Mellem genkendelighed og forandring: en etnografisk undersøgelse af, hvordan børn konstitueres som piger og drenge i børnehaven

Research output: Book/ReportReportResearchpeer-review

Standard

Mellem genkendelighed og forandring : en etnografisk undersøgelse af, hvordan børn konstitueres som piger og drenge i børnehaven. / Thorsen, Gry Ellegaard.

Roskilde : Roskilde Universitet, 2022. 247 p. (Afhandlinger fra Ph.d.-skolen for Mennesker og Teknolog).

Research output: Book/ReportReportResearchpeer-review

Harvard

Thorsen, GE 2022, Mellem genkendelighed og forandring: en etnografisk undersøgelse af, hvordan børn konstitueres som piger og drenge i børnehaven. Afhandlinger fra Ph.d.-skolen for Mennesker og Teknolog, Roskilde Universitet, Roskilde. <https://rucforsk.ruc.dk/ws/portalfiles/portal/86183036/Mellem_genkendelighed_og_forandring.pdf>

APA

Thorsen, G. E. (2022). Mellem genkendelighed og forandring: en etnografisk undersøgelse af, hvordan børn konstitueres som piger og drenge i børnehaven. Roskilde Universitet. Afhandlinger fra Ph.d.-skolen for Mennesker og Teknolog https://rucforsk.ruc.dk/ws/portalfiles/portal/86183036/Mellem_genkendelighed_og_forandring.pdf

Vancouver

Thorsen GE. Mellem genkendelighed og forandring: en etnografisk undersøgelse af, hvordan børn konstitueres som piger og drenge i børnehaven. Roskilde: Roskilde Universitet, 2022. 247 p. (Afhandlinger fra Ph.d.-skolen for Mennesker og Teknolog).

Author

Thorsen, Gry Ellegaard. / Mellem genkendelighed og forandring : en etnografisk undersøgelse af, hvordan børn konstitueres som piger og drenge i børnehaven. Roskilde : Roskilde Universitet, 2022. 247 p. (Afhandlinger fra Ph.d.-skolen for Mennesker og Teknolog).

Bibtex

@book{9102085a873e4adb9481a40d0caee4a3,
title = "Mellem genkendelighed og forandring: en etnografisk unders{\o}gelse af, hvordan b{\o}rn konstitueres som piger og drenge i b{\o}rnehaven",
abstract = "Afhandlingen {\textquoteright}Mellem genkendelighed og forandring – en etnografisk unders{\o}gelse af, hvordan b{\o}rn konstitueres som drenge og piger i b{\o}rnehaven{\textquoteright}, skriver sig ind i et underbelyst forskningsfelt i en dansk sammenh{\ae}ng; at unders{\o}ge, hvordan k{\o}n konstitueres blandt b{\o}rn i en dansk b{\o}rnehave. Afhandlingen tager udgangspunkt i kritisk, feministisk, poststrukturalistisk teori, som indeb{\ae}rer en forst{\aa}else af k{\o}n som konstitueret og performativt (J. Butler 1990; 1993). Denne tilgang skifter blikket fra k{\o}n som noget subjektet {\textquoteright}er{\textquoteright} til en forst{\aa}else af subjektet som en effekt af diskurser om k{\o}n (ibid). Afhandlingen kombinerer det poststrukturalistiske udgangspunkt med teoretiske begreber fra kritisk maskulinitetsforskning (R.W. Connell 2000; 2005). Afhandlingen unders{\o}ger b{\o}rnene og det p{\ae}dagogiske personales praksisser gennem et l{\ae}ngerevarende etnografisk feltarbejde o g gennem empiriske analyser. Det langvarige, etnografiske feltarbejde kontekstualiserer de analyser der foretages og heri findes e t a f afhandlingens centrale bidrag; kontekstualiserede etnografiske analyser af, hvad der bidrager til at konstituere b{\o}rn som hhv. drenge og piger og analyser af, hvordan b{\o}rn selv performer k{\o}n inden for denne matrix af konstituerende kr{\ae}fter. Afhandlingen konkluderer, at b{\o}rn b{\aa}de reproducerer nogle ret genkendelige og forholdsvis sn{\ae}vre m{\aa}der at g{\o}re {\textquoteright}dreng{\textquoteright} og {\textquoteright}pige{\textquoteright} og ogs{\aa} at de g{\o}r k{\o}n p{\aa} mere overraskende eller kreative m{\aa}der. Det diskuteres gennem analyserne, hvordan k{\o}n og alder indg{\aa}r i b{\o}rnenes leg, relationer og positionering og hvordan normative forst{\aa}elser af maskulinitet og femininitet og alder f{\aa}r betydning for, hvordan det enkelte barn kan positionere sig i leg. Unders{\o}gelsen viser ogs{\aa}, at b{\o}rn i b{\o}rnehaven m{\o}des forholdsvis k{\o}nsstereotypt af det p{\ae}dagogiske personale. Afhandlingens analyser bidrager med viden, som understreger behovet for at skrive k{\o}n og ligestilling tydeligere frem i dansk lovgivning og l{\ae}replaner p{\aa} daginstitutionsomr{\aa}det. Dette skal sikre, at b{\o}rn ikke begr{\ae}nses i deres udfoldelsesmuligheder p{\aa} baggrund af stereotype forst{\aa}elser af hvad drenge og piger {\textquoteright}er{\textquoteright} og kan {\textquoteright}v{\ae}re{\textquoteright}.",
author = "Thorsen, {Gry Ellegaard}",
year = "2022",
language = "Dansk",
isbn = "9788791362255",
series = "Afhandlinger fra Ph.d.-skolen for Mennesker og Teknolog",
publisher = "Roskilde Universitet",

