Folkebiblioteker og den åbne læring -viden i dialog

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Folkebiblioteker og den åbne læring -viden i dialog. / Elbeshausen, Hans.

In: Dansk Biblioteksforskning, Vol. 3, No. 3, 2007, p. 29-40.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Elbeshausen, H 2007, 'Folkebiblioteker og den åbne læring -viden i dialog', Dansk Biblioteksforskning, vol. 3, no. 3, pp. 29-40. <http://www2.db.dk/dbf/2007/nr3/elbeshausen.pdf>

APA

Elbeshausen, H. (2007). Folkebiblioteker og den åbne læring -viden i dialog. Dansk Biblioteksforskning, 3(3), 29-40. http://www2.db.dk/dbf/2007/nr3/elbeshausen.pdf

Vancouver

Elbeshausen H. Folkebiblioteker og den åbne læring -viden i dialog. Dansk Biblioteksforskning. 2007;3(3):29-40.

Author

Elbeshausen, Hans. / Folkebiblioteker og den åbne læring -viden i dialog. In: Dansk Biblioteksforskning. 2007 ; Vol. 3, No. 3. pp. 29-40.

Bibtex

@article{ae577c6a6dae4e56aee32dbde90c548a,
title = "Folkebiblioteker og den {\aa}bne l{\ae}ring -viden i dialog",
abstract = "Oprettelsen af l{\ae}ringscentre p{\aa} folkebiblioteker signaliserer, at bibliotekerne udvider deres aktiviteter og integrerer et nyt koncept i deres selvforst{\aa}else og m{\aa}ls{\ae}tninger. Kernen i det nye koncept er den systematiske formidling af viden og kompetencer, hvor biblioteker hidtil for det meste har stillet information til r{\aa}dighed. Form{\aa}let med artiklen er at beskrive de elementer, der kunne v{\ae}re karakteristiske for l{\ae}ring og l{\ae}ringscentre i biblioteksregi. Der argumenteres for tesen, at ideen om {\aa}bne l{\ae}ringscentre i skole- og uddannelsessammenh{\ae}ng hovedsagelig bygger p{\aa} en differentiering og videreudvikling af den traditionelle diskurs om undervisning; folkebiblioteker r{\aa}der ikke over samme referenceramme; de bliver derfor n{\o}d til udvikle et for dem nyt og ukendt koncept. Det dialogiske princip, biblioteket som n{\ae}rmeste udviklingszone og den gensidige anerkendelse er rammen for l{\ae}ringsaktiviteter p{\aa} folkebiblioteket. Aktiviteterne skal grundl{\ae}ggende struktureres med udgangspunkt i begrebet den sociale kapital.",
keywords = "L{\ae}ring, social kapital, learning, social capital",
author = "Hans Elbeshausen",
year = "2007",
language = "Dansk",
volume = "3",
pages = "29--40",
journal = "Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling",
issn = "1604-7869",
publisher = "Danmarks Biblioteksskole Aalborgafdelingen",
number = "3",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Folkebiblioteker og den åbne læring -viden i dialog

AU - Elbeshausen, Hans

PY - 2007

Y1 - 2007

N2 - Oprettelsen af læringscentre på folkebiblioteker signaliserer, at bibliotekerne udvider deres aktiviteter og integrerer et nyt koncept i deres selvforståelse og målsætninger. Kernen i det nye koncept er den systematiske formidling af viden og kompetencer, hvor biblioteker hidtil for det meste har stillet information til rådighed. Formålet med artiklen er at beskrive de elementer, der kunne være karakteristiske for læring og læringscentre i biblioteksregi. Der argumenteres for tesen, at ideen om åbne læringscentre i skole- og uddannelsessammenhæng hovedsagelig bygger på en differentiering og videreudvikling af den traditionelle diskurs om undervisning; folkebiblioteker råder ikke over samme referenceramme; de bliver derfor nød til udvikle et for dem nyt og ukendt koncept. Det dialogiske princip, biblioteket som nærmeste udviklingszone og den gensidige anerkendelse er rammen for læringsaktiviteter på folkebiblioteket. Aktiviteterne skal grundlæggende struktureres med udgangspunkt i begrebet den sociale kapital.

AB - Oprettelsen af læringscentre på folkebiblioteker signaliserer, at bibliotekerne udvider deres aktiviteter og integrerer et nyt koncept i deres selvforståelse og målsætninger. Kernen i det nye koncept er den systematiske formidling af viden og kompetencer, hvor biblioteker hidtil for det meste har stillet information til rådighed. Formålet med artiklen er at beskrive de elementer, der kunne være karakteristiske for læring og læringscentre i biblioteksregi. Der argumenteres for tesen, at ideen om åbne læringscentre i skole- og uddannelsessammenhæng hovedsagelig bygger på en differentiering og videreudvikling af den traditionelle diskurs om undervisning; folkebiblioteker råder ikke over samme referenceramme; de bliver derfor nød til udvikle et for dem nyt og ukendt koncept. Det dialogiske princip, biblioteket som nærmeste udviklingszone og den gensidige anerkendelse er rammen for læringsaktiviteter på folkebiblioteket. Aktiviteterne skal grundlæggende struktureres med udgangspunkt i begrebet den sociale kapital.

KW - Læring

KW - social kapital

KW - learning

KW - social capital

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 3

SP - 29

EP - 40

JO - Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling

JF - Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling

SN - 1604-7869

IS - 3

ER -

ID: 47035087