Den humane teknologi: fra øje til øje, fra krop til krop.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Den humane teknologi : fra øje til øje, fra krop til krop. / Fausing, Bent.

I: Turbulens. Kroppen: hinsides posthumaniteten, Nr. 10, 2008, s. 1-15.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Fausing, B 2008, 'Den humane teknologi: fra øje til øje, fra krop til krop.', Turbulens. Kroppen: hinsides posthumaniteten, nr. 10, s. 1-15. <http://www.turbulens.net/temaer/kroppenhinsidesposthumaniteten/denhumaneteknologi/>

APA

Fausing, B. (2008). Den humane teknologi: fra øje til øje, fra krop til krop. Turbulens. Kroppen: hinsides posthumaniteten, (10), 1-15. http://www.turbulens.net/temaer/kroppenhinsidesposthumaniteten/denhumaneteknologi/

Vancouver

Fausing B. Den humane teknologi: fra øje til øje, fra krop til krop. Turbulens. Kroppen: hinsides posthumaniteten. 2008;(10):1-15.

Author

Fausing, Bent. / Den humane teknologi : fra øje til øje, fra krop til krop. I: Turbulens. Kroppen: hinsides posthumaniteten. 2008 ; Nr. 10. s. 1-15.

Bibtex

@article{126b59508ae211dd9c20000ea68e967b,
title = "Den humane teknologi: fra {\o}je til {\o}je, fra krop til krop.",
abstract = "Artiklen unders{\o}ger hverdags{\ae}stetikkens forestillinger om teknologi i tv-reklamer, n{\ae}rmere bestemt to mobiltelefoner fra Nokia. Nokias slogan er som bekendt: {"}Nokia -connecting people{"}. Hvilken funktion tilskrives denne succes-teknologi via billeder, narrativer, lyde, interaktioner og affekter? Mobiltelefonen opg dens digitale kamera vises som en teknologi, der kan skabe et originalt menneskeligt tilstedev{\ae}r og en speciel interaktion. Mediet, teknologien, er en n{\o}dvendig hj{\ae}lper for at komme til denne originale og tabte humanitet. 'Uden teknologien ingen s{\ae}regen humanitet' er profetien.Denne personifikation eller antropomorfisering er vigtig for branding af den ny teknologi. Teknologien bliver betragtet som skaber af en teknotranscendens mod en mere kvalificeret humanitet, som er i kontakt med fundamentale humane v{\ae}rdier som intuition, fantasi og sansning. Det drejer sig i alle tilf{\ae}lde om kvaliteter som teknologien,  industrialiseringen og moderniteten er blevet kritiseret for at have taget v{\ae}k fra den menneskelige eksistens. Det, teknologien har taget v{\ae}k, kommer nu tilbage via ny teknologi som en n{\o}dvendig hj{\ae}lper til en bedre humanitet. Teknologien peger mod en glemt pr{\ae}-human og ikke mod den s{\aa} ofte n{\ae}vnte post-humane tilstand, er konklusionen. Udgivelsesdato: 14.9.08",
author = "Bent Fausing",
note = "Tema: Liv, Krop og Teknologi",
year = "2008",
language = "Dansk",
pages = "1--15",
journal = "Turbulens. Kroppen: hinsides posthumaniteten",
issn = "1604-4991",
publisher = "www.turbulens.net",
number = "10",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Den humane teknologi

T2 - fra øje til øje, fra krop til krop.

AU - Fausing, Bent

N1 - Tema: Liv, Krop og Teknologi

PY - 2008

Y1 - 2008

N2 - Artiklen undersøger hverdagsæstetikkens forestillinger om teknologi i tv-reklamer, nærmere bestemt to mobiltelefoner fra Nokia. Nokias slogan er som bekendt: "Nokia -connecting people". Hvilken funktion tilskrives denne succes-teknologi via billeder, narrativer, lyde, interaktioner og affekter? Mobiltelefonen opg dens digitale kamera vises som en teknologi, der kan skabe et originalt menneskeligt tilstedevær og en speciel interaktion. Mediet, teknologien, er en nødvendig hjælper for at komme til denne originale og tabte humanitet. 'Uden teknologien ingen særegen humanitet' er profetien.Denne personifikation eller antropomorfisering er vigtig for branding af den ny teknologi. Teknologien bliver betragtet som skaber af en teknotranscendens mod en mere kvalificeret humanitet, som er i kontakt med fundamentale humane værdier som intuition, fantasi og sansning. Det drejer sig i alle tilfælde om kvaliteter som teknologien,  industrialiseringen og moderniteten er blevet kritiseret for at have taget væk fra den menneskelige eksistens. Det, teknologien har taget væk, kommer nu tilbage via ny teknologi som en nødvendig hjælper til en bedre humanitet. Teknologien peger mod en glemt præ-human og ikke mod den så ofte nævnte post-humane tilstand, er konklusionen. Udgivelsesdato: 14.9.08

AB - Artiklen undersøger hverdagsæstetikkens forestillinger om teknologi i tv-reklamer, nærmere bestemt to mobiltelefoner fra Nokia. Nokias slogan er som bekendt: "Nokia -connecting people". Hvilken funktion tilskrives denne succes-teknologi via billeder, narrativer, lyde, interaktioner og affekter? Mobiltelefonen opg dens digitale kamera vises som en teknologi, der kan skabe et originalt menneskeligt tilstedevær og en speciel interaktion. Mediet, teknologien, er en nødvendig hjælper for at komme til denne originale og tabte humanitet. 'Uden teknologien ingen særegen humanitet' er profetien.Denne personifikation eller antropomorfisering er vigtig for branding af den ny teknologi. Teknologien bliver betragtet som skaber af en teknotranscendens mod en mere kvalificeret humanitet, som er i kontakt med fundamentale humane værdier som intuition, fantasi og sansning. Det drejer sig i alle tilfælde om kvaliteter som teknologien,  industrialiseringen og moderniteten er blevet kritiseret for at have taget væk fra den menneskelige eksistens. Det, teknologien har taget væk, kommer nu tilbage via ny teknologi som en nødvendig hjælper til en bedre humanitet. Teknologien peger mod en glemt præ-human og ikke mod den så ofte nævnte post-humane tilstand, er konklusionen. Udgivelsesdato: 14.9.08

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 1

EP - 15

JO - Turbulens. Kroppen: hinsides posthumaniteten

JF - Turbulens. Kroppen: hinsides posthumaniteten

SN - 1604-4991

IS - 10

ER -

ID: 6244440