Folkeskolelærernes arbejdstid og partssamarbejdet
Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Rapport › Forskning › fagfællebedømt
Standard
Folkeskolelærernes arbejdstid og partssamarbejdet. / Hansen, Nana Wesley.
FAOS, Sociologisk Institut, Københavns Universitet, 2017. 52 s. (FAOS Forskningsnotat; Nr. 158).Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Rapport › Forskning › fagfællebedømt
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - RPRT
T1 - Folkeskolelærernes arbejdstid og partssamarbejdet
AU - Hansen, Nana Wesley
PY - 2017/10/12
Y1 - 2017/10/12
N2 - Lærerne mistede alle eksisterende arbejdstidsaftaler ved lovindgrebet i 2013, men det var fortsat muligt, at lave lokale tilpasninger ift. de nye regler. I denne rapport analyseres udviklingen i lokale aftaler om arbejdstid på folkeskoleområdet for skoleårene 2014/15 og 2015/16. Overordnet er der tale om tre forskellige typer aftalepapirer: Lokalaftaler, fælles forståelser og administrationsgrundlag. Særligt ’fælles forståelser’ er populære og signalerer, at man vil samarbejde, men ikke traditionelle lokale aftaler. Det er overvejene byrådene, som definerer typen. Mere fleksibilitet i den fulde tilstedeværelse optager skoleledelser og tillidsrepræsentanter og man ser fx flere flekstidsaftaler over tid. Rapporten indeholder også en kvalitativ analyse af partsrelationen i to kommuner og to skoler før og efter lærerkonflikten i 2013. Analysen viser, at partsrelationen mellem lokale fagforeningsrepræsentanter og de lokale ledelser er yderst sejlivet og brugbar også efter en større konflikt.
AB - Lærerne mistede alle eksisterende arbejdstidsaftaler ved lovindgrebet i 2013, men det var fortsat muligt, at lave lokale tilpasninger ift. de nye regler. I denne rapport analyseres udviklingen i lokale aftaler om arbejdstid på folkeskoleområdet for skoleårene 2014/15 og 2015/16. Overordnet er der tale om tre forskellige typer aftalepapirer: Lokalaftaler, fælles forståelser og administrationsgrundlag. Særligt ’fælles forståelser’ er populære og signalerer, at man vil samarbejde, men ikke traditionelle lokale aftaler. Det er overvejene byrådene, som definerer typen. Mere fleksibilitet i den fulde tilstedeværelse optager skoleledelser og tillidsrepræsentanter og man ser fx flere flekstidsaftaler over tid. Rapporten indeholder også en kvalitativ analyse af partsrelationen i to kommuner og to skoler før og efter lærerkonflikten i 2013. Analysen viser, at partsrelationen mellem lokale fagforeningsrepræsentanter og de lokale ledelser er yderst sejlivet og brugbar også efter en større konflikt.
M3 - Rapport
SN - 978-87-93320-19-2
T3 - FAOS Forskningsnotat
BT - Folkeskolelærernes arbejdstid og partssamarbejdet
CY - FAOS, Sociologisk Institut, Københavns Universitet
ER -
ID: 184570621