Fra forskning til (uddannelses)praksis: Hvilken forskning bruger pædagogstuderende?
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
Fra forskning til (uddannelses)praksis : Hvilken forskning bruger pædagogstuderende? / Hvolris, Malene; Frederiksen, Jan Thorhauge.
In: Dansk Pædagogisk Tidsskrift, Vol. 2023, No. 3, 2023, p. 40-62.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Fra forskning til (uddannelses)praksis
T2 - Hvilken forskning bruger pædagogstuderende?
AU - Hvolris, Malene
AU - Frederiksen, Jan Thorhauge
PY - 2023
Y1 - 2023
N2 - Pædagoguddannelsen har siden 2001 bevæget sig fra en praktikernærlæringsform, til en videns- og forskningsbaseret uddannelsespraksis, hvorforbindelsen mellem forskning og praksis fremhæves. Målet er at de færdigepædagoger træder ud i praksis med et solidt vidensfundament.Professionshøjskolerne har implementeret dette på en række forskelligemåder, og kortlægninger peger dels på at den litteratur der anvendes iuddannelsen har et tydeligt institutionelt præg, dels på at forskning ikkeindtager en klar rolle i uddannelsen. Disse undersøgelser baserer sig på dataom hvad underviserne bruger af litteratur - men hvad der bruges af under-viserne er ikke nødvendigvis det samme som hvad der vinder genklangblandt de studerendeArtiklen vil derfor undersøge hvordan forskningslitteratur bruges ipædagogstuderendes studiepraksis. Vi analyserer et datasæt beståendeaf pædagogstuderendes bachelorprojekter fra 2018 -2022 for at besvareforskningsspørgsmålene• Hvilke typer forskning og teori trækker pædagogstuderende på i deresbachelorprojekter?• Hvilke former for normativitet repræsenteres i disse kilder?• Hvilke forskelle kan iagttages mellem uddannelsens tre specialiseringer?Analysen baseres på automatiseret kodning af samtlige bachelorprojekterfra pædagoguddannelsen i 2018-2022(n=3735).
AB - Pædagoguddannelsen har siden 2001 bevæget sig fra en praktikernærlæringsform, til en videns- og forskningsbaseret uddannelsespraksis, hvorforbindelsen mellem forskning og praksis fremhæves. Målet er at de færdigepædagoger træder ud i praksis med et solidt vidensfundament.Professionshøjskolerne har implementeret dette på en række forskelligemåder, og kortlægninger peger dels på at den litteratur der anvendes iuddannelsen har et tydeligt institutionelt præg, dels på at forskning ikkeindtager en klar rolle i uddannelsen. Disse undersøgelser baserer sig på dataom hvad underviserne bruger af litteratur - men hvad der bruges af under-viserne er ikke nødvendigvis det samme som hvad der vinder genklangblandt de studerendeArtiklen vil derfor undersøge hvordan forskningslitteratur bruges ipædagogstuderendes studiepraksis. Vi analyserer et datasæt beståendeaf pædagogstuderendes bachelorprojekter fra 2018 -2022 for at besvareforskningsspørgsmålene• Hvilke typer forskning og teori trækker pædagogstuderende på i deresbachelorprojekter?• Hvilke former for normativitet repræsenteres i disse kilder?• Hvilke forskelle kan iagttages mellem uddannelsens tre specialiseringer?Analysen baseres på automatiseret kodning af samtlige bachelorprojekterfra pædagoguddannelsen i 2018-2022(n=3735).
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 2023
SP - 40
EP - 62
JO - Dansk Pædagogisk Tidsskrift
JF - Dansk Pædagogisk Tidsskrift
SN - 0904-2393
IS - 3
ER -
ID: 385836405