Curbing Amplifiation Online: Towards Improving the Quality of Information Spread on Social Media Using Agent-Based Models and Twitter Data

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

Standard

Curbing Amplifiation Online : Towards Improving the Quality of Information Spread on Social Media Using Agent-Based Models and Twitter Data. / Jahn, Laura.

2023. 150 p.

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

Harvard

Jahn, L 2023, Curbing Amplifiation Online: Towards Improving the Quality of Information Spread on Social Media Using Agent-Based Models and Twitter Data.

APA

Jahn, L. (2023). Curbing Amplifiation Online: Towards Improving the Quality of Information Spread on Social Media Using Agent-Based Models and Twitter Data.

Vancouver

Jahn L. Curbing Amplifiation Online: Towards Improving the Quality of Information Spread on Social Media Using Agent-Based Models and Twitter Data. 2023. 150 p.

Author

Jahn, Laura. / Curbing Amplifiation Online : Towards Improving the Quality of Information Spread on Social Media Using Agent-Based Models and Twitter Data. 2023. 150 p.

Bibtex

@phdthesis{ef61aeed56f54d78b171a00a80798d1a,
title = "Curbing Amplifiation Online: Towards Improving the Quality of Information Spread on Social Media Using Agent-Based Models and Twitter Data",
abstract = "Denne Ph.d.-afhandling unders{\o}ger m{\aa}der at bremse forst{\ae}rket spredning af lavkvalitetsindhold, s{\aa}som misinformation, p{\aa} sociale medier. Dette unders{\o}ges gennem brug af agentbaserede modeller og data fra den sociale medieplatform Twitter. Afhandlingen fokuserer eksplicit p{\aa} forst{\ae}rkningen gennem et-klik brugerreaktioner s{\aa}som likes og delinger (shares). At like og at dele er centrale m{\aa}der hvorp{\aa} information spredes i online sociale netv{\ae}rk. Disse former for engagement med indhold informerer endvidere platformenes indholdssorteringsalgoritmer, hvilket {\o}ger spredningen yderligere.Forst{\ae}rket spredning gennem likes og delinger kan v{\ae}re drevet af koordinerede og/eller u{\ae}gte akt{\o}rer s{\aa}som sociale bots. Ogs{\aa} autentiske, menneskelige brugere kan sprede indhold af lav kvalitet. P{\aa}virket af social indflydelse og kognitive biases kan autentiske brugere finde p{\aa} at like eller dele indholdgivet h{\o}je engagementstal, uden at tildele opm{\ae}rksomhed til at vurdere indholdets n{\o}jagtighed eller kvalitet. B{\aa}de u{\ae}gte og autentiske brugerreaktioner forst{\ae}rker spredningen af misinformation online, og underminerer folkem{\ae}ngdernes visdom (wisdom of crowds): H{\o}je engagementm{\aa}l indikererikke n{\o}dvendigvis h{\o}j kvalitet. Mens inflationen af engagementsm{\aa}l er en let tilg{\ae}ngelig manipulationsstrategi, der underminerer folkem{\ae}ngdernes visdom, har forskning endnu ikke i vid udstr{\ae}kning studeret forst{\ae}rkningen af lavkvalitetsindhold gennem likes og delinger. En v{\ae}sentlig {\aa}rsag er, at dataom et-klik brugerreaktioner er ikke-trivielle at indsamle.Hoveddelen af denne afhandling best{\aa}r af tre forskningsartikler. Fra forskellige vinkler adresserer disse artikler trusler mod folkem{\ae}ngdernes visdom. Artiklerne har som f{\ae}lles m{\aa}l at forbedre den (epistemiske) kvalitet af den information, der bliver forst{\ae}rket p{\aa} sociale medier. Artikel I og II studerermetoder til at opdage u{\ae}gte, koordineret engagementsinflation og mist{\ae}nkelige sammenh{\ae}nge i reaktionsdata. Disse artikler er baserede p{\aa} computersimulerede data fra en agent-baseret model (Artikel I) og nye empiriske data indsamlet live fra Twitter med et program skrevet med det form{\aa}lat overvinde datamanglen for et-klik brugerreaktioner (Artikel II). Artikel III studerer adf{\ae}rdsinterventioner baseret p{\aa} friktion for at forhindre forst{\ae}rkning af lavkvalitetsindhold analyseret med en agent-baseret model.Et indledende kapitel g{\aa}r forud for artiklerne. Indledningen beskriver afhandlingens tv{\ae}rfaglige grundlag, og pr{\ae}senterer centrale begreber og teorier, der efterf{\o}lgende fungerer som et stillads for pr{\ae}sentationenaf hver artikel. Indledningen diskuterer n{\o}glebegreber s{\aa}som sociale medier, informationsspredning, opm{\ae}rksomheds{\o}konomi, kvalitetsbegreber (f.eks. misinformation og disinformation) og forst{\ae}rkning. Disse begreber betragtes teoretisk ud fra et folkeafstemningsperspektiv. Dette perspektivbruges til at vurdere, hvordan det sociale medielandskab udfordrer folkem{\ae}ngdernes visdom gennem kognitive biaser, social indflydelse og tilstedev{\ae}relsen af u{\ae}gte akt{\o}rer, koordinering og ind- flydelsesoperationer.Et metodeafsnit forklarer og begrunder modelleringsvalg og antagelser vedr{\o}rende agentbaseret modellering og empirisk dataindsamling fra Twitter. Metodeafsnittet uddyber yderligere databehandling og -analyse, og afsluttes med en beskrivelse af de indsamlede data samt en diskussion af etiske overvejelser omkring dataindsamling og censur. Efterf{\o}lgende gennemg{\aa}r introduktionskapitlet relateret arbejde indenfor koordinering, bot-detektion og adf{\ae}rdsm{\ae}ssige interventioner. Afslutningsvis beskrives implementeringsmuligheder af de foresl{\aa}ede procedurer og fremtidige forskningsperspektiver.",
author = "Laura Jahn",
year = "2023",
month = feb,
day = "15",
language = "English",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Curbing Amplifiation Online

