”Jeg var en alien, der ledte efter mit rumskib”: En kvalitativ, motivationsteoretisk undersøgelse af unge voksne med cerebral pareses identitetsarbejde
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
”Jeg var en alien, der ledte efter mit rumskib” : En kvalitativ, motivationsteoretisk undersøgelse af unge voksne med cerebral pareses identitetsarbejde. / Dahl, Olivia; Poder, Poul.
In: Dansk Pædagogisk Tidsskrift, Vol. TEMA#2, 2023, p. 25-45.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - ”Jeg var en alien, der ledte efter mit rumskib”
T2 - En kvalitativ, motivationsteoretisk undersøgelse af unge voksne med cerebral pareses identitetsarbejde
AU - Dahl, Olivia
AU - Poder, Poul
PY - 2023
Y1 - 2023
N2 - I denne artikel undersøger vi unge voksne med cerebral parese (CP) og deresmøde med barrierer der skal overvindes, for at opbygge handlingskraft ogen sammenhængende og bekræftet identitet. Undersøgelsen af det identitetsarbejde mennesker påtager sig, når deres identitet problematiseres,identificerer to overordnede håndteringsstrategier: 1) at nedtone, skjuleeller reducere handicapidentitet for at tilpasse sig samfundets normer ogforventninger og 2) at genvinde og tage ejerskab over negative oplevelserog udvikle en positiv og politiseret handicapidentitet. Begge strategierfortolkes som krævende arbejde både emotionelt, identitetsmæssigt ogsocialt. Undersøgelsen foreslår at af-problematisere handicapidentitetenfor derved at fremme en kulturel afstigmatisering og normalisering afhandicap. Afproblematiseringen handler om at forstå, at alle menneskersøger at realisere trivsel, forstået som nogle basale menneskelige goder, samtat forstå, at både barrierer og mulighedsbetingelser for at trives menneskeligt varierer. Den praktiske implikation af et sådant perspektiv består i atanerkende, at alle personer har forskellige behov, ønsker og udfordringer.Det er derfor pædagogers og andre fagprofessionelles opgave at ressourceøge individers drift mod identitetsskabelse og agens ved at give ‘emotionelle gaver’ samt skabe ‘frisættelseszoner’, som begge kan bidrage til at øgeden enkeltes selvtillid og handlingskraft og mulighed for at realisere sigselv.
AB - I denne artikel undersøger vi unge voksne med cerebral parese (CP) og deresmøde med barrierer der skal overvindes, for at opbygge handlingskraft ogen sammenhængende og bekræftet identitet. Undersøgelsen af det identitetsarbejde mennesker påtager sig, når deres identitet problematiseres,identificerer to overordnede håndteringsstrategier: 1) at nedtone, skjuleeller reducere handicapidentitet for at tilpasse sig samfundets normer ogforventninger og 2) at genvinde og tage ejerskab over negative oplevelserog udvikle en positiv og politiseret handicapidentitet. Begge strategierfortolkes som krævende arbejde både emotionelt, identitetsmæssigt ogsocialt. Undersøgelsen foreslår at af-problematisere handicapidentitetenfor derved at fremme en kulturel afstigmatisering og normalisering afhandicap. Afproblematiseringen handler om at forstå, at alle menneskersøger at realisere trivsel, forstået som nogle basale menneskelige goder, samtat forstå, at både barrierer og mulighedsbetingelser for at trives menneskeligt varierer. Den praktiske implikation af et sådant perspektiv består i atanerkende, at alle personer har forskellige behov, ønsker og udfordringer.Det er derfor pædagogers og andre fagprofessionelles opgave at ressourceøge individers drift mod identitetsskabelse og agens ved at give ‘emotionelle gaver’ samt skabe ‘frisættelseszoner’, som begge kan bidrage til at øgeden enkeltes selvtillid og handlingskraft og mulighed for at realisere sigselv.
M3 - Tidsskriftartikel
VL - TEMA#2
SP - 25
EP - 45
JO - Dansk Pædagogisk Tidsskrift
JF - Dansk Pædagogisk Tidsskrift
SN - 0904-2393
ER -
ID: 361598104