Jurauddannelsen bør reformeres – med særligt fokus på den politiske embedsmand
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
Jurauddannelsen bør reformeres – med særligt fokus på den politiske embedsmand. / Asmussen, Ida Helene; Schäfke-Zell, Werner.
In: Retfærd: Nordisk Juridisk Tidsskrift, Vol. 42, No. 2 & 3, 3, 2019, p. 21–36.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Jurauddannelsen bør reformeres – med særligt fokus på den politiske embedsmand
AU - Asmussen, Ida Helene
AU - Schäfke-Zell, Werner
PY - 2019
Y1 - 2019
N2 - Debatten om den politiske embedsmand og rækken af konkrete sager om problematiske samspil mellem politikere og embedsfolk er velkendt, og i det omfang den har indeholdt forslag til forebyggelse af nye skandalesager, har fokus været på efteruddannelse af embedsmænd eller ændring af forvalt-ningens struktur. I denne artikel starter vi et helt andet sted, idet vi stiller skarpt på embedsmændenes uddannelse. Vi giver et bud på, hvordan embedsmændene qua deres uddannelse kan klædes bedre på til den politiske virkelighed. Vi fokuserer her på jurauddannelserne i Danmark, både fordi jurister i det omfang, kommissionerne har udtalt kritik af embedsmænd, har spillet afgørende hovedroller, og fordi det nødvendigvis må være juristerne, der driver en fastholdelse af retsstaten som bærende demokratisk grundprincip. Artiklen rummer også et mere overordnet bud på, hvordan jurauddannelserne med udgangspunkt i pædagogisk og didaktisk forskning bør reformeres, herunder særligt set i lyset af den tiltagende globalisering og digitalisering.
AB - Debatten om den politiske embedsmand og rækken af konkrete sager om problematiske samspil mellem politikere og embedsfolk er velkendt, og i det omfang den har indeholdt forslag til forebyggelse af nye skandalesager, har fokus været på efteruddannelse af embedsmænd eller ændring af forvalt-ningens struktur. I denne artikel starter vi et helt andet sted, idet vi stiller skarpt på embedsmændenes uddannelse. Vi giver et bud på, hvordan embedsmændene qua deres uddannelse kan klædes bedre på til den politiske virkelighed. Vi fokuserer her på jurauddannelserne i Danmark, både fordi jurister i det omfang, kommissionerne har udtalt kritik af embedsmænd, har spillet afgørende hovedroller, og fordi det nødvendigvis må være juristerne, der driver en fastholdelse af retsstaten som bærende demokratisk grundprincip. Artiklen rummer også et mere overordnet bud på, hvordan jurauddannelserne med udgangspunkt i pædagogisk og didaktisk forskning bør reformeres, herunder særligt set i lyset af den tiltagende globalisering og digitalisering.
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 42
SP - 21
EP - 36
JO - Retfærd: Nordisk Juridisk Tidsskrift
JF - Retfærd: Nordisk Juridisk Tidsskrift
SN - 0105-1121
IS - 2 & 3
M1 - 3
ER -
ID: 226495329