Lucas Cone
Tenure Track Adjunkt
Institut for Kommunikation
Karen Blixens Plads 8
2300 København S
Primære forskningsområder
Jeg forsker i mødet mellem uddannelsespolitik og det levede liv i skoler og andre uddannelsessteder. Gennem etnografiske tilgange har jeg blandt andet undersøgt konsekvenserne af digitalisering og privatisering i uddannelsessektoren og deres konsekvenser for de værdier, der styrer det pædagogiske arbejde.
Empirisk har jeg beskæftiget mig med blandt andet digitale platforme og Big Tech, nye former for uddannelsesfilantropi, skjult markedsføring i skoler, privat lektiehjælp, konsulentbureauer, EdTech industrien samt global uddannelsespolitik.
Jeg sidder i bestyrelsen for KvaleKonferencen og er tilknyttet som redaktør for 'Education Governance Research' serien (Springer) samt Danish Journal of Educational Studies. Derudover optræder jeg som ekspert på uddannelsesområdet i forskellige sammenhænge og er flittig foredragsholder rundt om i landet.
Aktuel forskning
Jeg arbejder i øjeblikket på fire projekter, der på forskellig vis taler ind i mine overordnede forskningsinteresser.
New privatization udforsker hvordan nye projekter iværksat af kommercielle aktører og filantropiske organisationer i stigende grad er med til at sætte dagsordenen for uddannelsespolitiske prioriteter og pædagogiske praksisser. Gennem historiske og nutidige etnografiske studier kigger projektet på forholdet mellem den offentlige og private sektor på uddannelsesområdet og de udfordringer, der i dag præger den demokratiske skolemodel.
Privatization and funding shortfalls in the working conditions of Education Support Personnel er finansieret af Education International og undersøger forholdene for støttepersonale på skoler i hele verden. Støttepersonale (pedeller, rengøringspersonale, bibliotikarer, sprogspecialister, støttepædagoger, sundhedspersonale i skoler) udgør i gennemsnit mellem 20-30% af den samlede arbejdskræft i uddannelsessektoren, men deres bidrag og rettigheder er ofte usynlige. Sammen med Anja Giudici (Newcastle) arbejder jeg på en rapport, der kortlægger betingelserne for støttepersonalets arbejde og kommer med anbefalinger til Education Internationals medlemmer, der repræsenterer over 30 millioner profesionelle i uddannelsesektoren.
Governing by materiality undersøger nye styringsformer i uddannelsessektoren forankret i materialiteter og emner, der typisk falder udenfor konventionelle studier af uddannelsespolitik. Projektet undersøger blandt andet hvordan skolearkitektur, glitter, affekter, algoritmer og andre typer materialitet spiller en konstituterende rolle for hvem og hvad, der gøres synligt og magtfuldt i pædagogiske praksisser. Projektet udmøntes i en antologi redigeret sammen med Jette Sandager (AU).
Endelig skriver jeg sammen med Joachim Wiewiura (AAU) på bogen EduPolitics: A Political Philosophy of Schooling der har kontrakt på MIT Press og forventes udgivet i sommeren 2025.
Undervisning og vejledning
Jeg underviser og vejleder i uddannelsespolitik, pædagogikkens historie, videnskabsteori, uddannelsesteknologi, kritisk pædagogik, komparativ pædagogik og etnografiske tilgange til institutionsforskning. I min forskning trækker jeg især på kritisk pædagogik, nymaterialisme, posthumanistisk teorier samt postkvalitative forskningstilgange.
Udvalgte publikationer
- Udgivet
Carrying the Community: Addressing the Consequences of Privatization and Funding Shortfalls for Education Support Personnel
Cone, Lucas & Giudici, A., 2024, Education International Research. 102 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Rapport › Forskning
- E-pub ahead of print
Subscribing school: Digital platforms, affective attachments, and cruel optimism in a Danish public primary school
Cone, Lucas, 16 okt. 2023, (E-pub ahead of print) I: Critical Studies in Education. 15 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Plug and Play Pedagogy: Exploring the Messy Realities of Smart Technology in a Danish Public School
Cone, Lucas, 2023, Aarhus Universitet. 278 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Ph.d.-afhandling › Forskning
Pandemic Acceleration: Covid-19 and the emergency digitalization of European education
Cone, Lucas, Brøgger, K., Berghmans, M., Decuypere, M., Förschler, A., Grimaldi, E., Hartong, S., Hillman, T., Ideland, M., Landri, P., van de Oudeweetering, K., Player-Koro, C., Rensfeldt, A. B., Rönnberg, L., Taglietti, D. & Vanermen, L., sep. 2022, I: European Educational Research Journal - EERJ. 21, 5, s. 845-868 24 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
The platform classroom: Troubling student configurations in a Danish primary school
Cone, Lucas, 2023, I: Learning, Media and Technology. 48, 1, s. 52-64 13 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Teachers on the market: Professional relations, desires, and ambiguities in digital teacher-to-teacher economies
Cone, Lucas, 2022, I: Teachers and Teaching: Theory and Practice. 28, 6, s. 742-756 15 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Introduction: mapping commercial interests and imaginaries in Nordic education
Cone, Lucas & Moos, L., 8 mar. 2022, I: Nordic Journal of Studies in Educational Policy. 8, 1, s. 1-8 8 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Leder › Forskning › fagfællebedømt
“They Would Do Just Fine Without Me”: Experiences of Private Tutoring in Denmark
Cone, Lucas, sep. 2021, I: ECNU Review of Education (ROE). 4, 3, s. 566–589 24 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
ID: 337014034
Flest downloads
-
21
downloads
Plug and Play Pedagogy: Exploring the Messy Realities of Smart Technology in a Danish Public School
Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Ph.d.-afhandling › Forskning