}

RIS

TY - RPRT

T1 - Mellem genkendelighed og forandring

T2 - en etnografisk undersøgelse af, hvordan børn konstitueres som piger og drenge i børnehaven

AU - Thorsen, Gry Ellegaard

PY - 2022

Y1 - 2022

N2 - Afhandlingen ’Mellem genkendelighed og forandring – en etnografisk undersøgelse af, hvordan børn konstitueres som drenge og piger i børnehaven’, skriver sig ind i et underbelyst forskningsfelt i en dansk sammenhæng; at undersøge, hvordan køn konstitueres blandt børn i en dansk børnehave. Afhandlingen tager udgangspunkt i kritisk, feministisk, poststrukturalistisk teori, som indebærer en forståelse af køn som konstitueret og performativt (J. Butler 1990; 1993). Denne tilgang skifter blikket fra køn som noget subjektet ’er’ til en forståelse af subjektet som en effekt af diskurser om køn (ibid). Afhandlingen kombinerer det poststrukturalistiske udgangspunkt med teoretiske begreber fra kritisk maskulinitetsforskning (R.W. Connell 2000; 2005). Afhandlingen undersøger børnene og det pædagogiske personales praksisser gennem et længerevarende etnografisk feltarbejde o g gennem empiriske analyser. Det langvarige, etnografiske feltarbejde kontekstualiserer de analyser der foretages og heri findes e t a f afhandlingens centrale bidrag; kontekstualiserede etnografiske analyser af, hvad der bidrager til at konstituere børn som hhv. drenge og piger og analyser af, hvordan børn selv performer køn inden for denne matrix af konstituerende kræfter. Afhandlingen konkluderer, at børn både reproducerer nogle ret genkendelige og forholdsvis snævre måder at gøre ’dreng’ og ’pige’ og også at de gør køn på mere overraskende eller kreative måder. Det diskuteres gennem analyserne, hvordan køn og alder indgår i børnenes leg, relationer og positionering og hvordan normative forståelser af maskulinitet og femininitet og alder får betydning for, hvordan det enkelte barn kan positionere sig i leg. Undersøgelsen viser også, at børn i børnehaven mødes forholdsvis kønsstereotypt af det pædagogiske personale. Afhandlingens analyser bidrager med viden, som understreger behovet for at skrive køn og ligestilling tydeligere frem i dansk lovgivning og læreplaner på daginstitutionsområdet. Dette skal sikre, at børn ikke begrænses i deres udfoldelsesmuligheder på baggrund af stereotype forståelser af hvad drenge og piger ’er’ og kan ’være’.

AB - Afhandlingen ’Mellem genkendelighed og forandring – en etnografisk undersøgelse af, hvordan børn konstitueres som drenge og piger i børnehaven’, skriver sig ind i et underbelyst forskningsfelt i en dansk sammenhæng; at undersøge, hvordan køn konstitueres blandt børn i en dansk børnehave. Afhandlingen tager udgangspunkt i kritisk, feministisk, poststrukturalistisk teori, som indebærer en forståelse af køn som konstitueret og performativt (J. Butler 1990; 1993). Denne tilgang skifter blikket fra køn som noget subjektet ’er’ til en forståelse af subjektet som en effekt af diskurser om køn (ibid). Afhandlingen kombinerer det poststrukturalistiske udgangspunkt med teoretiske begreber fra kritisk maskulinitetsforskning (R.W. Connell 2000; 2005). Afhandlingen undersøger børnene og det pædagogiske personales praksisser gennem et længerevarende etnografisk feltarbejde o g gennem empiriske analyser. Det langvarige, etnografiske feltarbejde kontekstualiserer de analyser der foretages og heri findes e t a f afhandlingens centrale bidrag; kontekstualiserede etnografiske analyser af, hvad der bidrager til at konstituere børn som hhv. drenge og piger og analyser af, hvordan børn selv performer køn inden for denne matrix af konstituerende kræfter. Afhandlingen konkluderer, at børn både reproducerer nogle ret genkendelige og forholdsvis snævre måder at gøre ’dreng’ og ’pige’ og også at de gør køn på mere overraskende eller kreative måder. Det diskuteres gennem analyserne, hvordan køn og alder indgår i børnenes leg, relationer og positionering og hvordan normative forståelser af maskulinitet og femininitet og alder får betydning for, hvordan det enkelte barn kan positionere sig i leg. Undersøgelsen viser også, at børn i børnehaven mødes forholdsvis kønsstereotypt af det pædagogiske personale. Afhandlingens analyser bidrager med viden, som understreger behovet for at skrive køn og ligestilling tydeligere frem i dansk lovgivning og læreplaner på daginstitutionsområdet. Dette skal sikre, at børn ikke begrænses i deres udfoldelsesmuligheder på baggrund af stereotype forståelser af hvad drenge og piger ’er’ og kan ’være’.

M3 - Rapport

SN - 9788791362255

T3 - Afhandlinger fra Ph.d.-skolen for Mennesker og Teknolog

BT - Mellem genkendelighed og forandring

PB - Roskilde Universitet

CY - Roskilde

ER -

ID: 358095125