Når forventningerne ikke stemmer overens med virkeligheden: En undersøgelse af de studerendes valg og strategier i overgangen til de længere videregående teknat-uddannelser
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
Når forventningerne ikke stemmer overens med virkeligheden : En undersøgelse af de studerendes valg og strategier i overgangen til de længere videregående teknat-uddannelser. / Holmegaard, Henriette Tolstrup; Madsen, Lene Møller; Ulriksen, Lars.
In: Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift , Vol. 9, No. 16, 03.03.2014, p. 44-57.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Når forventningerne ikke stemmer overens med virkeligheden
T2 - En undersøgelse af de studerendes valg og strategier i overgangen til de længere videregående teknat-uddannelser
AU - Holmegaard, Henriette Tolstrup
AU - Madsen, Lene Møller
AU - Ulriksen, Lars
PY - 2014/3/3
Y1 - 2014/3/3
N2 - Denne artikel præsenterer resultater fra et forskningsprojekt, hvor stude-‐‑ rende er fulgt fra slutningen af gymnasiet og ind på en lang videregående teknisk eller naturvidenskabelig uddannelse. Fokus er på de studerendes løbende forventningsafstemning i mødet med den nye uddannelse og de forhandlinger, der finder sted over tid, når de studerende forsøger at blive akademisk integreret. Analysen fokuserer på de studerende der oplever det-‐‑ te som særligt vanskeligt. Tre forhandlingsstrategier identificeres: at ud-‐‑ holde at ens forventninger ikke bliver indfriet; gentagende afprøvninger af, om det, man møder, kan tilpasses ens forventninger; at indordne og tilpas-‐‑ se sine forventninger til det, man møder. De tre forskellige strategier fol-‐‑ des ud i analysen med konkrete eksempler og viser, at de studerendes iden-‐‑ titetsarbejde er en vigtig del af progressionen i de studerendes første stu-‐‑ dieår. Konsekvenserne og implikationerne for praksis diskuteres afslut-‐‑ ningsvist.
AB - Denne artikel præsenterer resultater fra et forskningsprojekt, hvor stude-‐‑ rende er fulgt fra slutningen af gymnasiet og ind på en lang videregående teknisk eller naturvidenskabelig uddannelse. Fokus er på de studerendes løbende forventningsafstemning i mødet med den nye uddannelse og de forhandlinger, der finder sted over tid, når de studerende forsøger at blive akademisk integreret. Analysen fokuserer på de studerende der oplever det-‐‑ te som særligt vanskeligt. Tre forhandlingsstrategier identificeres: at ud-‐‑ holde at ens forventninger ikke bliver indfriet; gentagende afprøvninger af, om det, man møder, kan tilpasses ens forventninger; at indordne og tilpas-‐‑ se sine forventninger til det, man møder. De tre forskellige strategier fol-‐‑ des ud i analysen med konkrete eksempler og viser, at de studerendes iden-‐‑ titetsarbejde er en vigtig del af progressionen i de studerendes første stu-‐‑ dieår. Konsekvenserne og implikationerne for praksis diskuteres afslut-‐‑ ningsvist.
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 9
SP - 44
EP - 57
JO - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
JF - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
SN - 1901-5089
IS - 16
ER -
ID: 101702377