Children with deafblindness: difficult differential diagnostics

Research output: Contribution to journalJournal articleResearch

Standard

Children with deafblindness : difficult differential diagnostics. / Dammeyer, Jesper Herup.

In: NUD News Bulletin, Vol. 1, 2008, p. 4-9.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearch

Harvard

Dammeyer, JH 2008, 'Children with deafblindness: difficult differential diagnostics', NUD News Bulletin, vol. 1, pp. 4-9.

APA

Dammeyer, J. H. (2008). Children with deafblindness: difficult differential diagnostics. NUD News Bulletin, 1, 4-9.

Vancouver

Dammeyer JH. Children with deafblindness: difficult differential diagnostics. NUD News Bulletin. 2008;1:4-9.

Author

Dammeyer, Jesper Herup. / Children with deafblindness : difficult differential diagnostics. In: NUD News Bulletin. 2008 ; Vol. 1. pp. 4-9.

Bibtex

@article{c4ac8a40d03c11dd9473000ea68e967b,
title = "Children with deafblindness: difficult differential diagnostics",
abstract = "Introduktion: Gruppen af b{\o}rn med d{\o}vblindhed er meget heterogen. Det kan v{\ae}re vanskeligt at identificere b{\o}rn med d{\o}vblindhed samt afg{\o}re sansetabets betydning for barnets udvikling.  Materiale og metode: Artiklen pr{\ae}senterer tre cases, hvor det har v{\ae}ret vanskeligt at skelne mellem d{\o}vblindhed, autisme og mental retardering. Resultater: D{\o}vblindhed kan alene v{\ae}re {\aa}rsag til tilstande, der ligner autisme, mental retardering m.fl. Det er vigtigt altid at afpr{\o}ve den hypotese, der siger, at alvorligt sansetab (d{\o}vhed, blindhed eller d{\o}vblindhed) st{\aa}r {\o}verst i et diagnostisk hierarki og symptomer fra andre gennemgribende udviklingsforstyrrelser er sekund{\ae}re. Konklusion: Differentialdiagnostik mellem d{\o}vblindhed, autisme, mental retardering samt andre alvorlige gennemgribende udviklingsforstyrrelser er ofte vanskelig. Der kr{\ae}ves klinisk erfaring, tv{\ae}rfagligt samarbejde, specialiserede udrednings metoder samt lang en observations- og interventionsperiode for at kunne fasts{\ae}tte det enkelte barns funktionsniveau. ",
author = "Dammeyer, {Jesper Herup}",
year = "2008",
language = "English",
volume = "1",
pages = "4--9",
journal = "NUD News Bulletin",
issn = "1398-3202",
publisher = "Nordisk Uddannelse for D{\o}vblindpersonale",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Children with deafblindness

T2 - difficult differential diagnostics

AU - Dammeyer, Jesper Herup

PY - 2008

Y1 - 2008

N2 - Introduktion: Gruppen af børn med døvblindhed er meget heterogen. Det kan være vanskeligt at identificere børn med døvblindhed samt afgøre sansetabets betydning for barnets udvikling.  Materiale og metode: Artiklen præsenterer tre cases, hvor det har været vanskeligt at skelne mellem døvblindhed, autisme og mental retardering. Resultater: Døvblindhed kan alene være årsag til tilstande, der ligner autisme, mental retardering m.fl. Det er vigtigt altid at afprøve den hypotese, der siger, at alvorligt sansetab (døvhed, blindhed eller døvblindhed) står øverst i et diagnostisk hierarki og symptomer fra andre gennemgribende udviklingsforstyrrelser er sekundære. Konklusion: Differentialdiagnostik mellem døvblindhed, autisme, mental retardering samt andre alvorlige gennemgribende udviklingsforstyrrelser er ofte vanskelig. Der kræves klinisk erfaring, tværfagligt samarbejde, specialiserede udrednings metoder samt lang en observations- og interventionsperiode for at kunne fastsætte det enkelte barns funktionsniveau.

AB - Introduktion: Gruppen af børn med døvblindhed er meget heterogen. Det kan være vanskeligt at identificere børn med døvblindhed samt afgøre sansetabets betydning for barnets udvikling.  Materiale og metode: Artiklen præsenterer tre cases, hvor det har været vanskeligt at skelne mellem døvblindhed, autisme og mental retardering. Resultater: Døvblindhed kan alene være årsag til tilstande, der ligner autisme, mental retardering m.fl. Det er vigtigt altid at afprøve den hypotese, der siger, at alvorligt sansetab (døvhed, blindhed eller døvblindhed) står øverst i et diagnostisk hierarki og symptomer fra andre gennemgribende udviklingsforstyrrelser er sekundære. Konklusion: Differentialdiagnostik mellem døvblindhed, autisme, mental retardering samt andre alvorlige gennemgribende udviklingsforstyrrelser er ofte vanskelig. Der kræves klinisk erfaring, tværfagligt samarbejde, specialiserede udrednings metoder samt lang en observations- og interventionsperiode for at kunne fastsætte det enkelte barns funktionsniveau.

M3 - Journal article

VL - 1

SP - 4

EP - 9

JO - NUD News Bulletin

JF - NUD News Bulletin

SN - 1398-3202

ER -

ID: 9296218