Planteblindhed og kunstbaseret læring
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Standard
Planteblindhed og kunstbaseret læring. / Isager Ahl, Louise.
I: MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik, Bind 2023, Nr. 4, 2024, s. 74-83.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Planteblindhed og kunstbaseret læring
AU - Isager Ahl, Louise
PY - 2024
Y1 - 2024
N2 - Planter udgør omkring 80 % af jordens samlede biomasse (Bar-On et al., 2018), og de er helt afgørende for at vores liv kan opretholdes (Fernando, 2012). På trods af deres betydning bliver de dog ofte overset, måske endda helt glemt, i biologiundervisningen (Wandersee & Schussler, 2001). Denne manglende opmærksomhed på planterne fik i 1998 underviserne Wandersee og Schussler til at introducere og definere begrebet “planteblindhed” (1999, 2001). Det defineres som:• En manglende evne til at se eller bemærke planterne i ens omgivelser• En manglende evne til at erkende planternes betydning i biosfæren og i menneskelige anliggender• En manglende evne til at værdsætte de æstetiske og unikke biologiske træk ved de livsformer der tilhører planteriget• Den misforståede antropocentriske rangering af planter som underlegne i forhold til dyr og dermed at man gør dem til noget ligegyldigt som man ikke tager hensyn til.
AB - Planter udgør omkring 80 % af jordens samlede biomasse (Bar-On et al., 2018), og de er helt afgørende for at vores liv kan opretholdes (Fernando, 2012). På trods af deres betydning bliver de dog ofte overset, måske endda helt glemt, i biologiundervisningen (Wandersee & Schussler, 2001). Denne manglende opmærksomhed på planterne fik i 1998 underviserne Wandersee og Schussler til at introducere og definere begrebet “planteblindhed” (1999, 2001). Det defineres som:• En manglende evne til at se eller bemærke planterne i ens omgivelser• En manglende evne til at erkende planternes betydning i biosfæren og i menneskelige anliggender• En manglende evne til at værdsætte de æstetiske og unikke biologiske træk ved de livsformer der tilhører planteriget• Den misforståede antropocentriske rangering af planter som underlegne i forhold til dyr og dermed at man gør dem til noget ligegyldigt som man ikke tager hensyn til.
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 2023
SP - 74
EP - 83
JO - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
JF - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
SN - 1604-8628
IS - 4
ER -
ID: 382859620