"Ude i verden har man heller ikke en brugsanvisning": Erfaringer fra et eksperimentelt laboratorieforsøg i fysik i gymnasiet
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
"Ude i verden har man heller ikke en brugsanvisning" : Erfaringer fra et eksperimentelt laboratorieforsøg i fysik i gymnasiet. / Madsen, Lene Møller; Holm, Christine; Seidelin, Lasse.
In: MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik, Vol. 4, No. 1, 2009, p. 7-30.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - "Ude i verden har man heller ikke en brugsanvisning"
T2 - Erfaringer fra et eksperimentelt laboratorieforsøg i fysik i gymnasiet
AU - Madsen, Lene Møller
AU - Holm, Christine
AU - Seidelin, Lasse
PY - 2009
Y1 - 2009
N2 - I foråret 2008 gennemførte 2.x på Rysensteen Gymnasium et ugelangt eksperimenteltlaboratorieforløb om mekanik. Som medlem af Danske Science Gymnasier - DASG - og deltagere iDASG-projektet "Dataopsamling og Databehandling" har det været muligt for de deltagende lærerepå Rysensteen at indkøbe forskelligt dataopsamlings- og databehandlingsudstyr til undervisningen ifysik. Det er elevernes anvendelse - og lærernes didaktiske overvejelser omkring anvendelsen - af detteudstyr der er omdrejningspunktet for denne artikel. Baseret på observationer, interviews og samtalerredegør artiklen for de undervisningsmæssige overvejelser før, under og efter det gennemførte undervisningsforløb.Samtidig gives der indsigt i hvordan eleverne anvender udstyret, og hvilke didaktiskeudfordringer lærerne står over for i et eksperimentelt fysikforløb der skal øge elevernes naturfagligekompetencer.
AB - I foråret 2008 gennemførte 2.x på Rysensteen Gymnasium et ugelangt eksperimenteltlaboratorieforløb om mekanik. Som medlem af Danske Science Gymnasier - DASG - og deltagere iDASG-projektet "Dataopsamling og Databehandling" har det været muligt for de deltagende lærerepå Rysensteen at indkøbe forskelligt dataopsamlings- og databehandlingsudstyr til undervisningen ifysik. Det er elevernes anvendelse - og lærernes didaktiske overvejelser omkring anvendelsen - af detteudstyr der er omdrejningspunktet for denne artikel. Baseret på observationer, interviews og samtalerredegør artiklen for de undervisningsmæssige overvejelser før, under og efter det gennemførte undervisningsforløb.Samtidig gives der indsigt i hvordan eleverne anvender udstyret, og hvilke didaktiskeudfordringer lærerne står over for i et eksperimentelt fysikforløb der skal øge elevernes naturfagligekompetencer.
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 4
SP - 7
EP - 30
JO - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
JF - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
SN - 1604-8628
IS - 1
ER -
ID: 11686966