Faglig vs. informationsrelateret læring: Integrative elementer i fænomenografiske, sociokulturelle og diskursanalytiske teorier om informationskompetence

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Faglig vs. informationsrelateret læring : Integrative elementer i fænomenografiske, sociokulturelle og diskursanalytiske teorier om informationskompetence. / Engerer, Volkmar Paul.

In: Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling, Vol. 2, No. 2, 2013, p. 47-57.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Engerer, VP 2013, 'Faglig vs. informationsrelateret læring: Integrative elementer i fænomenografiske, sociokulturelle og diskursanalytiske teorier om informationskompetence', Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling, vol. 2, no. 2, pp. 47-57. <http://www.ntik.dk/2013/Nr2/Engerer.pdf>

APA

Engerer, V. P. (2013). Faglig vs. informationsrelateret læring: Integrative elementer i fænomenografiske, sociokulturelle og diskursanalytiske teorier om informationskompetence. Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling, 2(2), 47-57. http://www.ntik.dk/2013/Nr2/Engerer.pdf

Vancouver

Engerer VP. Faglig vs. informationsrelateret læring: Integrative elementer i fænomenografiske, sociokulturelle og diskursanalytiske teorier om informationskompetence. Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling. 2013;2(2):47-57.

Author

Engerer, Volkmar Paul. / Faglig vs. informationsrelateret læring : Integrative elementer i fænomenografiske, sociokulturelle og diskursanalytiske teorier om informationskompetence. In: Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling. 2013 ; Vol. 2, No. 2. pp. 47-57.

Bibtex

@article{17b6182486384cf994cecfdea6727016,
title = "Faglig vs. informationsrelateret l{\ae}ring: Integrative elementer i f{\ae}nomenografiske, sociokulturelle og diskursanalytiske teorier om informationskompetence",
abstract = "I foreliggende artikel tages der udgangspunkt i teoretiske fors{\o}g p{\aa} at karakterisere forholdet mellem disciplin{\ae}r-universitetsbaseret og informationsrelateret l{\ae}ring (informationskompetence). Der skelnes mellem (1) generisk-disciplinuafh{\ae}ngige, (2) disciplinrelaterede og (3) integrative tilgange til at modellere forholdet mellem informationsbrug og faglige l{\ae}ringsaktiviteter. Sidstn{\ae}vnte integrative tilgang forener faglig og informationsrelateret l{\ae}ring i enkoh{\ae}rent og meningsgivende proces og repr{\ae}senterer derfor den foretrukne m{\aa}de hvorp{\aa} man n{\aa}r frem til en syntese af universitets- og biblioteksbaseredel{\ae}reprocesser. Integrative tilgange beskrives vha. to analytiske integrative kendetegn (situation og individets erfaring/koncepter) og unders{\o}ges i tre grupper af teorier, som alle sigter mod overvindelse af det generiske paradigme i informationskompetenceforskningen (f{\ae}nomenografiske, sociokulturel-praksisteoretiske og diskursanalytiske tilgange, herunder Kritisk p{\ae}dagogik). Det viser sig, at disse tre teoretiske grupperinger repr{\ae}senterer integrative kriterier i forskellig grad, med f{\ae}nomenografien som {"}mest integrerende{"} (realiserer begge kriterier), og diskursteorien som mindst, fordi den, idet der abstraheres b{\aa}de fra den aktuelle situations indlejring og individets (skiftende) erfaringer med f{\ae}nomener, ikke har fokus p{\aa} nogle af kriterierne. Sociokulturelle teorier befinder sig i midten, idet individets erfaring af informationskompetence nedtones i forhold til f{\ae}nomenografien, mens en st{\ae}rk fokus p{\aa} situationelle elementer bibeholdes. Artiklen slutter med nogle praktiskekonsekvenser af et {"}integrativt informationskompetencebegreb{"} for bibliotekernes undervisningstiltag i informationskompetence.",
author = "Engerer, {Volkmar Paul}",
year = "2013",
language = "Dansk",
volume = "2",
pages = "47--57",
journal = "Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling",
issn = "2245-2931",
publisher = "Aalborg, Det Informationsvidenskabelige Akademi",
number = "2",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Faglig vs. informationsrelateret læring

