Sociale Undervisningsnetværk: Hvordan man regner på relationer
Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag og mundtlige bidrag
Jesper Bruun - Foredragsholder
Kan man sige noget om, hvor godt studerende klarer fysikstudierne ved at spørge dem, hvem de snakker med? Svaret er ja, men forklaringen kræver en blanding af didaktik, sociologi, matematik og fysik.
Foredraget handler om, hvordan jeg bruger social netværksanalyse i min forskning i fysikundervisning. Jeg har spurgt førsteårsstuderende på fysik, hvem de arbejder sammen med i fysik og hvem de snakker med socialt. Disse data kan ses som netværk mellem studerende, og man kan regne på dem.
Et af de foreløbige resultater er, at en studerendes vigtighed i et socialt netværk i midten af semesteret kan være med til at forklare deres gennemsnitskarakter i slutningen af første semester.
Jeg holdt en times forelæsning med indbyggede summeøvelser, der skulle illustrere dels hvad jeg laver og dels hvordan det er at være forsker.
Foredraget handler om, hvordan jeg bruger social netværksanalyse i min forskning i fysikundervisning. Jeg har spurgt førsteårsstuderende på fysik, hvem de arbejder sammen med i fysik og hvem de snakker med socialt. Disse data kan ses som netværk mellem studerende, og man kan regne på dem.
Et af de foreløbige resultater er, at en studerendes vigtighed i et socialt netværk i midten af semesteret kan være med til at forklare deres gennemsnitskarakter i slutningen af første semester.
Jeg holdt en times forelæsning med indbyggede summeøvelser, der skulle illustrere dels hvad jeg laver og dels hvordan det er at være forsker.
27 apr. 2012
Begivenhed (Seminar)
Titel | Forskerspirer |
---|---|
Dato | 27/04/2012 → 27/05/2012 |
Afholdelsessted | LIFE |
Land/Område | Danmark |
- forskningsmetode, netværksrelationer, entropi, centralitet, karakterer
Forskningsområder
Relaterede Publikationer (1)
- Udgivet
Mapping student online actions
Publikation: Konferencebidrag › Poster › Forskning › fagfællebedømt
Antal downloads er baseret på statistik fra Google Scholar og www.ku.dk
Ingen data tilgængelig
ID: 38029219