Nye veje til at undersøge fysikstuderendes konceptuelle forståelse af klassisk mekanik

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Nye veje til at undersøge fysikstuderendes konceptuelle forståelse af klassisk mekanik. / Jensen, Sofie Birch; Madsen, Lene Møller.

I: MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik, Bind 2014, Nr. 1, 2014, s. 44-58.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Jensen, SB & Madsen, LM 2014, 'Nye veje til at undersøge fysikstuderendes konceptuelle forståelse af klassisk mekanik', MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik, bind 2014, nr. 1, s. 44-58. <https://tidsskrift.dk/index.php/mona/article/view/69194>

APA

Jensen, S. B., & Madsen, L. M. (2014). Nye veje til at undersøge fysikstuderendes konceptuelle forståelse af klassisk mekanik. MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik, 2014(1), 44-58. https://tidsskrift.dk/index.php/mona/article/view/69194

Vancouver

Jensen SB, Madsen LM. Nye veje til at undersøge fysikstuderendes konceptuelle forståelse af klassisk mekanik. MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik. 2014;2014(1):44-58.

Author

Jensen, Sofie Birch ; Madsen, Lene Møller. / Nye veje til at undersøge fysikstuderendes konceptuelle forståelse af klassisk mekanik. I: MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik. 2014 ; Bind 2014, Nr. 1. s. 44-58.

Bibtex

@article{b813359c9a6a459da8c1cfc609978a4d,
title = "Nye veje til at unders{\o}ge fysikstuderendes konceptuelle forst{\aa}else af klassisk mekanik",
abstract = "I denne artikel unders{\o}ges det hvilket indblik The Force Concept Inventory (FCI) giver i fysikstuderendes konceptuelle forst{\aa}else af newtonsk mekanik. Et udvalg af fysikstuderende fra K{\o}benhavns Universitet er blevet testet i FCI-sp{\o}rgsm{\aa}l i et traditionelt multiple choice-format og efterf{\o}lgende i et sociokulturelt evalueringsformat med henblik p{\aa} at unders{\o}ge evalueringsformatets betydningfor de studerendes besvarelser. Resultaterne af denne unders{\o}gelse giver anledning til at diskutere behovet for en mere nuanceret l{\ae}ringsteoretisk forst{\aa}else af hvad det vil sige at have en konceptuel forst{\aa}else af newtonsk mekanik, hvor erkendelsen af at de studerendes newtonske t{\ae}nkning ofte er kontekstafh{\ae}ngig, inkorporeres.",
author = "Jensen, {Sofie Birch} and Madsen, {Lene M{\o}ller}",
year = "2014",
language = "Dansk",
volume = "2014",
pages = "44--58",
journal = "MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik",
issn = "1604-8628",
publisher = "Institut for Naturfagenes Didaktik, K{\o}benhavns Universitet",
number = "1",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Nye veje til at undersøge fysikstuderendes konceptuelle forståelse af klassisk mekanik

AU - Jensen, Sofie Birch

AU - Madsen, Lene Møller

PY - 2014

Y1 - 2014

N2 - I denne artikel undersøges det hvilket indblik The Force Concept Inventory (FCI) giver i fysikstuderendes konceptuelle forståelse af newtonsk mekanik. Et udvalg af fysikstuderende fra Københavns Universitet er blevet testet i FCI-spørgsmål i et traditionelt multiple choice-format og efterfølgende i et sociokulturelt evalueringsformat med henblik på at undersøge evalueringsformatets betydningfor de studerendes besvarelser. Resultaterne af denne undersøgelse giver anledning til at diskutere behovet for en mere nuanceret læringsteoretisk forståelse af hvad det vil sige at have en konceptuel forståelse af newtonsk mekanik, hvor erkendelsen af at de studerendes newtonske tænkning ofte er kontekstafhængig, inkorporeres.

AB - I denne artikel undersøges det hvilket indblik The Force Concept Inventory (FCI) giver i fysikstuderendes konceptuelle forståelse af newtonsk mekanik. Et udvalg af fysikstuderende fra Københavns Universitet er blevet testet i FCI-spørgsmål i et traditionelt multiple choice-format og efterfølgende i et sociokulturelt evalueringsformat med henblik på at undersøge evalueringsformatets betydningfor de studerendes besvarelser. Resultaterne af denne undersøgelse giver anledning til at diskutere behovet for en mere nuanceret læringsteoretisk forståelse af hvad det vil sige at have en konceptuel forståelse af newtonsk mekanik, hvor erkendelsen af at de studerendes newtonske tænkning ofte er kontekstafhængig, inkorporeres.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2014

SP - 44

EP - 58

JO - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

JF - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

SN - 1604-8628

IS - 1

ER -

ID: 109408125