Islamiske skilsmissepraksisser i Danmark

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

Standard

Islamiske skilsmissepraksisser i Danmark. / Petersen, Jesper.

Danmark : Styrelsen for International Rekruttering og Integration, 2020.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

Harvard

Petersen, J 2020, Islamiske skilsmissepraksisser i Danmark. Styrelsen for International Rekruttering og Integration, Danmark.

APA

Petersen, J. (2020). Islamiske skilsmissepraksisser i Danmark. Styrelsen for International Rekruttering og Integration.

Vancouver

Petersen J. Islamiske skilsmissepraksisser i Danmark. Danmark: Styrelsen for International Rekruttering og Integration, 2020.

Author

Petersen, Jesper. / Islamiske skilsmissepraksisser i Danmark. Danmark : Styrelsen for International Rekruttering og Integration, 2020.

Bibtex

@book{14a1ebfb551a4a04ad5aabf43455aa57,
title = "Islamiske skilsmissepraksisser i Danmark",
abstract = "Et segment af danske muslimer med r{\o}dder i lande, der anvender islamisk lov, anser den islamiske vielse (nikah) og den borgerlige vielse for at v{\ae}re to separate vielser, der kr{\ae}ver to separate skilsmisser. I den forbindelse anses Familieretshusets domsmyndighed for utilstr{\ae}kkelig i forhold til at opl{\o}se nikahen, eftersom en nikah-opl{\o}sning if{\o}lge nogle muslimer kun kan foretages af en islamisk dommer eller med mandens samtykke. Det vil sige, at parret efter skilsmisse ved Familieretshuset stadig anses for at v{\ae}re i en nikah (et islamisk {\ae}gteskab). Der er dog ingen islamisk domstol i Danmark, og blandt andet derfor oplever nogle kvinder at blive fastholdt i en nikah imod deres vilje. N{\ae}rv{\ae}rende artikel demonstrerer, at der i forbindelse med migration fra muslimske lande med islamisk lov er opst{\aa}et et islamisk-juridisk vakuum, som er det styrende princip for nikah-opl{\o}sning i Danmark.Vakuummet kendetegnes blandt andet ved et frav{\ae}r af en central myndighed, der administrerer indg{\aa}else og opl{\o}sning af nikah, og derfor defineres islamisk jura af de milj{\o}er, som praktiserer den. Af den {\aa}rsag er der i Danmark stor variation i islamisk-juridisk praksis, og i nogle sociale netv{\ae}rk anvendes den til at ud{\o}ve tvingende og social kontrol. Artiklen redeg{\o}r desuden for den afmagt, islamiske autoriteter oplever i forhold til nikah-opl{\o}sninger.",
author = "Jesper Petersen",
year = "2020",
month = may,
day = "14",
language = "Udefineret/Ukendt",
publisher = "Styrelsen for International Rekruttering og Integration",

}

RIS

TY - RPRT

T1 - Islamiske skilsmissepraksisser i Danmark

AU - Petersen, Jesper

PY - 2020/5/14

Y1 - 2020/5/14

N2 - Et segment af danske muslimer med rødder i lande, der anvender islamisk lov, anser den islamiske vielse (nikah) og den borgerlige vielse for at være to separate vielser, der kræver to separate skilsmisser. I den forbindelse anses Familieretshusets domsmyndighed for utilstrækkelig i forhold til at opløse nikahen, eftersom en nikah-opløsning ifølge nogle muslimer kun kan foretages af en islamisk dommer eller med mandens samtykke. Det vil sige, at parret efter skilsmisse ved Familieretshuset stadig anses for at være i en nikah (et islamisk ægteskab). Der er dog ingen islamisk domstol i Danmark, og blandt andet derfor oplever nogle kvinder at blive fastholdt i en nikah imod deres vilje. Nærværende artikel demonstrerer, at der i forbindelse med migration fra muslimske lande med islamisk lov er opstået et islamisk-juridisk vakuum, som er det styrende princip for nikah-opløsning i Danmark.Vakuummet kendetegnes blandt andet ved et fravær af en central myndighed, der administrerer indgåelse og opløsning af nikah, og derfor defineres islamisk jura af de miljøer, som praktiserer den. Af den årsag er der i Danmark stor variation i islamisk-juridisk praksis, og i nogle sociale netværk anvendes den til at udøve tvingende og social kontrol. Artiklen redegør desuden for den afmagt, islamiske autoriteter oplever i forhold til nikah-opløsninger.

AB - Et segment af danske muslimer med rødder i lande, der anvender islamisk lov, anser den islamiske vielse (nikah) og den borgerlige vielse for at være to separate vielser, der kræver to separate skilsmisser. I den forbindelse anses Familieretshusets domsmyndighed for utilstrækkelig i forhold til at opløse nikahen, eftersom en nikah-opløsning ifølge nogle muslimer kun kan foretages af en islamisk dommer eller med mandens samtykke. Det vil sige, at parret efter skilsmisse ved Familieretshuset stadig anses for at være i en nikah (et islamisk ægteskab). Der er dog ingen islamisk domstol i Danmark, og blandt andet derfor oplever nogle kvinder at blive fastholdt i en nikah imod deres vilje. Nærværende artikel demonstrerer, at der i forbindelse med migration fra muslimske lande med islamisk lov er opstået et islamisk-juridisk vakuum, som er det styrende princip for nikah-opløsning i Danmark.Vakuummet kendetegnes blandt andet ved et fravær af en central myndighed, der administrerer indgåelse og opløsning af nikah, og derfor defineres islamisk jura af de miljøer, som praktiserer den. Af den årsag er der i Danmark stor variation i islamisk-juridisk praksis, og i nogle sociale netværk anvendes den til at udøve tvingende og social kontrol. Artiklen redegør desuden for den afmagt, islamiske autoriteter oplever i forhold til nikah-opløsninger.

M3 - Rapport

BT - Islamiske skilsmissepraksisser i Danmark

PB - Styrelsen for International Rekruttering og Integration

CY - Danmark

ER -

ID: 261437168