Nye veje til at undersøge fysikstuderendes konceptuelle forståelse af klassisk mekanik
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Standard
Nye veje til at undersøge fysikstuderendes konceptuelle forståelse af klassisk mekanik. / Jensen, Sofie Birch; Madsen, Lene Møller.
I: MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik, Bind 2014, Nr. 1, 2014, s. 44-58.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Nye veje til at undersøge fysikstuderendes konceptuelle forståelse af klassisk mekanik
AU - Jensen, Sofie Birch
AU - Madsen, Lene Møller
PY - 2014
Y1 - 2014
N2 - I denne artikel undersøges det hvilket indblik The Force Concept Inventory (FCI) giver i fysikstuderendes konceptuelle forståelse af newtonsk mekanik. Et udvalg af fysikstuderende fra Københavns Universitet er blevet testet i FCI-spørgsmål i et traditionelt multiple choice-format og efterfølgende i et sociokulturelt evalueringsformat med henblik på at undersøge evalueringsformatets betydningfor de studerendes besvarelser. Resultaterne af denne undersøgelse giver anledning til at diskutere behovet for en mere nuanceret læringsteoretisk forståelse af hvad det vil sige at have en konceptuel forståelse af newtonsk mekanik, hvor erkendelsen af at de studerendes newtonske tænkning ofte er kontekstafhængig, inkorporeres.
AB - I denne artikel undersøges det hvilket indblik The Force Concept Inventory (FCI) giver i fysikstuderendes konceptuelle forståelse af newtonsk mekanik. Et udvalg af fysikstuderende fra Københavns Universitet er blevet testet i FCI-spørgsmål i et traditionelt multiple choice-format og efterfølgende i et sociokulturelt evalueringsformat med henblik på at undersøge evalueringsformatets betydningfor de studerendes besvarelser. Resultaterne af denne undersøgelse giver anledning til at diskutere behovet for en mere nuanceret læringsteoretisk forståelse af hvad det vil sige at have en konceptuel forståelse af newtonsk mekanik, hvor erkendelsen af at de studerendes newtonske tænkning ofte er kontekstafhængig, inkorporeres.
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 2014
SP - 44
EP - 58
JO - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
JF - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
SN - 1604-8628
IS - 1
ER -
ID: 109408125