Inddrag de studerende i dialog om flersproget faglig formidling

Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag og mundtlige bidrag

Dokumenter

Katja Årosin Laursen - Andet

På workshoppen får du konkrete idéer til, hvordan du kan inkludere de studerende i dialog og øvelser, der handler om faglig formidling på flere sprog i din undervisning uanset fag.

Abstract
Målet med workshoppen er at give dig konkrete idéer til, hvordan du kan skabe et trygt og inkluderende læringsrum, der åbner op for dialog med de studerende om, hvordan man formidler faglig viden godt på flere sprog samt understøttelse af denne formidling. Workshoppen bygger på mange års erfaring med at
tilrettelægge en række fagintegrerede tiltag for studerende på forskellige fag på Københavns Universitet med særligt fokus på skriftlig formidling på flere sprog.

Deltagerforudsætninger
Workshoppen henvender sig til alle, der underviser eller beskæftiger sig med didaktik/pædagogik, og som er interesseret i faglig formidling på flere sprog uanset fagområde. Overvej gerne inden workshoppen, hvilke genrer dine studerende skal kunne formidle inden for og på hvilke sprog, samt hvilke udfordringer de oplever.

Indhold og struktur
Workshoppen er inddelt i fire dele:
1. Gruppeøvelse med fokus på formidling af samme faglige indhold på hhv. dansk og engelsk.
2. Fælles dialog om udfordringer ved formidling på flere sprog ud fra gruppeøvelsen og erfaringer fra din egen undervisning.
3. Erfaringer fra bl.a. tiltag på biokemi på Københavns Universitet og konkrete eksempler på øvelser og aktiviteter, der kan italesætte og understøtte de studerendes faglige formidling på flere sprog.
4. Spørgsmål og diskussion samt idéer til, hvordan du selv kan arbejde videre med emnet i din egen undervisning.

Forventet udbytte
På workshoppen får du konkrete idéer til, hvordan du kan inkludere de studerende i dialog og øvelser, der
handler om faglig formidling på flere sprog i din undervisning.

Projektets pædagogiske/didaktiske relevans
Workshoppen bygger på didaktiske overvejelser omkring, hvordan man kan skabe et trygt og inkluderende rum, hvor underviser og studerende i fællesskab skaber dialogen om den gode faglige formidling. bl.a. gennem
gruppedialoger, skriveøvelser, underviserfeedback og peer feedback.

Referencer
Larsen, S., Laursen, K. Årosin, og Skriver, K. 2023: "Fra forsøg til forankring: Flersproget faglig skrivning på bacheloruddannelsen i biokemi" i DUT nr. 34.

Larsen, S. og Jensen, F. 2020: "Acknowledging the Role of Language in English Medium Instruction: Experiences from a Pilot Project Intervention at University of Copenhagen" in Dimova, S. & Kling, J. (red.) Integrating Content and Language in Multilingual Universities. Springer, s. 153-166 14 s. (Educational Linguistics; Nr. 44).

Basturkmen, H. (2017) in Flowerdew, J. og Costley, T. (red.) 2017: Discipline-Specific Writing. Theory into practice. pp. 31-45, Routledge

Laursen, K. Årosin, Kayser, L. og Kamper-Jørgensen, M. (2016) “Formativ feedback styrker skriftlighed hos studerende fra It og Sundhed”, Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 11(21), s. 147–157. doi:
10.7146/dut.v11i21.23208
24 maj 2023

Begivenhed (Konference)

TitelDUN-konferencen 2023
Dato24/05/202325/05/2023
Hjemmeside
AfholdelsesstedComwell
ByKolding
Land/OmrådeDanmark

    Forskningsområder

  • faglig formidling, tværfagligt samarbejde, skriveworkshops, parallelsproglig kontekst, sprogvalg, fælles ansvar for formidling

ID: 347701513