Fejlformidlet dannelse

Publikation: Bidrag til tidsskriftBidrag til avis - Kommentar/debatFormidling

Standard

Fejlformidlet dannelse. / Olsen, Jørgen.

I: Dagbladet Information, 04.10.2012.

Publikation: Bidrag til tidsskriftBidrag til avis - Kommentar/debatFormidling

Harvard

Olsen, J 2012, 'Fejlformidlet dannelse', Dagbladet Information.

APA

Olsen, J. (2012). Fejlformidlet dannelse. Dagbladet Information.

Vancouver

Olsen J. Fejlformidlet dannelse. Dagbladet Information. 2012 okt. 4.

Author

Olsen, Jørgen. / Fejlformidlet dannelse. I: Dagbladet Information. 2012.

Bibtex

@article{e2c8e52247e14c3b8a80e99c7d724f54,
title = "Fejlformidlet dannelse",
abstract = "En h{\aa}ndrodsknogle kastes i eneksamenssituation op i luften oggribes derefter af anatomiprofessoren,der sp{\o}rger til identitetenaf knoglen. Studenten reagererved at kaste sit armbandsur opi luften og sp{\o}rge til urvisernesstilling.Anekdoten tegner et billede afl{\ae}gestudiet i professorv{\ae}ldetstid. I nutiden ville f{\ae}rdighedenfindes beskrevet i anatomikursetsm{\aa}lbeskrivelse, og studentenville have v{\ae}ret forberedt p{\aa}at kunne skelne flyvende h{\aa}ndrodsknogler.I dag er det god undervisning,n{\aa}r studenterne vedpr{\ae}cis, hvad der forventes afdem. Alligevel p{\aa}peges det ofte,at nyuddannede l{\ae}ger, trodsomfattende ind{\ae}erte kompetencer,er meget usikre i deres f{\o}rsteans{\ae}ttelse.Man kan derfor f{\aa} den tanke,at universitetsuddannelsen i tidenefter professorv{\ae}ldet harfejlet i formidlingen af den universit{\ae}redannelse, der ikke kanskrives ind i m{\aa}lbeskrivelser,men som indgyder kandidatenen selvtillid, der er nyttig vedm{\o}det med en usikker virkelighed",
author = "J{\o}rgen Olsen",
year = "2012",
month = oct,
day = "4",
language = "Dansk",
journal = "Information",
issn = "1602-2572",
publisher = "Dagbladet Information",

}

RIS

TY - INPR

T1 - Fejlformidlet dannelse

AU - Olsen, Jørgen

PY - 2012/10/4

Y1 - 2012/10/4

N2 - En håndrodsknogle kastes i eneksamenssituation op i luften oggribes derefter af anatomiprofessoren,der spørger til identitetenaf knoglen. Studenten reagererved at kaste sit armbandsur opi luften og spørge til urvisernesstilling.Anekdoten tegner et billede aflægestudiet i professorvældetstid. I nutiden ville færdighedenfindes beskrevet i anatomikursetsmålbeskrivelse, og studentenville have været forberedt påat kunne skelne flyvende håndrodsknogler.I dag er det god undervisning,når studenterne vedpræcis, hvad der forventes afdem. Alligevel påpeges det ofte,at nyuddannede læger, trodsomfattende indæerte kompetencer,er meget usikre i deres førsteansættelse.Man kan derfor få den tanke,at universitetsuddannelsen i tidenefter professorvældet harfejlet i formidlingen af den universitæredannelse, der ikke kanskrives ind i målbeskrivelser,men som indgyder kandidatenen selvtillid, der er nyttig vedmødet med en usikker virkelighed

AB - En håndrodsknogle kastes i eneksamenssituation op i luften oggribes derefter af anatomiprofessoren,der spørger til identitetenaf knoglen. Studenten reagererved at kaste sit armbandsur opi luften og spørge til urvisernesstilling.Anekdoten tegner et billede aflægestudiet i professorvældetstid. I nutiden ville færdighedenfindes beskrevet i anatomikursetsmålbeskrivelse, og studentenville have været forberedt påat kunne skelne flyvende håndrodsknogler.I dag er det god undervisning,når studenterne vedpræcis, hvad der forventes afdem. Alligevel påpeges det ofte,at nyuddannede læger, trodsomfattende indæerte kompetencer,er meget usikre i deres førsteansættelse.Man kan derfor få den tanke,at universitetsuddannelsen i tidenefter professorvældet harfejlet i formidlingen af den universitæredannelse, der ikke kanskrives ind i målbeskrivelser,men som indgyder kandidatenen selvtillid, der er nyttig vedmødet med en usikker virkelighed

M3 - Bidrag til avis - Kommentar/debat

JO - Information

JF - Information

SN - 1602-2572

ER -

ID: 40841291