T2 - Integrative elementer i fænomenografiske, sociokulturelle og diskursanalytiske teorier om informationskompetence

AU - Engerer, Volkmar Paul

PY - 2013

Y1 - 2013

N2 - I foreliggende artikel tages der udgangspunkt i teoretiske forsøg på at karakterisere forholdet mellem disciplinær-universitetsbaseret og informationsrelateret læring (informationskompetence). Der skelnes mellem (1) generisk-disciplinuafhængige, (2) disciplinrelaterede og (3) integrative tilgange til at modellere forholdet mellem informationsbrug og faglige læringsaktiviteter. Sidstnævnte integrative tilgang forener faglig og informationsrelateret læring i enkohærent og meningsgivende proces og repræsenterer derfor den foretrukne måde hvorpå man når frem til en syntese af universitets- og biblioteksbaseredelæreprocesser. Integrative tilgange beskrives vha. to analytiske integrative kendetegn (situation og individets erfaring/koncepter) og undersøges i tre grupper af teorier, som alle sigter mod overvindelse af det generiske paradigme i informationskompetenceforskningen (fænomenografiske, sociokulturel-praksisteoretiske og diskursanalytiske tilgange, herunder Kritisk pædagogik). Det viser sig, at disse tre teoretiske grupperinger repræsenterer integrative kriterier i forskellig grad, med fænomenografien som "mest integrerende" (realiserer begge kriterier), og diskursteorien som mindst, fordi den, idet der abstraheres både fra den aktuelle situations indlejring og individets (skiftende) erfaringer med fænomener, ikke har fokus på nogle af kriterierne. Sociokulturelle teorier befinder sig i midten, idet individets erfaring af informationskompetence nedtones i forhold til fænomenografien, mens en stærk fokus på situationelle elementer bibeholdes. Artiklen slutter med nogle praktiskekonsekvenser af et "integrativt informationskompetencebegreb" for bibliotekernes undervisningstiltag i informationskompetence.

AB - I foreliggende artikel tages der udgangspunkt i teoretiske forsøg på at karakterisere forholdet mellem disciplinær-universitetsbaseret og informationsrelateret læring (informationskompetence). Der skelnes mellem (1) generisk-disciplinuafhængige, (2) disciplinrelaterede og (3) integrative tilgange til at modellere forholdet mellem informationsbrug og faglige læringsaktiviteter. Sidstnævnte integrative tilgang forener faglig og informationsrelateret læring i enkohærent og meningsgivende proces og repræsenterer derfor den foretrukne måde hvorpå man når frem til en syntese af universitets- og biblioteksbaseredelæreprocesser. Integrative tilgange beskrives vha. to analytiske integrative kendetegn (situation og individets erfaring/koncepter) og undersøges i tre grupper af teorier, som alle sigter mod overvindelse af det generiske paradigme i informationskompetenceforskningen (fænomenografiske, sociokulturel-praksisteoretiske og diskursanalytiske tilgange, herunder Kritisk pædagogik). Det viser sig, at disse tre teoretiske grupperinger repræsenterer integrative kriterier i forskellig grad, med fænomenografien som "mest integrerende" (realiserer begge kriterier), og diskursteorien som mindst, fordi den, idet der abstraheres både fra den aktuelle situations indlejring og individets (skiftende) erfaringer med fænomener, ikke har fokus på nogle af kriterierne. Sociokulturelle teorier befinder sig i midten, idet individets erfaring af informationskompetence nedtones i forhold til fænomenografien, mens en stærk fokus på situationelle elementer bibeholdes. Artiklen slutter med nogle praktiskekonsekvenser af et "integrativt informationskompetencebegreb" for bibliotekernes undervisningstiltag i informationskompetence.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2

SP - 47

EP - 57

JO - Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling

JF - Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling

SN - 2245-2931

IS - 2

ER -

ID: 104433817