Children with deafblindness: difficult differential diagnostics
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research
Standard
Children with deafblindness : difficult differential diagnostics. / Dammeyer, Jesper Herup.
In: NUD News Bulletin, Vol. 1, 2008, p. 4-9.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Children with deafblindness
T2 - difficult differential diagnostics
AU - Dammeyer, Jesper Herup
PY - 2008
Y1 - 2008
N2 - Introduktion: Gruppen af børn med døvblindhed er meget heterogen. Det kan være vanskeligt at identificere børn med døvblindhed samt afgøre sansetabets betydning for barnets udvikling. Materiale og metode: Artiklen præsenterer tre cases, hvor det har været vanskeligt at skelne mellem døvblindhed, autisme og mental retardering. Resultater: Døvblindhed kan alene være årsag til tilstande, der ligner autisme, mental retardering m.fl. Det er vigtigt altid at afprøve den hypotese, der siger, at alvorligt sansetab (døvhed, blindhed eller døvblindhed) står øverst i et diagnostisk hierarki og symptomer fra andre gennemgribende udviklingsforstyrrelser er sekundære. Konklusion: Differentialdiagnostik mellem døvblindhed, autisme, mental retardering samt andre alvorlige gennemgribende udviklingsforstyrrelser er ofte vanskelig. Der kræves klinisk erfaring, tværfagligt samarbejde, specialiserede udrednings metoder samt lang en observations- og interventionsperiode for at kunne fastsætte det enkelte barns funktionsniveau.
AB - Introduktion: Gruppen af børn med døvblindhed er meget heterogen. Det kan være vanskeligt at identificere børn med døvblindhed samt afgøre sansetabets betydning for barnets udvikling. Materiale og metode: Artiklen præsenterer tre cases, hvor det har været vanskeligt at skelne mellem døvblindhed, autisme og mental retardering. Resultater: Døvblindhed kan alene være årsag til tilstande, der ligner autisme, mental retardering m.fl. Det er vigtigt altid at afprøve den hypotese, der siger, at alvorligt sansetab (døvhed, blindhed eller døvblindhed) står øverst i et diagnostisk hierarki og symptomer fra andre gennemgribende udviklingsforstyrrelser er sekundære. Konklusion: Differentialdiagnostik mellem døvblindhed, autisme, mental retardering samt andre alvorlige gennemgribende udviklingsforstyrrelser er ofte vanskelig. Der kræves klinisk erfaring, tværfagligt samarbejde, specialiserede udrednings metoder samt lang en observations- og interventionsperiode for at kunne fastsætte det enkelte barns funktionsniveau.
M3 - Journal article
VL - 1
SP - 4
EP - 9
JO - NUD News Bulletin
JF - NUD News Bulletin
SN - 1398-3202
ER -
ID: 9296218