Oplevelsesdesign: et metasemiotisk fænomen
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Standard
Oplevelsesdesign : et metasemiotisk fænomen. / Davidsen, Helle Munkholm.
I: Signs, Bind 2, 2011.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Oplevelsesdesign
T2 - et metasemiotisk fænomen
AU - Davidsen, Helle Munkholm
PY - 2011
Y1 - 2011
N2 - Artiklen karakteriserer det nye fænomen oplevelsesdesign som et metasemiotisk fænomen, der udgør en reaktion på det postmoderne meningstab. Oplevelsesdesign bestemmes om en redefinering af oplevelsesøkonomi, der fokuserer på, at det er design, og mere præcist den æstetiske formgivning, der skaber oplevelser. Artiklen beskriver det postmoderne meningstab med afsæt i Baudrillard og Lyotard, og undersøger oplevelsesdesign igennem en række eksempler, som udviser et særligt fokus på æstetik og refleksion som en bestræbelse på at skabe mening på en ny måde. Desuden beskrives konceptuel design som et særligt tydeligt eksempel på den metasemiotiske tendens
AB - Artiklen karakteriserer det nye fænomen oplevelsesdesign som et metasemiotisk fænomen, der udgør en reaktion på det postmoderne meningstab. Oplevelsesdesign bestemmes om en redefinering af oplevelsesøkonomi, der fokuserer på, at det er design, og mere præcist den æstetiske formgivning, der skaber oplevelser. Artiklen beskriver det postmoderne meningstab med afsæt i Baudrillard og Lyotard, og undersøger oplevelsesdesign igennem en række eksempler, som udviser et særligt fokus på æstetik og refleksion som en bestræbelse på at skabe mening på en ny måde. Desuden beskrives konceptuel design som et særligt tydeligt eksempel på den metasemiotiske tendens
KW - Æstetik, design og medier
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 2
JO - Signs
JF - Signs
SN - 1902-8822
ER -
ID: 240634161