Digital detox: Forbedrer det studerendes aktivitet og trivsel?
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Brugen af digitale devices såsom bærbare computere, tablets og mobiltelefoner i undervisningssituationer er genstand for ophedet debat i det aktuelle politiske landskab. I didaktiske kredse hersker der ligeledes stor interesse for emnet. I denne artikel diskuterer vi, hvilken rolle timeouts fra brugen af digitale devices (digital detox) spiller for graden af aktivitet og oplevet trivsel blandt universitetsstuderende. Vi sammenligner to undervisningsforløb: et med ureguleret brug af digitale devices og et med kraftigt reguleret, dvs. hvor studerende overhovedet ikke benytter sådanne enheder i undervisningen. Disse forløb undersøges igennem videoetnografiske metoder, deltagerobservation, interview, survey, samt videoassisterede interview. Studies resultater er ikke entydige, men indikerer dog, at digitale timeouts og regulering a) ikke nødvendigvis i selv medfører højere aktivitetsniveau, men b) kan føre til oplevelser af styrket trivsel.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift |
Volume | 19 |
Issue number | 36 |
Pages (from-to) | 50-69 |
Number of pages | 20 |
ISSN | 1901-5089 |
DOIs | |
Publication status | Published - 2024 |
ID: 392715188