Forklaringer på fusioner og opkøb i den danske værdikæde for fødevarer
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning
Standard
Forklaringer på fusioner og opkøb i den danske værdikæde for fødevarer. / Hansen, Henning Otte; Klimek, Bjørn.
I: Tidsskrift for Landoekonomi, Bind 202, Nr. 1, 2016, s. 25-61.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Forklaringer på fusioner og opkøb i den danske værdikæde for fødevarer
AU - Hansen, Henning Otte
AU - Klimek, Bjørn
PY - 2016
Y1 - 2016
N2 - Fusioner og opkøb er meget vigtige for virksomheders internationale konkurrenceevne. Derfor er det vigtigt at få identificeret, struktureret og analyseret de bagvedliggende forklaringer og drivkræfter, som fremmer fusioner og opkøb. Der kan grundlæggende være fire forskellige typer af drivkræfter bag fusioner, opkøb: Det kan være interne eller eksterne forhold i virksomheden, som har betydning. Samtidig kan der være tale om en aktiv eller en passiv drivkraft. For hele sektoren kan der identificeres mindst 35 forskellige drivkræfter, som har været nævnt som begrundelser for opkøb og fusioner foretaget af den danske agro- og fødevareindustri. Med udgangspunkt i interviews med centrale personer i og omkring de vigtigste virksomheder i sektoren er en række forskellige drivkræfter ligeledes blevet identificeret og begrundet. Interviewene viser, at der som hovedregel har været flere drivkræfter bag de enkelte fusioner og opkøb, og at der har været mange forskellige drivkræfter. En stor del af tidligere opstillede drivkræfter kan således bekræftes ud fra interviewene. Blandt de typisk forekommende drivkræfter nævnes udnyttelse af stordriftsfordele, styrkelse af markeds- og forhandlingsmagten, synergieffekter og effektivisering.
AB - Fusioner og opkøb er meget vigtige for virksomheders internationale konkurrenceevne. Derfor er det vigtigt at få identificeret, struktureret og analyseret de bagvedliggende forklaringer og drivkræfter, som fremmer fusioner og opkøb. Der kan grundlæggende være fire forskellige typer af drivkræfter bag fusioner, opkøb: Det kan være interne eller eksterne forhold i virksomheden, som har betydning. Samtidig kan der være tale om en aktiv eller en passiv drivkraft. For hele sektoren kan der identificeres mindst 35 forskellige drivkræfter, som har været nævnt som begrundelser for opkøb og fusioner foretaget af den danske agro- og fødevareindustri. Med udgangspunkt i interviews med centrale personer i og omkring de vigtigste virksomheder i sektoren er en række forskellige drivkræfter ligeledes blevet identificeret og begrundet. Interviewene viser, at der som hovedregel har været flere drivkræfter bag de enkelte fusioner og opkøb, og at der har været mange forskellige drivkræfter. En stor del af tidligere opstillede drivkræfter kan således bekræftes ud fra interviewene. Blandt de typisk forekommende drivkræfter nævnes udnyttelse af stordriftsfordele, styrkelse af markeds- og forhandlingsmagten, synergieffekter og effektivisering.
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 202
SP - 25
EP - 61
JO - Tidsskrift for Landoekonomi
JF - Tidsskrift for Landoekonomi
SN - 0040-7119
IS - 1
ER -
ID: 164138957