Fra kollegial supervision til fællesfaglig udvikling - et eksperiment med entreprenørskabsundervisning i faget Kulturformidling
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
Fra kollegial supervision til fællesfaglig udvikling - et eksperiment med entreprenørskabsundervisning i faget Kulturformidling. / Elbeshausen, Hans; Jensen, Agnete Lunddahl; Riis, Ragnhild.
In: Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift , Vol. årg 8, No. 14, 2013, p. 66-75.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Fra kollegial supervision til fællesfaglig udvikling - et eksperiment med entreprenørskabsundervisning i faget Kulturformidling
AU - Elbeshausen, Hans
AU - Jensen, Agnete Lunddahl
AU - Riis, Ragnhild
PY - 2013
Y1 - 2013
N2 - Artiklen handler om at tilegne sig viden om entreprenørskab som undervisningsform gennem en eksperimentel praksis. Vi beskriver udfordringer, dilemmaer, erfaringer og vendepunkter i forløbet og forklarer, hvordan fokus i den kollegiale supervision flyttede til at udvikle faglighed i fællesskab. Forløbets eksplorative og fleksible form blev ledsaget af dialog på flere niveauer og inddrog både de studerende og alle undervisere. Målene kunne præciseres og ændres, og institutionens faglighed udvides. Med metaforen ’tvillinger’ blev kolleger indbudt til særligt at følge underviserne i eksperimentet. Deres involvering viste sig i dialogiske interventioner i undervisningens form og indhold.This article presents an explorative journey carried out by a team of teachers. The aim was to develop their teaching methods in master courses in communication by integrating entrepreneurial thinking. The focus of the teacher-to-teacher supervision changed through the teamwork process. An initial concern about individual teaching skills was transformed into a joint concern about how to strengthen the academic argument for entrepreneurial thinking in academic education. The added value of working as a team in developing academic teaching is that a general reluctance towards entrepreneurial thinking has been transformed into a mutual interest and willingness to accept that certain entrepreneurial elements can improve academic standards.
AB - Artiklen handler om at tilegne sig viden om entreprenørskab som undervisningsform gennem en eksperimentel praksis. Vi beskriver udfordringer, dilemmaer, erfaringer og vendepunkter i forløbet og forklarer, hvordan fokus i den kollegiale supervision flyttede til at udvikle faglighed i fællesskab. Forløbets eksplorative og fleksible form blev ledsaget af dialog på flere niveauer og inddrog både de studerende og alle undervisere. Målene kunne præciseres og ændres, og institutionens faglighed udvides. Med metaforen ’tvillinger’ blev kolleger indbudt til særligt at følge underviserne i eksperimentet. Deres involvering viste sig i dialogiske interventioner i undervisningens form og indhold.This article presents an explorative journey carried out by a team of teachers. The aim was to develop their teaching methods in master courses in communication by integrating entrepreneurial thinking. The focus of the teacher-to-teacher supervision changed through the teamwork process. An initial concern about individual teaching skills was transformed into a joint concern about how to strengthen the academic argument for entrepreneurial thinking in academic education. The added value of working as a team in developing academic teaching is that a general reluctance towards entrepreneurial thinking has been transformed into a mutual interest and willingness to accept that certain entrepreneurial elements can improve academic standards.
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - Entrepreneurship Undervisning
KW - kollegial supervision
M3 - Tidsskriftartikel
VL - årg 8
SP - 66
EP - 75
JO - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
JF - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
SN - 1901-5089
IS - 14
ER -
ID: 50862739