskoordinator for PhD-studerende, Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro, Brazil-UCPH 2010-2018; steering committee, Center for Advanced Migration Research (AMIS), Københavns Universitet 2012 -; ekstern lektor, Arkitektskolen, KADK 2012-2018; adjungeret professor i kunst og kreative medier, James Cook, Australien 2014 - 2016; tilknyttet 4Cities, MA i urbanisering, UCPH, 2019 -; udenlandsk koordinator, Contemporary Scenarios of the Image and the Visual Culture, Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro, Brazil, 2019 -; Gæsteprofessor, Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro, Brasilien, 2019; Gæsteprofessor, University of Piauí, Brasilien, 2019.

 

 

ID: 4744