Kan forskningsbibliotekernes e-materialer være e-læringsmaterialer? Tilgængeliggørelse og formidling i elektroniske læreomgivelser

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Kan forskningsbibliotekernes e-materialer være e-læringsmaterialer? Tilgængeliggørelse og formidling i elektroniske læreomgivelser. / Engerer, Volkmar Paul.

In: Læring og Medier, Vol. 6, No. 11, 2013, p. 1-37.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Engerer, VP 2013, 'Kan forskningsbibliotekernes e-materialer være e-læringsmaterialer? Tilgængeliggørelse og formidling i elektroniske læreomgivelser', Læring og Medier, vol. 6, no. 11, pp. 1-37. <http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/lom/article/view/7581/11585>

APA

Engerer, V. P. (2013). Kan forskningsbibliotekernes e-materialer være e-læringsmaterialer? Tilgængeliggørelse og formidling i elektroniske læreomgivelser. Læring og Medier, 6(11), 1-37. http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/lom/article/view/7581/11585

Vancouver

Engerer VP. Kan forskningsbibliotekernes e-materialer være e-læringsmaterialer? Tilgængeliggørelse og formidling i elektroniske læreomgivelser. Læring og Medier. 2013;6(11):1-37.

Author

Engerer, Volkmar Paul. / Kan forskningsbibliotekernes e-materialer være e-læringsmaterialer? Tilgængeliggørelse og formidling i elektroniske læreomgivelser. In: Læring og Medier. 2013 ; Vol. 6, No. 11. pp. 1-37.

Bibtex

@article{bbf268573bcf424e9b7aa8605d114f83,
title = "Kan forskningsbibliotekernes e-materialer v{\ae}re e-l{\ae}ringsmaterialer?: Tilg{\ae}ngeligg{\o}relse og formidling i elektroniske l{\ae}reomgivelser",
abstract = "Artiklen er et fors{\o}g p{\aa} at koble de studerendes informationshandlinger (at s{\o}ge og h{\aa}ndtere videnskabelig information) til deres l{\ae}ringsaktiviteter som l{\ae}sning af tekster og diskursiv forarbejdning af stoffet. Der tages udgangspunkt i e-l{\ae}ringens hybride sammenknytning af ressourcer af forskellige type i {\'e}n l{\ae}ringsplatform, herunder prim{\ae}re ressourcer (is{\ae}r videnskabelige artikler og b{\o}ger) og sekund{\ae}re som bibliografiske baser og andet hj{\ae}lpemateriale. At disse ressourcer er organiseret i {\'e}t virtuelt l{\ae}ringsrum, er en vigtig foruds{\ae}tning for, at ogs{\aa} disse sekund{\ae}re ressourcer, som almindeligvis forbindes med biblioteksdom{\ae}net, kan f{\aa} status af l{\ae}ringsobjekter p{\aa} lige fod med de traditionelle, prim{\ae}re dokumenter. – P{\aa} baggrund af e-materialernes integrationsgrad i virtuelle l{\ae}ringsomgivelser introduceres begrebet ”l{\ae}ringspotentiale”, som unders{\o}ges i form af klassiske emneredskaber (tesaurus og klassifikation) i hybride materialetyper, b{\aa}de prim{\ae}re (fx e-bogspakker) og sekund{\ae}re (bibliografier). Der kan bl.a. konkluderes, at biblioteker i vid udstr{\ae}kning har den viden, der h{\o}rer til for at formidle disse ressourcer i de virtuelle l{\ae}ringsmilj{\o}er.",
author = "Engerer, {Volkmar Paul}",
year = "2013",
language = "Dansk",
volume = "6",
pages = "1--37",
journal = "L{\ae}ring og Medier",
issn = "1903-248X",
publisher = "Statsbiblioteket",
number = "11",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Kan forskningsbibliotekernes e-materialer være e-læringsmaterialer?

T2 - Tilgængeliggørelse og formidling i elektroniske læreomgivelser

AU - Engerer, Volkmar Paul

PY - 2013

Y1 - 2013

N2 - Artiklen er et forsøg på at koble de studerendes informationshandlinger (at søge og håndtere videnskabelig information) til deres læringsaktiviteter som læsning af tekster og diskursiv forarbejdning af stoffet. Der tages udgangspunkt i e-læringens hybride sammenknytning af ressourcer af forskellige type i én læringsplatform, herunder primære ressourcer (især videnskabelige artikler og bøger) og sekundære som bibliografiske baser og andet hjælpemateriale. At disse ressourcer er organiseret i ét virtuelt læringsrum, er en vigtig forudsætning for, at også disse sekundære ressourcer, som almindeligvis forbindes med biblioteksdomænet, kan få status af læringsobjekter på lige fod med de traditionelle, primære dokumenter. – På baggrund af e-materialernes integrationsgrad i virtuelle læringsomgivelser introduceres begrebet ”læringspotentiale”, som undersøges i form af klassiske emneredskaber (tesaurus og klassifikation) i hybride materialetyper, både primære (fx e-bogspakker) og sekundære (bibliografier). Der kan bl.a. konkluderes, at biblioteker i vid udstrækning har den viden, der hører til for at formidle disse ressourcer i de virtuelle læringsmiljøer.

AB - Artiklen er et forsøg på at koble de studerendes informationshandlinger (at søge og håndtere videnskabelig information) til deres læringsaktiviteter som læsning af tekster og diskursiv forarbejdning af stoffet. Der tages udgangspunkt i e-læringens hybride sammenknytning af ressourcer af forskellige type i én læringsplatform, herunder primære ressourcer (især videnskabelige artikler og bøger) og sekundære som bibliografiske baser og andet hjælpemateriale. At disse ressourcer er organiseret i ét virtuelt læringsrum, er en vigtig forudsætning for, at også disse sekundære ressourcer, som almindeligvis forbindes med biblioteksdomænet, kan få status af læringsobjekter på lige fod med de traditionelle, primære dokumenter. – På baggrund af e-materialernes integrationsgrad i virtuelle læringsomgivelser introduceres begrebet ”læringspotentiale”, som undersøges i form af klassiske emneredskaber (tesaurus og klassifikation) i hybride materialetyper, både primære (fx e-bogspakker) og sekundære (bibliografier). Der kan bl.a. konkluderes, at biblioteker i vid udstrækning har den viden, der hører til for at formidle disse ressourcer i de virtuelle læringsmiljøer.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 6

SP - 1

EP - 37

JO - Læring og Medier

JF - Læring og Medier

SN - 1903-248X

IS - 11

ER -

ID: 67526694