Kroppens sprog- om sårbarhed, mod og åbenhjertet lederskab i pædagogisk praksis
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
Kroppens sprog- om sårbarhed, mod og åbenhjertet lederskab i pædagogisk praksis. / Winther, Helle.
In: Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse, Vol. 8, No. 1, 4, 2024, p. 21-29.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Kroppens sprog- om sårbarhed, mod og åbenhjertet lederskab i pædagogisk praksis
AU - Winther, Helle
PY - 2024
Y1 - 2024
N2 - Denne artikel giver indsigt i, hvorfor og hvordan kroppen har betydning for kommunikation og lederskab i pædagogisk praksis. Igennem artiklen udfoldes et kalejdoskop af teoretiske begreber og praksisnære fortællinger. En bevægelsespsykologisk tilgang til kommunikation og lederskab kan åbne for en øget opmærksomhed på det følelsesmættede sprog, herunder vigtigheden af, at den professionelle kan bevare en kropsligt forankret ro. Her kan opmærksomheden på pæda-gogisk takt og professionspersonlig ledelseskompetence være med til at give børn og unge en oplevelse af at blive mødt. Fortællingerne favner betydningsfulde øjeblikke og sætter især fokus på sammenhængen mellem sårbarhed, mod og åbenhjertet lederskab. Formålet er at åbne for undren, genkendelse og refleksion.
AB - Denne artikel giver indsigt i, hvorfor og hvordan kroppen har betydning for kommunikation og lederskab i pædagogisk praksis. Igennem artiklen udfoldes et kalejdoskop af teoretiske begreber og praksisnære fortællinger. En bevægelsespsykologisk tilgang til kommunikation og lederskab kan åbne for en øget opmærksomhed på det følelsesmættede sprog, herunder vigtigheden af, at den professionelle kan bevare en kropsligt forankret ro. Her kan opmærksomheden på pæda-gogisk takt og professionspersonlig ledelseskompetence være med til at give børn og unge en oplevelse af at blive mødt. Fortællingerne favner betydningsfulde øjeblikke og sætter især fokus på sammenhængen mellem sårbarhed, mod og åbenhjertet lederskab. Formålet er at åbne for undren, genkendelse og refleksion.
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 8
SP - 21
EP - 29
JO - Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse
JF - Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse
SN - 2446-2810
IS - 1
M1 - 4
ER -
ID: 388833590