Når forventningerne ikke stemmer overens med virkeligheden: En undersøgelse af de studerendes valg og strategier i overgangen til de længere videregående teknat-uddannelser

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Når forventningerne ikke stemmer overens med virkeligheden : En undersøgelse af de studerendes valg og strategier i overgangen til de længere videregående teknat-uddannelser. / Holmegaard, Henriette Tolstrup; Madsen, Lene Møller; Ulriksen, Lars.

In: Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift , Vol. 9, No. 16, 03.03.2014, p. 44-57.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Holmegaard, HT, Madsen, LM & Ulriksen, L 2014, 'Når forventningerne ikke stemmer overens med virkeligheden: En undersøgelse af de studerendes valg og strategier i overgangen til de længere videregående teknat-uddannelser', Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift , vol. 9, no. 16, pp. 44-57. <http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/dut/article/view/8832>

APA

Holmegaard, H. T., Madsen, L. M., & Ulriksen, L. (2014). Når forventningerne ikke stemmer overens med virkeligheden: En undersøgelse af de studerendes valg og strategier i overgangen til de længere videregående teknat-uddannelser. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift , 9(16), 44-57. http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/dut/article/view/8832

Vancouver

Holmegaard HT, Madsen LM, Ulriksen L. Når forventningerne ikke stemmer overens med virkeligheden: En undersøgelse af de studerendes valg og strategier i overgangen til de længere videregående teknat-uddannelser. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift . 2014 Mar 3;9(16):44-57.

Author

Holmegaard, Henriette Tolstrup ; Madsen, Lene Møller ; Ulriksen, Lars. / Når forventningerne ikke stemmer overens med virkeligheden : En undersøgelse af de studerendes valg og strategier i overgangen til de længere videregående teknat-uddannelser. In: Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift . 2014 ; Vol. 9, No. 16. pp. 44-57.

Bibtex

@article{11f3b83b0530424b95459a39c6d87642,
title = "N{\aa}r forventningerne ikke stemmer overens med virkeligheden: En unders{\o}gelse af de studerendes valg og strategier i overgangen til de l{\ae}ngere videreg{\aa}ende teknat-uddannelser",
abstract = "Denne artikel pr{\ae}senterer resultater fra et forskningsprojekt, hvor stude-­‐‑ rende er fulgt fra slutningen af gymnasiet og ind p{\aa} en lang videreg{\aa}ende teknisk  eller  naturvidenskabelig  uddannelse.  Fokus  er  p{\aa}  de  studerendes  l{\o}bende forventningsafstemning i m{\o}det med den nye uddannelse og de forhandlinger, der finder sted over tid, n{\aa}r de studerende fors{\o}ger at blive akademisk integreret. Analysen fokuserer p{\aa} de studerende der oplever det-­‐‑ te som s{\ae}rligt vanskeligt. Tre forhandlingsstrategier identificeres: at ud-­‐‑ holde at ens forventninger ikke bliver indfriet; gentagende afpr{\o}vninger af, om det, man m{\o}der, kan tilpasses ens forventninger; at indordne og tilpas-­‐‑ se sine forventninger til det, man m{\o}der. De tre forskellige strategier fol-­‐‑ des ud i analysen med konkrete eksempler og viser, at de studerendes iden-­‐‑ titetsarbejde er en vigtig del af progressionen i de studerendes f{\o}rste stu-­‐‑ die{\aa}r. Konsekvenserne og implikationerne for praksis diskuteres afslut-­‐‑ ningsvist. ",
author = "Holmegaard, {Henriette Tolstrup} and Madsen, {Lene M{\o}ller} and Lars Ulriksen",
year = "2014",
month = mar,
day = "3",
language = "Dansk",
volume = "9",
pages = "44--57",
journal = "Dansk Universitetsp{\ae}dagogisk Tidsskrift",
issn = "1901-5089",
publisher = "Syddansk Universitetsforlag",
number = "16",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Når forventningerne ikke stemmer overens med virkeligheden

T2 - En undersøgelse af de studerendes valg og strategier i overgangen til de længere videregående teknat-uddannelser

AU - Holmegaard, Henriette Tolstrup

AU - Madsen, Lene Møller

AU - Ulriksen, Lars

PY - 2014/3/3

Y1 - 2014/3/3

N2 - Denne artikel præsenterer resultater fra et forskningsprojekt, hvor stude-­‐‑ rende er fulgt fra slutningen af gymnasiet og ind på en lang videregående teknisk  eller  naturvidenskabelig  uddannelse.  Fokus  er  på  de  studerendes  løbende forventningsafstemning i mødet med den nye uddannelse og de forhandlinger, der finder sted over tid, når de studerende forsøger at blive akademisk integreret. Analysen fokuserer på de studerende der oplever det-­‐‑ te som særligt vanskeligt. Tre forhandlingsstrategier identificeres: at ud-­‐‑ holde at ens forventninger ikke bliver indfriet; gentagende afprøvninger af, om det, man møder, kan tilpasses ens forventninger; at indordne og tilpas-­‐‑ se sine forventninger til det, man møder. De tre forskellige strategier fol-­‐‑ des ud i analysen med konkrete eksempler og viser, at de studerendes iden-­‐‑ titetsarbejde er en vigtig del af progressionen i de studerendes første stu-­‐‑ dieår. Konsekvenserne og implikationerne for praksis diskuteres afslut-­‐‑ ningsvist.

AB - Denne artikel præsenterer resultater fra et forskningsprojekt, hvor stude-­‐‑ rende er fulgt fra slutningen af gymnasiet og ind på en lang videregående teknisk  eller  naturvidenskabelig  uddannelse.  Fokus  er  på  de  studerendes  løbende forventningsafstemning i mødet med den nye uddannelse og de forhandlinger, der finder sted over tid, når de studerende forsøger at blive akademisk integreret. Analysen fokuserer på de studerende der oplever det-­‐‑ te som særligt vanskeligt. Tre forhandlingsstrategier identificeres: at ud-­‐‑ holde at ens forventninger ikke bliver indfriet; gentagende afprøvninger af, om det, man møder, kan tilpasses ens forventninger; at indordne og tilpas-­‐‑ se sine forventninger til det, man møder. De tre forskellige strategier fol-­‐‑ des ud i analysen med konkrete eksempler og viser, at de studerendes iden-­‐‑ titetsarbejde er en vigtig del af progressionen i de studerendes første stu-­‐‑ dieår. Konsekvenserne og implikationerne for praksis diskuteres afslut-­‐‑ ningsvist.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 9

SP - 44

EP - 57

JO - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift

SN - 1901-5089

IS - 16

ER -

ID: 101702377