E-bogen. Skandinaviske perspektiver på forskning og uddannelse
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Standard
E-bogen. Skandinaviske perspektiver på forskning og uddannelse. / Balling, Gitte; Dahl, Tor Arne; Mangen, Anne; Nilsson, Skans Kersti; Lund, Haakon; Höglund, Lars.
I: Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling, Bind 3, Nr. 1, 2014, s. 5-19.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - E-bogen. Skandinaviske perspektiver på forskning og uddannelse
AU - Balling, Gitte
AU - Dahl, Tor Arne
AU - Mangen, Anne
AU - Nilsson, Skans Kersti
AU - Lund, Haakon
AU - Höglund, Lars
N1 - Elektronisk ISSN 2245-294x
PY - 2014
Y1 - 2014
N2 - De skandinaviske lande har endnu ikke oplevet den samme udbredelse af e-bogen og påvirkning af de skandinaviske bogmarkeder som de engelsksprogede lande. Alligevel er der en voksende interesse i e-bøger, ikke mindst i forskning- og folkebibliotekerne. Denne artikel giver et overblik over de skandinaviske biblioteks- og informationsvidenskabelige skoler og deres forskning og undervisning i e-bøger. De respektive institutioner præsenterer deres aktuelle forskningsinteresser og -perspektiver på e-bøger og digital læsning, og hvorledes e-bøger er integreret i curriculum og uddannelser.Artiklen ender med at fremhæve fire områder, som artiklens forfattere mener, kalder på yderligere forskning:• Deep reading og læseoplevelser på digitale læseenheder• Den fysiske bogkulturs betydning for læsere• Aftalegrundlaget for udlån af e-bøger og ophavsret i biblioteker• E-bogens integration med andre teknologier
AB - De skandinaviske lande har endnu ikke oplevet den samme udbredelse af e-bogen og påvirkning af de skandinaviske bogmarkeder som de engelsksprogede lande. Alligevel er der en voksende interesse i e-bøger, ikke mindst i forskning- og folkebibliotekerne. Denne artikel giver et overblik over de skandinaviske biblioteks- og informationsvidenskabelige skoler og deres forskning og undervisning i e-bøger. De respektive institutioner præsenterer deres aktuelle forskningsinteresser og -perspektiver på e-bøger og digital læsning, og hvorledes e-bøger er integreret i curriculum og uddannelser.Artiklen ender med at fremhæve fire områder, som artiklens forfattere mener, kalder på yderligere forskning:• Deep reading og læseoplevelser på digitale læseenheder• Den fysiske bogkulturs betydning for læsere• Aftalegrundlaget for udlån af e-bøger og ophavsret i biblioteker• E-bogens integration med andre teknologier
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - E-bøger
KW - Biblioteks- og informationsvidenskab
KW - digital læsning
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 3
SP - 5
EP - 19
JO - Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling
JF - Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling
SN - 2245-2931
IS - 1
ER -
ID: 122434714