Visioner for forskningsbiblioteker: Et forsknings- og uddannelsesperspektiv
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
Visioner for forskningsbiblioteker : Et forsknings- og uddannelsesperspektiv. / Hjørland, Birger.
In: Dansk Biblioteksforskning, Vol. 5, No. 2/3, 2010, p. 21-35.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Visioner for forskningsbiblioteker
T2 - Et forsknings- og uddannelsesperspektiv
AU - Hjørland, Birger
PY - 2010
Y1 - 2010
N2 - Artiklen analyserer de udfordringer, som den digitale udvikling stiller forskningsbibliotekerne overfor. Den betragter kort forskningsbibliotekernes kernefunktioner, der i lyset af digitalisering ikke længere kan isoleres fra forlagsfunktioner og visse andre typer af formidlingsfunktioner. Visionen i denne artikel er ikke biblioteket som et fysisk sted, men løsning af informationsopgaver i relation til videnskabelig kommunikation og formidling, herunder undervisning i informationssøgning (dvs. etablering af "information literacy" hos brugerne) og etablering af metadata, der gør en forskel. Biblioteksvæsnets organisation må gentænkes, og modeller a la KVINFO eller det tyske Zentrum für Psychologische Information und Dokumentation (ZPID) ses som mulige fremtidsmodeller. Artiklen belyser, hvordan problemstillinger og fremtidige kvalifikationer må udvikles med udgangspunkt i videnskabsstudier.
AB - Artiklen analyserer de udfordringer, som den digitale udvikling stiller forskningsbibliotekerne overfor. Den betragter kort forskningsbibliotekernes kernefunktioner, der i lyset af digitalisering ikke længere kan isoleres fra forlagsfunktioner og visse andre typer af formidlingsfunktioner. Visionen i denne artikel er ikke biblioteket som et fysisk sted, men løsning af informationsopgaver i relation til videnskabelig kommunikation og formidling, herunder undervisning i informationssøgning (dvs. etablering af "information literacy" hos brugerne) og etablering af metadata, der gør en forskel. Biblioteksvæsnets organisation må gentænkes, og modeller a la KVINFO eller det tyske Zentrum für Psychologische Information und Dokumentation (ZPID) ses som mulige fremtidsmodeller. Artiklen belyser, hvordan problemstillinger og fremtidige kvalifikationer må udvikles med udgangspunkt i videnskabsstudier.
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 5
SP - 21
EP - 35
JO - Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling
JF - Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling
SN - 1604-7869
IS - 2/3
ER -
ID: 47035033