T2 - Towards Improving the Quality of Information Spread on Social Media Using Agent-Based Models and Twitter Data

AU - Jahn, Laura

PY - 2023/2/15

Y1 - 2023/2/15

N2 - Denne Ph.d.-afhandling undersøger måder at bremse forstærket spredning af lavkvalitetsindhold, såsom misinformation, på sociale medier. Dette undersøges gennem brug af agentbaserede modeller og data fra den sociale medieplatform Twitter. Afhandlingen fokuserer eksplicit på forstærkningen gennem et-klik brugerreaktioner såsom likes og delinger (shares). At like og at dele er centrale måder hvorpå information spredes i online sociale netværk. Disse former for engagement med indhold informerer endvidere platformenes indholdssorteringsalgoritmer, hvilket øger spredningen yderligere.Forstærket spredning gennem likes og delinger kan være drevet af koordinerede og/eller uægte aktører såsom sociale bots. Også autentiske, menneskelige brugere kan sprede indhold af lav kvalitet. Påvirket af social indflydelse og kognitive biases kan autentiske brugere finde på at like eller dele indholdgivet høje engagementstal, uden at tildele opmærksomhed til at vurdere indholdets nøjagtighed eller kvalitet. Både uægte og autentiske brugerreaktioner forstærker spredningen af misinformation online, og underminerer folkemængdernes visdom (wisdom of crowds): Høje engagementmål indikererikke nødvendigvis høj kvalitet. Mens inflationen af engagementsmål er en let tilgængelig manipulationsstrategi, der underminerer folkemængdernes visdom, har forskning endnu ikke i vid udstrækning studeret forstærkningen af lavkvalitetsindhold gennem likes og delinger. En væsentlig årsag er, at dataom et-klik brugerreaktioner er ikke-trivielle at indsamle.Hoveddelen af denne afhandling består af tre forskningsartikler. Fra forskellige vinkler adresserer disse artikler trusler mod folkemængdernes visdom. Artiklerne har som fælles mål at forbedre den (epistemiske) kvalitet af den information, der bliver forstærket på sociale medier. Artikel I og II studerermetoder til at opdage uægte, koordineret engagementsinflation og mistænkelige sammenhænge i reaktionsdata. Disse artikler er baserede på computersimulerede data fra en agent-baseret model (Artikel I) og nye empiriske data indsamlet live fra Twitter med et program skrevet med det formålat overvinde datamanglen for et-klik brugerreaktioner (Artikel II). Artikel III studerer adfærdsinterventioner baseret på friktion for at forhindre forstærkning af lavkvalitetsindhold analyseret med en agent-baseret model.Et indledende kapitel går forud for artiklerne. Indledningen beskriver afhandlingens tværfaglige grundlag, og præsenterer centrale begreber og teorier, der efterfølgende fungerer som et stillads for præsentationenaf hver artikel. Indledningen diskuterer nøglebegreber såsom sociale medier, informationsspredning, opmærksomhedsøkonomi, kvalitetsbegreber (f.eks. misinformation og disinformation) og forstærkning. Disse begreber betragtes teoretisk ud fra et folkeafstemningsperspektiv. Dette perspektivbruges til at vurdere, hvordan det sociale medielandskab udfordrer folkemængdernes visdom gennem kognitive biaser, social indflydelse og tilstedeværelsen af uægte aktører, koordinering og ind- flydelsesoperationer.Et metodeafsnit forklarer og begrunder modelleringsvalg og antagelser vedrørende agentbaseret modellering og empirisk dataindsamling fra Twitter. Metodeafsnittet uddyber yderligere databehandling og -analyse, og afsluttes med en beskrivelse af de indsamlede data samt en diskussion af etiske overvejelser omkring dataindsamling og censur. Efterfølgende gennemgår introduktionskapitlet relateret arbejde indenfor koordinering, bot-detektion og adfærdsmæssige interventioner. Afslutningsvis beskrives implementeringsmuligheder af de foreslåede procedurer og fremtidige forskningsperspektiver.

