Verner Panton: Introduktion

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Standard

Verner Panton : Introduktion. / Michelsen, Anders Ib.

Verner Panton: Farver en ny verden. red. / Emilie Victoria Raundahl. Bind 1 1. udg. Kolding : Trapholt Kunstmuseum, 2022.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Harvard

Michelsen, AI 2022, Verner Panton: Introduktion. i EV Raundahl (red.), Verner Panton: Farver en ny verden. 1 udg, bind 1, Trapholt Kunstmuseum, Kolding.

APA

Michelsen, A. I. (2022). Verner Panton: Introduktion. I E. V. Raundahl (red.), Verner Panton: Farver en ny verden (1 udg., Bind 1). Trapholt Kunstmuseum.

Vancouver

Michelsen AI. Verner Panton: Introduktion. I Raundahl EV, red., Verner Panton: Farver en ny verden. 1 udg. Bind 1. Kolding: Trapholt Kunstmuseum. 2022

Author

Michelsen, Anders Ib. / Verner Panton : Introduktion. Verner Panton: Farver en ny verden. red. / Emilie Victoria Raundahl. Bind 1 1. udg. Kolding : Trapholt Kunstmuseum, 2022.

Bibtex

@inbook{69a4bc9942d6493b815a6d93b3e5ef39,
title = "Verner Panton: Introduktion",
abstract = "Pantons v{\ae}rk er pr{\ae}get af en dynamisk og {\ae}stetisk tilgang til design, som han ukrukket gav udtryk for, n{\aa}r han h{\aa}bede, at interi{\o}rer i fremtiden ville kunne {\ae}ndre farve med beboernes hum{\o}r. Men er design i dag andet end forbrugerisme, en finkultur for forbrugere eller kulturindustri for {\ae}stetikere? Og hvordan har Pantons projekt det med klimaforandringer og et velf{\ae}rdssamfund for hele verden? Pantons svar var, tids{\aa}nden tro, at modernisere Bauhaus-visionens markante men triste gr{\aa}tone-univers til en id{\'e} om industrielle fort{\ae}llinger for 1960{\textquoteright}erne. Han sparkede den gamle kulturradikalisme ind i 1960{\textquoteright}erne og 1970{\textquoteright}erne, og vi m{\aa} s{\aa} selv sparke den – og ham – videre. Udstillingen p{\aa} Trapholt bidrager til det, bl.a. ved at vise Fantasy Landscape, produceret i en limited edition. Dette er en mindre udgave af Pantons oprindelige m{\o}bellandskab, som blev designet til udstillingen Visiona II i K{\"o}ln i 1970. Fantasy Landscape er formet som en organisk hule, der fuldt omslutter den bes{\o}gende. Trapholts udstilling leverer et interessant metodisk bidrag til nutidig designforskning, fordi man kan m{\o}de Pantons v{\ae}rk, n{\aa}r det er mest radikalt. Alle bes{\o}gende kan p{\aa} stedet se visionen lige foran sig; at design ikke er forankret i objekter eller sublimt h{\aa}ndv{\ae}rk, men i subtil oplevelse. ",
author = "Michelsen, {Anders Ib}",
note = "Introduktion til katalog p{\aa} dansk/engelsk til den Udstillingen, der var den f{\o}rste retrospektive udstilling om Verner Panton i Danmark p{\aa} Trapholt: Verner Panton - Farven en ny verden ",
year = "2022",
language = "Dansk",
isbn = "9788772690698",
volume = "1",
editor = "Raundahl, {Emilie Victoria }",
booktitle = "Verner Panton",
publisher = "Trapholt Kunstmuseum",
edition = "1",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Verner Panton

T2 - Introduktion

AU - Michelsen, Anders Ib

N1 - Introduktion til katalog på dansk/engelsk til den Udstillingen, der var den første retrospektive udstilling om Verner Panton i Danmark på Trapholt: Verner Panton - Farven en ny verden

PY - 2022

Y1 - 2022

N2 - Pantons værk er præget af en dynamisk og æstetisk tilgang til design, som han ukrukket gav udtryk for, når han håbede, at interiører i fremtiden ville kunne ændre farve med beboernes humør. Men er design i dag andet end forbrugerisme, en finkultur for forbrugere eller kulturindustri for æstetikere? Og hvordan har Pantons projekt det med klimaforandringer og et velfærdssamfund for hele verden? Pantons svar var, tidsånden tro, at modernisere Bauhaus-visionens markante men triste gråtone-univers til en idé om industrielle fortællinger for 1960’erne. Han sparkede den gamle kulturradikalisme ind i 1960’erne og 1970’erne, og vi må så selv sparke den – og ham – videre. Udstillingen på Trapholt bidrager til det, bl.a. ved at vise Fantasy Landscape, produceret i en limited edition. Dette er en mindre udgave af Pantons oprindelige møbellandskab, som blev designet til udstillingen Visiona II i Köln i 1970. Fantasy Landscape er formet som en organisk hule, der fuldt omslutter den besøgende. Trapholts udstilling leverer et interessant metodisk bidrag til nutidig designforskning, fordi man kan møde Pantons værk, når det er mest radikalt. Alle besøgende kan på stedet se visionen lige foran sig; at design ikke er forankret i objekter eller sublimt håndværk, men i subtil oplevelse.

AB - Pantons værk er præget af en dynamisk og æstetisk tilgang til design, som han ukrukket gav udtryk for, når han håbede, at interiører i fremtiden ville kunne ændre farve med beboernes humør. Men er design i dag andet end forbrugerisme, en finkultur for forbrugere eller kulturindustri for æstetikere? Og hvordan har Pantons projekt det med klimaforandringer og et velfærdssamfund for hele verden? Pantons svar var, tidsånden tro, at modernisere Bauhaus-visionens markante men triste gråtone-univers til en idé om industrielle fortællinger for 1960’erne. Han sparkede den gamle kulturradikalisme ind i 1960’erne og 1970’erne, og vi må så selv sparke den – og ham – videre. Udstillingen på Trapholt bidrager til det, bl.a. ved at vise Fantasy Landscape, produceret i en limited edition. Dette er en mindre udgave af Pantons oprindelige møbellandskab, som blev designet til udstillingen Visiona II i Köln i 1970. Fantasy Landscape er formet som en organisk hule, der fuldt omslutter den besøgende. Trapholts udstilling leverer et interessant metodisk bidrag til nutidig designforskning, fordi man kan møde Pantons værk, når det er mest radikalt. Alle besøgende kan på stedet se visionen lige foran sig; at design ikke er forankret i objekter eller sublimt håndværk, men i subtil oplevelse.

UR - https://bibliotek.dk/linkme.php?rec.id=870970-basis%3A61508724

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 9788772690698

VL - 1

BT - Verner Panton

A2 - Raundahl, Emilie Victoria

PB - Trapholt Kunstmuseum

CY - Kolding

ER -

ID: 260099739