Det pædagogiske relationsarbejde
Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag og mundtlige bidrag
Maja Plum - Andet
Det pædagogiske arbejde udføres gennem relationer. Men hvad indebærer det egentligt?
Hvad er det for nogle udtryk og måder at føre sin krop, som kendetegner arbejdet med børn? Hvad er det for tegn fra barnet, der opfanges og handles ved, når man har en relation til barnet?
Pædagogmedhjælperen agerer hver dag i relationer med børn, men også i relation til de andre kollegaer, som er en del af institutionen. Og her gør noget af det samme sig gældende. Der er særlige tegn, som opfanges, når man kender sin kollega godt. Der er særlige udtryk som forstås og giver arbejdet retning, uden at der behøver siges så meget.
Denne formiddag skal vi gå på opdagelse i, hvad der egentlig ligger i dagligdagens relationsarbejde, og hvad det er for et fagligt beredskab, der på denne måde ligger gemt hos pædagogmedhjælperen.
Arbejdet vil tage udgangspunkt i en kombination af oplæg, diskussion og øvelser.
Hvad er det for nogle udtryk og måder at føre sin krop, som kendetegner arbejdet med børn? Hvad er det for tegn fra barnet, der opfanges og handles ved, når man har en relation til barnet?
Pædagogmedhjælperen agerer hver dag i relationer med børn, men også i relation til de andre kollegaer, som er en del af institutionen. Og her gør noget af det samme sig gældende. Der er særlige tegn, som opfanges, når man kender sin kollega godt. Der er særlige udtryk som forstås og giver arbejdet retning, uden at der behøver siges så meget.
Denne formiddag skal vi gå på opdagelse i, hvad der egentlig ligger i dagligdagens relationsarbejde, og hvad det er for et fagligt beredskab, der på denne måde ligger gemt hos pædagogmedhjælperen.
Arbejdet vil tage udgangspunkt i en kombination af oplæg, diskussion og øvelser.
4 dec. 2018
Ekstern organisation
Navn | Forbundet for Offentligt Ansatte |
---|
Relaterede Publikationer (1)
- Udgivet
I mangetydighedens mellerum: Pædagogisk viden som relationelt fænomen
Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Rapport › Forskning
ID: 209285901