Applied language history
Activity: Talk or presentation types › Lecture and oral contribution
Bjarne Simmelkjær Sandgaard Hansen - Lecturer
Vokalen i lidt udtales med e, og d'et i løbende er stumt. Intet under, at det er svært at lære at læse og stave på dansk. Eller at det er svært for udlændinge overhovedet at lære sproget.
Årsagen til den store forskel på dansk skrift- og talesprog er, at talesproget har ændret sig i rygende hast, medens skriftsproget er mere konservativt og derfor ofte afspejler et ældre – ja, i visse henseender op til 800 år gammelt – sprogstadie.
Ud over at omtale nogle af disse sproghistoriske processer tog foredraget udgangspunkt i en på dansk grund nyudviklet og potentielt banebrydende teori, som allerede støttes af solide, amerikanske forskningsresultater: at basal sproghistorisk viden kan forbedre sprogbrugernes skriftsproglige færdigheder og generelle sprogforståelse. Med andre ord: Hvis vi ikke kan fjerne sproghistorien fra retskrivningen, må vi undervise sprogbrugerne i den.
Årsagen til den store forskel på dansk skrift- og talesprog er, at talesproget har ændret sig i rygende hast, medens skriftsproget er mere konservativt og derfor ofte afspejler et ældre – ja, i visse henseender op til 800 år gammelt – sprogstadie.
Ud over at omtale nogle af disse sproghistoriske processer tog foredraget udgangspunkt i en på dansk grund nyudviklet og potentielt banebrydende teori, som allerede støttes af solide, amerikanske forskningsresultater: at basal sproghistorisk viden kan forbedre sprogbrugernes skriftsproglige færdigheder og generelle sprogforståelse. Med andre ord: Hvis vi ikke kan fjerne sproghistorien fra retskrivningen, må vi undervise sprogbrugerne i den.
25 Apr 2016 → 1 May 2016
Event
Title | Forskningens Døgn/Bestil en Forsker 2016 |
---|---|
Date | 25/04/2016 → 01/05/2016 |
Website | |
Location | Forskellige lokaliteter rundt om i landet |
Country/Territory | Denmark |
Degree of recognition | National event |
- Danish, applied language history
Research areas
Number of downloads are based on statistics from Google Scholar and www.ku.dk
No data available
ID: 162188782