The Making of a Popular Hero: Sherlock Holmes in Early, Danish Media Culture
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Med fokus på det oversete, men meget populære teaterstykke 'Sherlock Holmes' (1901) undersøger artiklen, hvordan den fiktive figur Sherlock Holmes og dermed kriminalfortællingen blev udbredt i Danmark. Artiklen er baseret på omfattende arkivstudier og den diskuterer især de genremæssige modulationer, Holmes-fortællingerne undergik i skiftet fra litteraturen til det folkelige teater. Medieskiftet og dermed skiftet i målgruppe havde betydning for Holmes-universets genreplacering, hvilket også var tilfældet, da Nordisk Film i årene 1908-1911 producerede en række stumfilm med Holmes.
Translated title of the contribution | En populær helt bliver til: Sherlock Holmes i tidlig dansk mediekultur |
---|---|
Original language | English |
Journal | Nordic Journal of Media Studies |
Volume | 2011 |
Issue number | 9 |
Pages (from-to) | 45-61 |
Number of pages | 17 |
ISSN | 1601-829X |
Publication status | Published - 1 Nov 2011 |
- Faculty of Humanities
Research areas
ID: 32088940