AB - Denne Ph.d.-afhandling undersøger måder at bremse forstærket spredning af lavkvalitetsindhold, såsom misinformation, på sociale medier. Dette undersøges gennem brug af agentbaserede modeller og data fra den sociale medieplatform Twitter. Afhandlingen fokuserer eksplicit på forstærkningen gennem et-klik brugerreaktioner såsom likes og delinger (shares). At like og at dele er centrale måder hvorpå information spredes i online sociale netværk. Disse former for engagement med indhold informerer endvidere platformenes indholdssorteringsalgoritmer, hvilket øger spredningen yderligere.Forstærket spredning gennem likes og delinger kan være drevet af koordinerede og/eller uægte aktører såsom sociale bots. Også autentiske, menneskelige brugere kan sprede indhold af lav kvalitet. Påvirket af social indflydelse og kognitive biases kan autentiske brugere finde på at like eller dele indholdgivet høje engagementstal, uden at tildele opmærksomhed til at vurdere indholdets nøjagtighed eller kvalitet. Både uægte og autentiske brugerreaktioner forstærker spredningen af misinformation online, og underminerer folkemængdernes visdom (wisdom of crowds): Høje engagementmål indikererikke nødvendigvis høj kvalitet. Mens inflationen af engagementsmål er en let tilgængelig manipulationsstrategi, der underminerer folkemængdernes visdom, har forskning endnu ikke i vid udstrækning studeret forstærkningen af lavkvalitetsindhold gennem likes og delinger. En væsentlig årsag er, at dataom et-klik brugerreaktioner er ikke-trivielle at indsamle.Hoveddelen af denne afhandling består af tre forskningsartikler. Fra forskellige vinkler adresserer disse artikler trusler mod folkemængdernes visdom. Artiklerne har som fælles mål at forbedre den (epistemiske) kvalitet af den information, der bliver forstærket på sociale medier. Artikel I og II studerermetoder til at opdage uægte, koordineret engagementsinflation og mistænkelige sammenhænge i reaktionsdata. Disse artikler er baserede på computersimulerede data fra en agent-baseret model (Artikel I) og nye empiriske data indsamlet live fra Twitter med et program skrevet med det formålat overvinde datamanglen for et-klik brugerreaktioner (Artikel II). Artikel III studerer adfærdsinterventioner baseret på friktion for at forhindre forstærkning af lavkvalitetsindhold analyseret med en agent-baseret model.Et indledende kapitel går forud for artiklerne. Indledningen beskriver afhandlingens tværfaglige grundlag, og præsenterer centrale begreber og teorier, der efterfølgende fungerer som et stillads for præsentationenaf hver artikel. Indledningen diskuterer nøglebegreber såsom sociale medier, informationsspredning, opmærksomhedsøkonomi, kvalitetsbegreber (f.eks. misinformation og disinformation) og forstærkning. Disse begreber betragtes teoretisk ud fra et folkeafstemningsperspektiv. Dette perspektivbruges til at vurdere, hvordan det sociale medielandskab udfordrer folkemængdernes visdom gennem kognitive biaser, social indflydelse og tilstedeværelsen af uægte aktører, koordinering og ind- flydelsesoperationer.Et metodeafsnit forklarer og begrunder modelleringsvalg og antagelser vedrørende agentbaseret modellering og empirisk dataindsamling fra Twitter. Metodeafsnittet uddyber yderligere databehandling og -analyse, og afsluttes med en beskrivelse af de indsamlede data samt en diskussion af etiske overvejelser omkring dataindsamling og censur. Efterfølgende gennemgår introduktionskapitlet relateret arbejde indenfor koordinering, bot-detektion og adfærdsmæssige interventioner. Afslutningsvis beskrives implementeringsmuligheder af de foreslåede procedurer og fremtidige forskningsperspektiver.

M3 - Ph.D. thesis

BT - Curbing Amplifiation Online

ER -

ID: 346045439